نهال آلبالو گوشواره ای

نهال آلبالو گوشواره ای از انواع نهال‌های بومی کشورمان است که دارای محصولات مرغوب و با کیفیت می‌باشد. محصول این نهال درشت‌ترین رقم آلبالو می‌باشد، به همین دلیل بسیار محبوب و بازار پسند است. این آلبالو یکی از ارقام صادراتی است. شما می‌توانید با پرورش این نهال آلبالو، محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر نمایید.

نهال آلبالو گوشواره ای بازدهی بسیار بالایی دارد؛ به همین جهت پرورش آن سوددهی بسیار بالایی دارد. در ادامه مشخصات این نهال، منطقه مناسب کاشت نهال و روش نگهداری از آن ذکر شده است.

مشخصات محصول نهال آلبالو گوشواره ای

محصول نهال آلبالو گوشواره ای نسبت به ارقام دیگر درشت‌تر است، اما هسته آن کوچک می‌باشد. آلبالو گوشواره‌ای به رنگ سرخ خوش رنگ می‌باشد که نظر افراد را به خود جلب می‌نماید. طعم آن ترش و ملس است و برای مصرف به صورت تازه‌خوری بسیار دلپذیر می‌باشد. همچنین این آلبالو برای استفاده به صورت خشکبار، تهیه لواشک، مربا و شربت نیز مناسب است. آلبالو گوشواره ای به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند که هر خوشه شامل تقریبا ۴ الی ۵ آلبالو است.

باردهی درخت آلبالو گوشواره ‌ای

هنگام انتخاب نهال، زمان شروع باردهی و میزان باردهی آن از مهمترین ملاک‌ها می‌باشد. نهالی که زودتر بازدهی کند، موجب می‌شود که باغداران هرچه زودتر به سود و ثمره خود دست یابند. نهال آلبالو گوشواره‌ ای از انواع نهال‌های زود بازده است که از همان سال اول، شروع به باردهی می‌کند و این یک امتیاز عالی برای آن به شمار می‌رود. البته میزان باردهی سال اول کمتر است، اما به تدریج با بلوغ نهال، باردهی افزایش خواهد یافت.

میزان باردهی نهال آلبالو گوشواره ای به منطقه کاشت و میزان رسیدگی از آن بستگی دارد. بنابراین باید نهال را در منطقه مناسب بکارید تا نیازهای آن براورده شود. همچنین باید با آگاهی از نحوه نگهداری از آن، رسیدگی مناسب داشته باشید. در این صورت، می‌توانید انتظار داشته باشید که از هرهکتار زمین زیر کشت آلبالو گوشواره‌ ای، حدود ۱۵ تن محصول برداشت نمایید.

نهال آلبالو گوشواره ای در اواخر اسفند شکوفه می‌دهد. این شکوفه‌ها به رنگ صورتی کم رنگ می‌باشند که باعث می‌شوند درختان جلوه بسیار زیبا و چشم نوازی داشته باشند. 90 روز پس از گلدهی درختان، آلبالوها کاملا رسیده و قابل برداشت هستند. یعنی شما در اواخر خرداد و یا اوایل تیر، می‌توانید محصول خود را برداشت کنید.

درخت آلبالو گوشواره ای نسبت به دیگر ارقام، رشد بیشتری دارد و ارتفاع آن به ۴ الی ۶ متر می‌رسد. با هرس منظم می‌توانید ارتفاع درخت را تا حدودی کنترل نمایید. یکی دیگر از ویژگی‌های این نهال آلبالو گوشواره ای که باعث محبوبیت بالای آن در میان باغداران شده است، عمر اقتصادی بالای آن است. این نهال حدود ۳۰ الی ۴۰ سال باردهی عالی دارد. پس از پایان عمر اقتصادی نهال، میزان باردهی آن کاهش یافته و کم کم پایان می‌یابد. درختانی که عمر مفید آنها پایان یافته است، باید با نهال جدید، جایگزین گردد.

مناطق کاشت نهال آلبالو گوشواره‌ ای

با وجود تمام ویژگی‌های عالی نهال آلبالو گوشواره ای، این نهال زمانی رشد و عملکرد مناسب خواهد داشت که در منطقه مناسب، پرورش داده شود. شرایط اقلیمی منطقه کاشت باید با نیازهای نهال سازگار باشد. مهمترین نیاز این نهال، نیاز سرمایی بسیار بالای آن است. این نهال باید ۶۰۰ الی ۱۶۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد را در فصل پاییز و زمستان دریافت کند تا از خواب زمستانی برخیزد و شکوفه دهد. این نیاز سرمایی فقط در مناطق سردسیر فراهم می‌شود. بنابراین کاشت این نهال در مناطق گرمسیر به هیچ وجه موفقیت آمیز نخواهد بود.

نهال آلبالو گوشواره ای از ارقام دیرگل است و در اواخر اسفند گلدهی می‌کند. بنابراین در برابر سرمای دیررس نیز مقاومت خوبی دارد. همچنین این نهال قادر به تحمل زمستانهایی با سرمای شدید است. بهترین عملکرد این نهال، در مناطق سردسیر خواهد بود که دارای تابستانهایی معتدل و زمستان‌هایی سرد هستند.

کاشت نهال آلبالو گوشواره ای

برای کاشت نهال آلبالو گوشواره ای باید زمان مناسبی را انتخاب نمود. نهال باید در زمانی که در خواب زمستانی به سر می‌برد کاشته شود. می‌توانید این نهال را در فصل پاییز پس از ریزش برگ‌ها بکارید و یا در اسفند ماه و قبل از شکوفه دهی نهال، آن را به زمین اصلی منتقل کنید. برای کاشت این نهال، نیاز به خاک لومی رسی است. خاک باید زهکشی مناسب داشته باشد. قبل از کاشت نهال‌ها زمین باید شخم زده شده باشد.

نهال آلبالو گوشواره ای باید در فواصل مناسب از هم کاشته شوند، تا به میزان مناسب، نور خورشید و مواد معدنی از خاک را دریافت نمایند. بهترین الگو برای کاشت این نهال، الگوی مربعی با فاصله ۴*۴ متر است. اگر نهال‌ها با این فاصله کاشته شوند، در هر هکتار می‌توانید حدود ۵۰۰ اصله نهال بکارید. نهال آلبالو گوشواره ای از ارقام خودبارور است. اما باغداران معمولا برای باردهی بیشتر، در میان نهال‌های آلبالو، نهال گیلاس می‌کارند.

نگهداری نهال آلبالو گوشواره ای

پس از کاشت نهال آلبالو گوشواره ای باید به خوبی از آن نگهداری کنید. نهال باید به موقع آبیاری شود تا رشد مناسب داشته باشد و محصولات آن کیفیت مطلوب را داشته باشند. بی آبی بر روی طعم و کیفیت محصولات تاثیر منفی می‌گذارد. این نهال آلبالو در فصل بهار هر ۱۰ روز یکبار باید آبیاری شود. اما در فصل تابستان و ماه مهر به دلیل گرمای هوا و کاهش بارندگی، هفته‌ای یکبار نهال آلبالو را آبیاری کنید.

در فصل پاییز و زمستان، میزان آبیاری نهال آلبالو گوشواره ای به میزان بارندگی و سرمای هوا بستگی دارد. در ماه‌های سرد سال، فواصل آبیاری افزایش یافته و متوقف می‌شود. بهترین روش برای آبیاری این نهال آلبالو، آبیاری قطره‌ای است. تا از غرقابی شدن نهال جلوگیری شود و همچنین مصرف آب کاهش یابد.

هرس نهال آلبالو گوشواره ای ضروری نیست. اما باغداران می توانند با هرس فرمدهی در اواخر تابستان و هرس باردهی در اواخر پاییز، وضعیت نهال را بهبود ببخشند. یکی دیگر از امتیازات مثبت این نهال، مقاومت بسیار بالای آن در برابر آفات است. این نهال نیاز چندانی به سمپاشی ندارد. تنها کافی است در اواخر اردیبهشت با سم استامی پراید، نهال را سمپاشی کنید تا با آفت شته مقابله کنید. از دیگر سموم مورد نیاز نهال، سم کنه کش برای مقابله با کنه و سم دیازیون برای مقابله با آفت کرم میوه خوار می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *