مشخصات نهال آلو کالیفرنیا

نهال آلو کالیفرنیا از مقاوم‌ترین انواع نهال آلو است که شرایط دشوار چون سرمای زمستان، سرمای دیررس بهاره و کم آبی تاثیری روی آن نمی‌گذارد. به دلیل مقاومت بالای نهال، ریسک پرورش آن تا حدودی زیادی کاشته شده است. به همین دلیل یکی از بهترین ارقام برای کاشت در مناطقی است که آب و هوای نامساعد دارند.

زادگاه اصلی این نهال غیر بومی ایالت کالیفرنیا از ایالات متحده آمریکا است. این نهال با عنوان نهال آلو شابلون کالیفرنیا نیز شناخته می‌شود. محصول این نهال بافت پوک و کم آب دارد؛ به همین دلیل با عنوان نهال آلو پفکی نیز شناخته می‌شود. نهال آلو کالیفرنیا از ارقام پیوندی و اصلاح شده است که بر روی پایه آلوچه بذری و یا میروبالان پیوند زده شده است. اگر از پایه میروبالان برای پیوند استفاده شود، میزان بازدهی نهال به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

مشخصات محصول نهال آلو کالیفرنیا

محصول نهال آلو کالیفرنیا گرد و درشت هستند. هر آلو حدود 30 الی 40 گرم وزن دارد. رنگ پوست آلو بنفش مایل به سیاه است. اما داخل آلو کالیفرنیا برخلاف پوست آن به رنگ زرد روشن است. بافت داخل آلو پفکی و کم آب است؛ به همین دلیل گاهی با عنوان نهال آلو پفکی شناخته می‌شود. طعم آلو ترش و شیرین است؛ به همین دلیل برای مصرف تازه خوری بسیار دلچسب است. خشکبار آلو نیز یکی از بهترین انواع آلو خشک است.

محصول نهال آلو کالیفرنیا به علت بافت پفکی که دارد، هنگام چیدن آسیب نمی‌بیند. آلو کالیفرنیا قابلیت نگهداری عالی دارد. این آلو با حفظ کیفیت اولیه تا هشت ماه در انبار قابلیت ماندگاری دارد.

باردهی درخت آلو کالیفرنیا

نهال آلو پفکی خیلی زود به بار می‌نشیند و شروع به تولید آلوهای خوش رنگ و جذاب می‌کند. این نهال از دو سالگی باردهی خود را آغاز می‌کند. باردهی در سالهای اول کمتر است. اما در سال ششم میزان باردهی افزایش چشمگیر خواهد داشت. آلو کالیفرنیا به صورت بسیار متراکم بر روی شاخه‌ها رشد می‌کنند. میزان باردهی درخت آلو پفکی حدود 7 تن به ازای هر هکتار است. در واقع هر درخت به طور میانگین حدود 100 کیلوگرم باردهی می‌کند. البته اگر پایه میروبالان برای پیوند نهال به کار رود، بازدهی بیشتر از این میزان خواهد بود.

محصول نهال آلو شابلون کالیفرنیا از ارقام دیررس است و در اواخر ماه مرداد می‌رسد و آماده برداشت می‌شود. آلوها پس از اینکه به طور کامل می‌رسند، رنگشان تیره‌تر می‌شود. حتما توجه داشته باشید که آلوها را پس از رسیدن کامل برداشت نمایید. زیرا آلو نرسیده این رقم طعم بسیار نامطلوبی دارد. درخت بالغ آلو کالیفرنیا حداکثر تا ارتفاع 3 الی 5 متر رشد می‌‎کند. چون این درختان ارتفاع کمی دارند، برای برداشت محصولات نیازی به استفاده از تجهیزات ماشینی و گران قیمت نیست. می‌توان به راحتی و با هزینه کم محصولات را برداشت نمود.

اگر چه درخت آلو کالیفرنیا حدود 40 الی 50 سال عمر می‌کند. اما عمر مفید نهال آلو کالیفرنیا حدود 25 سال است. این نهال در طول عمر مفید خود بازدهی بالایی دارد و آلوهای خوش طعم و خوش رنگی را تولید می‌کند.

مناطق کاشت نهال آلو کالیفرنیا

هنگام کاشت نهال آلو کالیفرنیا به نیاز سرمایی آن توجه نمایید. نهال باید در منطقه‌ای کاشته شود که نیاز سرمایی آن تامین شود. این نهال باید 700 الی 1200 ساعت در معرض سرمای زیر 7 درجه سانتیگراد قرار بگیرد. پس از آن، نهال از خواب زمستانی برمی‌خیزد و در اواسط اسفند ماه جوانه می‌زند. این نهال آلو نسبت به دیگر ارقام آلو گلدهی دیر هنگام دارد. به همین دلیل از سرمای دیررس در امان می‌ماند.

نهال آلو کالیفرنیا در برابر سرمای شدید و یخبندان زمستانی مقاومت فوق العاده دارد. این نهال می‌تواند دمای منفی 25 الی منفی 35 درجه سانتی گراد را تحمل کند. به همین دلیل، در مناطق سردسیر و کوهستانی نیز می‌توانید بدون نگرانی این نهال را بکارید. این نهال در مناطق معتدل که زمستانهای ملایمی دارند نیز رشد خوبی دارد. اما کاشت نهال آلو شابلون کالیفرنیا در مناطق گرمسیر موفقیت آمیز نخواهد بود.

نهال آلو کالیفرنیا در مناطقی با ارتفاع 100 تا 3000 متر بالاتر از دریا رشد و عملکرد مناسب خواهد داشت.

کاشت نهال آلو کالیفرنیا

اگر می‌خواهید نهال آلو کالیفرنیا رشد مناسبی داشته باشد و بازدهی آن به حداکثر برسد، باید آنها را در خاک مرغوب و حاصلخیز بکارید. قبل از اینکه نهال را بکارید نمونه خاک را به آزمایشگاه خاک جهاد کشاورزی برده تا با بررسی خاک کمبودهای آن تعیین شود. سپس کودهای لازم را به خاک اضافه کنید و زمین را به صورت عمیق شخم بزنید تا زهکشی آن افزایش یابد.

برای کاشت نهال آلو کالیفرنیا باید الگوی منظمی را به کار ببرید. طبق این الگو، محل کاشت نهالها را مشخص می‌کند. فاصله نهالها باید طوری باشد که شاخ و برگ آنها فضای کافی برای رشد داشته باشد. بهترین الگوی کاشت نهال آلو شابلون کالیفرنیا در زمین‌های مسطح 4*4 متر است. اما در زمین‌های شیب‌دار و بادخیز می‌توان الگوی 4*3 یا 3*3 متر را رعایت کرد. در محل‌های تعیین شده گودالهایی را حفر کنید. ریشه نهال را در این گودال قرار دهید و اطراف آن را با ترکیبی از خاک، خاک برگ و کمپوست پر کنید.

نهال آلو کالیفرنیا از ارقام گرده زا و خود بارور است. این نهال بدون رقم گرده افشان نیز باردهی مناسبی دارد. اما می‌توان برای افزایش بازدهی نهال، به ازای هر ده اصله نهال آلو، یک رقم گرده افشان بکارید. گرده افشان مناسب برای این رقم، یکی از ارقام نهال زیتون است.

مراقبت از نهال آلو کالیفرنیا

اگر می‌خواهید نهال آلو کالیفرنیا رشد و عملکرد بهینه داشته باشد، باید از اصول نگهداری و مراقبت ازآن آگاهی داشته باشید. آبیاری نهال از مهمترین اصول مراقبت از نهال آلو کالیفرنیا است. اگر چه این نهال در برابر کم آبی و خشکی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد، اما کم آبی موجب کاهش میزان بازدهی نهال خواهد شد. همچنین کم آبی کیفیت محصولات را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین به هیچ وجه نباید نسبت به آبیاری منظم نهال بی توجهی کرد.

میزان نیاز آبی نهال آلو کالیفرنیا به سن نهال، منطقه کاشت، روش آبیاری، فصل بارندگی و … بستگی دارد. نهالهای جوان که ریشه کوچک و ضعیفی دارد باید با فواصل کمتر آبیاری شوند. نهال آلو شابلون کالیفرنیا در مناطق سردسیر به علت زیاد بودن میزان بارندگی نسبت به مناطق گرمسیر، نیاز به آبیاری کمتر است. در مناطقی که میزان بارندگی در حالت ایده‌‎آل است، می‌توان از روش آبیاری دیمی برای آبیاری نهال استفاده کرد.

نهال آلو کالیفرنیا باید به طور میانگین یک بار در هفته با 10 لیتر آبیاری شود. نیاز آبی سالیانه این نهال ۵ الی ۶ هزار متر مکعب به ازای هر هکتار است. بهترین روش برای آبیاری این نهال، آبیاری قطره‌ای است که از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود. همچنین استفاده از این روش، از تجمع آب در اطراف ریشه نهال و پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کند.

خوشبختانه نهال آلو کالیفرنیا در برابر اغلب آفات مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. اما به هر حال باید از نهال در برابر برخی از آفات چون عسلک، کرم سرشاخه و کرم آلو مراقبت کرد. با سمپاشی نهال با استفاده از برخی آفت کش‌های قوی مثل دیازینون و کنفیدور باید با این آفات مقابله کرد. شانکر باکتریایی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این نهال است. برای جلوگیری از این بیماری باید از سموم باکتری کش حاوی مس استفاده کرد. همچنین هرس نهال نیز در کنترل این بیماری کارآمد است.

یکی دیگر از مهمترین نکات در مراقبت از نهال آلو کالیفرنیا، هرس است. در صورت کاشت نهال در مناطق سردسیر، برای جلوگیری از سرمازدگی، باید آن را هرس خشک کرد. یکی دیگر از هرس‌های مهم نهال، هرس باردهی در زمان خواب زمستانی است که سبب افزایش تولید محصول آن می‌شود. نهال آلو شابلون کالیفرنیا به سه سال هرس فرمدهی نیاز دارد. شاخه‌های شکسته و اضافی بی‌ثمر حذف می‌شوند تا انرژی نهال صرف رویش شاخه‌های جدید و بارور شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *