مشخصات نهال آلبالو مجاری

نهال آلبالو مجاری نهال غیر بومی و وارداتی از اروپا می‌باشد. همان گونه که از نهام نهال مشخص است، زادگاه این نهال کشور مجارستان است و برخی آن را با عنوان نهال آلبالو مجارستانی می‌شناسند. اما با وارد شدن در کشور ما، کاشت آن در شهرهای مختلف ایران رواج پیدا کرد. بیشترین میزان کشت نهال آلبالو مجاری در کشور ما در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، تهران و اصفهان انجام می‌شود. ایران در میزان تولید آلبالو مجاری، ششمین رتبه برتر را در دنیا دارد.

نهال آلبالو مجاری یک نهال پیوندی است که بر روی پایه آلبالو تلخ پیوند زده شده است. این نهال در بین انواع نهال آلبالو بیشترین میزان بازدهی را دارد و کاشت آن بسیار سودآور و اقتصادی است. برای آشنایی بیشتر با این نهال آلبالو با ما همراه باشید.

مشخصات محصول نهال آلبالو مجاری

محصول نهال آلبالو مجاری درشت است. هر آلبالو حدود 5 الی 6 گرم وزن دارد. آلبالوها گرد، کروی و دم کوتاه هستند. آلبالو مجاری به رنگ قرمز تیره است. بافت آلبالو گوشتی است و پوست مقاومی بر روی آن وجود دارد که به راحتی نمی‌ترکد و له نمی‌شود. به همین دلیل قابلیت حمل و نقل خوبی دارد.

محصول نهال آلبالو مجاری طعم ترش و شیرین دارد؛ به همین جهت یکی از بهترین ارقام آلبالو برای مصرف تازه خوری است. البته این آلبالو برای تهیه کمپوت، آبمیوه و مربا  نیز کاربرد دارد.

باردهی درخت آلبالو مجاری

پس از کاشت نهال آلبالو مجاری نیاز نیست که سالهای زیادی به انتظار بازدهی نهال بنشینید. این نهال بسیار زود بازده است و از همان سال دوم بازدهی خود را آغاز می‌کند. البته توجه داشته باشید که زمان بازدهی نهال با توجه به خاک منطقه کاشت، نحوه رسیدگی، آبیاری و کوددهی بستگی دارد و ممکن است زودتر و یا دیرتر از این زمان باشد.

نهال آلبالو مجاری در میان انواع مختلف بیشترین میزان بازدهی را دارد. میزان باردهی هر درخت آلبالو مجاری در سال حدود ۳۰ کیلو گرم است. بنابراین می‌توان از هر هکتار از زمین حدود ۲۰ الی ۲۵ تن محصول برداشت کرد. آلبالو مجارستانی از ارقام زودرس است. این آلبالو در اواخر خرداد یا اوایل تیر ماه رسیده و آماده برداشت است. آلبالو مجاری پس از رسیدن از شاخه جدا شده و خود به خود می‌ریزد. بنابراین باید در زمان مناسب آنها را بچینید.

نهال آلبالو مجاری قدرت رشد بالایی دارد. این نهال تا ارتفاع ۴ الی 7 متر رشد می‌کند. اما گاهی اوقات ارتفاع درختان بالغ آلبالو مجاری تا ۸ متر نیز می‌رسد. اما به دلیل اینکه ساقه‌های این نهال بسیار منعطف هستند. در زمان برداشت محصولات می‌توانید به راحتی شاخه‌ها را بدون اینکه بشکنند با دست خم کنید و آلبالوها را بچینید. به همین علت برداشت محصولات نهال آلبالو مجاری بسیار ساده و کم هزینه است.

عمر مفید درخت آلبالو مجاری حدود ۲5 الی ۳۵ سال است. در این مدت درختان محصولات مرغوبی را تولید می‌نمایند.

مناطق کاشت نهال آلبالو مجاری

نهال آلبالو مجاری هنگامی که در خواب زمستانی است، باید حدود 600 الی 1600 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دریافت نماید. پس از اینکه نیاز سرمایی نهال تامین شد، در اوایل بهار از خواب زمستانی بر می‌خیزد و گلدهی می‌کند. زمان گلدهی این نهال نیمه دوم فروردین است. به دلیل اینکه نهال آلبالو مجارستانی دیرگل است، شکوفه‌ها از سرمای دیررس بهار مصون می‌مانند. به دلیل مقاومت بسیار بالای نهال در برابر سرمای شدید زمستانی، کاشت این نهال در مناطق سردسیر و کوهستانی بدون مانع است.

توجه داشته باشید که نیاز سرمایی نهال آلبالو مجاری بسیار بالا است. بنابراین کاشت این نهال در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر که دارای زمستانهای معتدل هستند، به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا به دلیل عدم تامین نیاز سرمایی نهال، شکوفه دهی آن دچار اختلال می‌شود. همچنین این نهال به تابستان‌های خشک و خنک نیاز دارد. بهترین مناطق برای کاشت نهال آلبالو مجارستانی مناطق سردسیر، نیمه سردسیر، کوهستانی و یا معتدل می‌باشند.

کاشت نهال آلبالو مجاری

نهال آلبالو مجاری باید در زمانی که در خواب زمستانی به سر می‌برد، در محل مورد نظر کاشته شود. به دلیل مقاومت بسیار بالایی که نهال در برابر سرما و یخبندان دارد، می‌‎توان از اواسط فصل پاییز که برگهای نهال شروع به ریزش می‌کنند تا اواخر زمستان به کاشت نهال اقدام نمایید.

نهال آلبالو مجاری در خاک لومی شنی که دارای زهکشی مناسب است، رشد و عملکرد خوبی خواهد داشت. این نهال در خاک قلیایی و یا شور نیز امکان رشد دارد.

از دیگر مواردی که در کاشت نهال آلبالو مجاری باید در نظر گرفته شود، نور خورشید است. اگر نور خورشید به میزان کافی به نهال نرسد، عملیات فتوسنتز آن با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین نهالها باید با فاصله مناسب از هم قرار بگیرند تا نور خورشید را به میزان کافی دریافت نمایند. بهترین فاصله برای کاشت نهال آلبالو مجاری 5*4 یا 5*5 متر است. این نهال خود بارور است و برای تلقیح نیاز به گرده افشان دیگر ندارد. گرده افشانی این نهال توسط زنبور عسل انجام می‌شود. گاهی اوقات از نهال آلبالو مجارستانی برای گرده افشانی نهالهای گیلاس استفاده می‌شود.

مراقبت از نهال آلبالو مجاری

نهال آلبالو مجاری پس از کاشت نیاز به مراقبت دارد. مهمترین مسئله در مراقبت از این نهال، آبیاری است. به دلیل اینکه نهال آلبالو مجاری ریشه سطحی دارد، نمی‌تواند از اعماق خاک، رطوبت را جذب کند. بنابراین به محض اینکه مشاهده کردید سطح خاک اطراف نهال خشک شده است، آن را آبیاری کنید. به طور میانگین می‌توان گفت نهال باید یک بار در هفته آبیاری شود. اما در سال اول کاشت، به دلیل اینکه ریشه نهال بسیار ضعیف است؛ باید 2 الی 3 بار در هفته آبیاری شود.

آبیاری نهال آلبالو مجاری باید در سایه انداز انجام شود تا قبل از تبخیر آب سطح خاک، ریشه فرصت کافی برای جذب آب داشته باشد. برای آبیاری این نهال بهتر است از روش قطره‌ای استفاده نمایید. روش غرقابی کردن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

نهال آلبالو مجاری در برابرآفات و بیماری مقاومت عالی از خود نشان می‌دهد. به طوری که احتمال ابتلا به آفت در این نهال خیلی کم است. اما به هر حال باید مراقب برخی از آفات و بیماری‌ها چون مگس گیلاس، گال گیاهی، لاروها، پوسیدگی آرمیلایی ریشه و شانکر باکتریایی بود. نهال باید با سموم مناسب سمپاسی شود. برای انتخاب سموم مناسب بهتر است از متخصصین این زمینه مشورت بگیرید.

برای کوددهی نهال آلبالو مجاری می‌توان از کودهای حیوانی و شیمیایی استفاده کرد. کودهای شیمیایی حاوی فسفات، پتاسیم و نیتروژن برای تقویت نهال بسیار موثر است. کودهایی که شامل ازت هستند، از سرمازدگی نهال جلوگیری می‌کنند. همچنین کودهای شامل پتاس باعث افزایش رشد و محصول دهی نهال می‌شود.

نهال آلبالو مجاری به دو هرس باردهی و فرم دهی نیاز دارد. این نهال از سال چهارم نیاز به هرس باردهی دارد. این هرس باعث افزایش رشد و تولید محصول نهال می‌شود. به دلیل اینکه هرس باردهی در فصل تابستان انجام می‌شود با عنوان هرس تابستانه نیز شناخته می‌شود. هرس فرمدهی در فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود. همچنین در هر موقع از سال، شاخه‌های شکسته یا بیماری باید هرس شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *