مشخصات نهال آلو خونی

نهال آلو خونی دارای محصولاتی خوش رنگ و جذاب است. رنگ آلوها قرمز تیره است به همین دلیل این نهال با عنوان نهال آلو تو سرخ و یا نهال آلو قرمز نیز معروف است. البته این نهال با عنوان نهال آلو خاکی نیز شناخته می‌شود. خاستگاه اصلی این نهال آلو آمریکا و ایالت کالیفرنیا است. این یک نهال پیوندی است که بر روی پایه نهال آلو خونی گوجه سبز، پیوند زده شده است.

محصول نهال آلو خونی از ارقام صادراتی است. همچنین این آلو در بازار با قیمت نسبتا بالاتری عرضه می‌گردد. بنابراین کاشت این نهال با ارزش صرفه اقتصادی بالایی برای باغداران خواهد داشت.

مشخصات محصول نهال آلو خونی

محصوا نهال آلو خونی درشت و خوش رنگ است. وزن هر آلو حدود 15 الی 17 گرم است. رنگ پوست آلو قرمز تیره و مات است. بر خلاف دیگر ارقام آلو که فقط پوست قرمز دارند، قسمت گوشتی آلو نیز قرمز است و بافت شفاف و آبداری دارد. به همین دلیل این آلو با عنوان آلو تو سرخ یا آلو قرمز نیز شناخته می‌شود.

طعم آلو خونی شیرین و خوشمزه است و برای تازه خوری بسیار مناسب است. آلوها کیفیت بسیار بالایی دارد و برای تهیه خشکبار، بسیار کاربرد دارد. از این آلو برای تهیه مربا و کمپوت نیزاستفاده می‌شود. آلو خونی یکی از ارقام صادراتی محسوب می‌شود.

باردهی درخت آلو خونی

نهال آلو خاکی یکی از انواع درختان زود بازده است. اگر این نهال را در باغ خود بکارید، از سال دوم شاهد گلدهی و میوه دهی نهالها خواهید بود که این عالی است. علاوه بر بازدهی زود هنگام، مزیت مهم دیگر این نهال، بازدهی بسیار بالا است. هر نهال بالغ حدود 32 کیولگرم آلو خونی تولید می‌کند. از هر هکتار از زمین زیر کشت این نهال، حدود 70 تن محصول مرغوب برداشت می‌شود. این محصولات به دلیل داشتن رنگ جذاب و خاص و طعم شیرین و دلپذیر، یکی از پرطرفدارترین انواع آلو است.

در اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه، محصولات نهال آلو خونی رسیده و آماده برداشت می‌شوند. زمان رسیدن آلو به شرایط اقلیمی منطقه کاشت بستگی دارد. در برخی مناطق این نهال دیررس است و در بعضی مناطق میان رس می‌باشد. توجه داشته باشید که محصولات درختان حتما باید در زمان مناسب و پس از رسیدن کامل آنها چیده شود. پس از رسیدن آلوها، پوست آنها براق می‌شود. در این حالت آلوها به راحتی از شاخه چیده می‌شوند.

قبل از رسیدن آلوها طعم آنها شیرین نیست و بافت آبداری ندارند. همچنین قبل از رسیدن، آلوها با فشار بیشتری باید چیده شود و ممکن است به آلو یا شاخه درخت آسیب وارد شود. نهال آلو خونی رشد متوسطی دارد. این نهال حداکثر تا ارتفاع 4 الی 5 متر رشد می‌کند. به همین دلیل برداشت محصولات به آسانی انجام می‌شود.

طول عمر مفید درخت آلو خونی حدود 25 سال است. اگر چه طول عمر این درخت چندان طولانی نیست، اما به دلیل اینکه میزان بازدهی این نهال در این مدت بسیار عالی است؛ همچنان کاشت این نهال بسیار به صرفه و اقتصادی خواهد بود. پس از اینکه عمر مفید درخت آلو به پاین می‌رسد. میزان بازدهی آن به شدت کاهش می‌یابد.

مناطق کاشت نهال آلو خونی

برای کاشت نهال آلو خونی، ابتدا از سازگاری نهال با شرایط اقلیمی منطقه مورد نظر خود مطمئن شوید. در صورتی که نهال در منطقه مناسب کاشت نشود، عملکرد آن کاهش می‌یابد. همچنبن ممکن است نهال در اثر گرما و یا سرمای شدید از بین برود. نیاز سرمایی نهال آلو خونی 300 الی 1500 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتیگراد است. نیاز سرمایی نهال باید بر طرف شود تا بتواند در زمان مناسب گلدهی کند.

نهال آلو خونی از ارقام دیرگل است؛ به همین دلیل سرمای بهاره نمی‌تواند به آن آسیب بزند. همچنین این نهال قادر است در فصل زمستان، سرمای 40 درجه زیر صفر را به خوبی تحمل کند. بنابراین این نهال را می‌توانید در مناطق سردسیر و کوهستانی بکارید. این نهال در فصل تابستان نیز قادر است گرمای 30 درجه بالای صفر را تحمل کند. گرمای بیش از حد به نهال آسیب می‌رساند.

اما به طور کلی بهترین مناطق برای کاشت نهال آلو خونی، مناطق معتدل و خشک است که دارای زمستانهای سرد و تابستان نسبتا گرم است.

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام کاشت نهال آلو خونی، ارتفاع منطقه کاشت است. محل کاشت نهال، بهتر است در ارتفاع 200 الی 2000 متر بالاتر از سطح دریا باشد.

کاشت نهال آلو خونی

بهترین خاک برای پرورش نهال آلو خونی، خاکهای شنی است. اگر چه این نهال، خاک مرطوب و سنگین را نیز به خوبی تحمل می‌کند. توجه داشته باشید که خاک زهکشی مناسب داشته باشد. قبل از کاشت نهال کودهای مناسب را به خاک اضافه کنید.

از اصلی‌ترین نیازهای نهال آلو خونی دریافت نور خوشید به میزان کافی است. این نهال اگر نور کافی دریافت نکند، رشد آن کاهش یافته و محصولات کمتری تولید خواهد کرد. بنابراین باید نهالها را در فاصله مناسب از یکدیگر بکارید. با توجه به گستردگی شاخ و برگ، باید نهال آلو خونی را با الگوی مربعی و با فاصله 7*7 متر بکارید. اما در زمینهای شیبدار و غیر مسطح نهالها باید در فاصله 5*5 متر کاشته شوند. توجه داشته باشید که شیب جنوبی مناسب به هیچ وجه برای کاشت نهال آلو خونی مناسب نیست.

نهال آلو خونی از ارقام خودبارور است و برای تلقیح به رقم گرده افشان خارجی نیاز ندارد. این نهال معمولا به صورت خودکار به وسیلع زنبور عسل گرده افشانی می‌کند. اما اگر تعداد زیادی نهال کاشته‌اید و یا کندوی زنبور عسل در کنار باغ شما وجود ندارد، برای افزایش عملکرد نهالها می توانید یک رقم گرده افشان نیز بین نهالهای آلو بکارید. بهترین نهال برای رقم گرده افشانی این رقم، نهال آلو شابلون کالیفرنیا است.

مراقبت از نهال آلو خونی

حال پس از کاشت نهال آلو خونی، باید به آن رسیدگی کنید. نحوه رسیدگی شما در میزان عملکرد درختان موثر است. این نهال نسبت به کم آبی و خشکی مقاومت خوبی دارد. اگر چه نیاز آبی نهال کم است. اما عدم تامین نیاز آبی نهال، باعث کاهش عملکرد نهال و افت کیفیت محصولات خواهد شد. میزان آبیاری نهال به سن آن بستگی دارد. نهال آلو خونی تا سکسال پس از کاتش باید دو الی سه بار در هفته آبیاری شود. زیرا این نهال جوان، ریشه ضعیفی دارد.

پس از بلوغ نهال در فصول گرم سال باید نهال یک بار در هفته با 15 لیتر آبیاری شود. اما در فصول خنک سال، نهال باید هر 10 روز یکبار با 10 لیتر آبیاری شود. آبیاری باید به میزانی باشد که آب تا عمیق سه سانتی متری خاک نفوذ کند. روش مناسب و بهینه برای آبیاری نهال آلو خونی استفاده از روش آبیاری تحت فشار یا بابلر است. زیرا در این روش نهال به صورت کافی و منظم آبیاری می‌شود. همچنین در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

مهمترین آفات و بیماری که نهال آلو خونی را تهدید می‌کند، انبانک آلو، زنگ آلو، گال گیاهی و پوسیدگی های طوقه و ریشه است. برای مقابله با این آفات، باید از پایه و پیوندک مناسب لستفاده کنید. برگهای خشک و آلوده را جمع آوری کنید. همچنین ز سموم و قارچ کشهای مناسب بردوفیکس و پیراکلوستروبین ستفاده کنید.

برای تقویت ریشه و تنه نهال آلو خونی باید از کودهای مناسب استفاده کرد. کود مورد استفاده باید از لحاظ مواد معدنی کیفیت خوبی داشته باشد. کود مرغی و کود گاوی از بهترین انواع کودهای حیوانی هستند. اگر می‌خواهید از کودهای شیمیایی استفاده کنید، باید از کودهایی که غنی از نیتروژن و پتاسیم هستند، استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از کود، ماه فرودین است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *