نهال آلبالو گیسی

نهال آلبالو گیسی با محصولات خوش آب و رنگ و چشم نواز. این نهال غیر بومی و وارداتی است. زادگاه اولیه آن کشور مجارستان می‌باشد. اما امروزه کاشت آن در اغلب کشورهای اروپایی و آسیایی و از جمله کشور ما رواج دارد. این نهال آلبالو از ارقام اصلاح شده می‌باشد؛ به همین دلیل در برابر سرما و گرمای شدید، کم آبی و خشکی، آفات و بیماری مقاومت بسیار عالی از خود نشان می‌دهد.

با توجه به ویژگی‌ها ذکر شده از نهال آلبالو گیسی و بازدهی فراوان آن، یکی از بهترین و محبوب‌ترین ارقام نهال آلبالو در بین باغداران به شمار می‌رود. البته گاهی اوقات این نهال به عنوان گرده افشان برای نهال گیلاس نیز کاربرد دارد. در ادامه به صورت مفصل با این نهال آشنا می‌شوید.

مشخصات محصول نهال آلبالو گیسی

محصول نهال آلبالو گیسی نسبتا درشت و به رنگ قرمز درخشان است. هر آلبالو حدود 5 گرم وزن دارد. طعم این آلبالو ترش و ملس می‌باشد و مصرف آن به صورت تازه خوری بسیار لذت بخش است. علاوه بر این آلبالو گیسی برای تهیه مربا، آبمیوه و کمپوت نیز کاربرد دارد. آلبالو گیسی برای استفاده به صورت خشکبار نیز مناسب است.

باردهی درخت آلبالو گیسی

نهال آلبالو گیسی خیلی زود بازدهی خود را آغاز می‌کند. پس از کاشت نهال، در سال اول و یا دوم شاهد محصول‌دهی آن خواهید بود. البته میزان محصول‌دهی در سال‌های اولیه کم است. اما پس از چند سال، باردهی این نهال به شدت افزایش خواهد یافت. این نهال یکی از ارقام بسیار پربازده است. هر درخت آلبالو گیسی حدود 30 کیلوگرم محصول‌دهی می‌کند. به طور میانگین شما می‌توانید از هر هکتار از زمین زیر کشت نهال آلبالو گیسی حدود 20 الی 25 تن محصول مرغوب برداشت نمایید.

نهال آلبالو گیسی در اواسط فروردین گلدهی می‌کند. بعد از ۹۰ روز، میوه‌ها رسیده و قابل برداشت هستند. یعنی شما می‌توانید در در اواخر خرداد تا اوایل تیر، آلبالوها را بچینید. درخت آلبالو گیسی عمر اقتصادی طولانی دارد. انتظار می‌رود که این درخت حدود 25 الی 30 سال باردهی داشته باشد.

مشخصات درخت آلبالو گیسی

برگهای درخت آلبالو گیسی به شکل لوزی و متناوب است. این درخت از ارقام خزان‌دار است و برگ‌های آن در فصل پاییز می‌ریزند. بهترین پایه برای پیوند این نهال، آلبالو تلخ می‌باشد.

نهال آلبالو گیسی از انواع نهال‌های اصلاح شده است که ارتفاع کوتاهی دارند. ارتفاع این نهال از 2 الی 5 متر متغیر می‌باشد. ارتفاع نهال به شرایط اقلیمی منطقه کاشت بستگی دارد. در ایران، درخت آلبالو گیسی تا ارتفاع تقریبا 4 متر رشد می‌کند. از طرف دیگر، ساقه این نهال بسیار انعطاف‌پذیر می‌باشد و به راحتی نمی‌شکند. این دو ویژگی سبب شده است که برداشت محصولات درخت، بسیار ساده و کم هزینه باشد. هنگام برداشت محصولات به راحتی می‌توانید شاخه‌ها را خم کنید و آلبالوها را بچینید.

مناطق کاشت نهال آلبالو گیسی

قبل از کاشت نهال آلبالو گیسی باید نیازمندی‌های آن را بررسی کنید تا از سازگاری آن با منطقه کاشت مطمئن شوید. یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌های این نهال، نیاز سرمایی آن است. نیاز سرمایی این نهال زیاد است و باید حدود ۶۰۰ الی ۱۶۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه سانتیگراد را دریافت کند تا در فصل بهار گلدهی کند. در مناطق گرمسیر نیاز سرمایی این نهال تامین نخواهد شد. بنابراین در این مناطق نباید، نهال را پرورش داد.

نهال آلبالو گیسی باید در مناطق سردسیر، کوهستانی، نیمه سردسیر و یا معتدل کاشته شود که دارای زمستان‌های طولانی و سرد است. به دلیل اینکه، این نهال دیرگل است و در نیمه دوم فرودین گلدهی می‌کند در برابر سرمای بهاره نیز مقاوم است. باید توجه داشته باشید که این نهال، نیاز به تابستان‌های خشک و خنک دارد و گرمای بیش از حد، برای آن مضر است.

از لحاظ ارتفاع منطقه کاشت، نهال آلبالو گیسی در مناطقی با ارتفاع 100 تا 2500 متر بالاتر از سطح دریا، امکان رشد و پرورش دارد. بنابراین در هنگام کاشت نهال ارتفاع منطقه را نیز در نظر بگیرید.

کاشت نهال آلبالو گیسی

اگر تصمیم دارید نهال آلبالو گیسی را در باغ و یا حیاط منزل خود بکارید، از اواسط آبان که برگ‌های نهال می‌ریزند و نهال به خواب زمستانی می‌رود تا اوایل بهار و قبل از گلدهی نهال، می‌توانید نهال را به زمین انتقال دهید. بهترین خاک برای کاشت نهال آلبالو گیسی خاک لومی رسی است. این نهال در خاک شور و قلیایی نیز امکان رشد دارد. اما کیفیت محصول و میزان بازدهی آن افت می‌کند.

هنگام کاشت نهال آلبالو گیسی، فاصله مناسب را در بین نهال‌ها رعایت نمایید، بهتر است نهال‌ها با الگوی 5*6 متر کاشته شوند تا فضای کافی برای گسترش شاخ و برگ داشته باشند. پس از تعیین محل کاشت، باید گودالهایی به عمق ۷۰ الی ۱۰۰ سانتیمتر حفر کنید. در بین این نهال‌ها، باید در فواصل مناسب رقم گرده زا بکارید تا عملیات گرده افشانی را انجام دهند. بهترین رقم گرده زا، نهال آلبالو مجاری است.

نگهداری نهال آلبالو گیسی

کیفیت محصول نهال آلبالو گیسی و میزان بازدهی آن، به نگهداری و رسیدگی شما بستگی دارد. آبیاری به موقع نهال در طعم محصول تاثیر گذار است. هنگامی که احساس کردید خاک نهال خشک شده است باید نهال را آبیاری کنید. البته در سال اول کاشت، نهال به ۲ الی ۳ بار آبیاری در هفته نیاز دارد. اما برای درختان بالغ‌تر یک بار آبیاری در هفته کفایت می‌کند. توجه داشته باشید که نهال را در سایه انداز آبیاری کنید تا قبل از تبخیر آب توسط گرمای خورشید، ریشه آن را جذب کند. نهال آلبالو گیسی به شدن نسبت به غرقابی شدن حساس است. بنابراین به هیچ وجه از روش غرقابی برای آبیاری این نهال استفاده نکنید. بهترین روش، آبیاری قطره‌ای است.

خوشبختانه نهال آلبالو گیسی مقاومت بسیار بالایی دارد و پرورش آن کم ریسک می‌باشد. هرس این نهال در شرایط معمولی ضرورتی ندارد. فقط در صورتی که شاخه نهال دچار بیماری شد و یا بشکند، باید آنها را هرس کنید. این نهال در برابر آفات و بیماری نیز مقاومت بسیار خوبی دارد. اما این به معنای عدم سمپاسی درختان نیست. این نهال باید با استفاده از سموم و کودهای دامی در برابر آفت مگس گیلاس، بیماری پوسیدگی آرمیلایی ریشه و شانکر باکتریایی مقاوم شود.

یکی دیگر از مراحل نگهداری نهال آلبالو گیسی، کوددهی مناسب و تقویت خاک است. افزودن کودهای پتاس و کود ازت به خاک، کیفیت محصول و میزان بازدهی را افزایش می‌دهد. همچنین از نهال در برابر سرمازدگی محافظت می‌نماید. این کودها به گسترش بیشتر ریشه در خاک نیز کمک می‌کند. برای مثال، در حالت عادی ریشه این درخت تا عمق 1.5 متر رشد می‌کند. اما در صورت استفاده از این کود، ریشه تا عمق ۵ متر نیز نفوذ می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *