معرفی نهال بادام دیرگل آذر

نهال بادام دیرگل آذر یک نهال پیوندی و اصلاح یافته است که از پیوند دو نهال بادام ایتالیایی و نهال بادام فرانسوی به وجود آمده است. زادگاه این نهال شهر بوردو فرانسه است. البته به دلیل مقاومت بسیار بالای نهال در برابر سرمای شدید و سرمای دیررس بهاره، امروزه در اغلب مناطق کوهستانی، سردسیر و معتدل کشور کشت می‌شود. در واقع بهترین نهال بادام برای کاشت در مناطقی که دارای سرمای شدید زمستانی و سرمای دیررس بهاره هستند، نهال بادام آذر است. بیشترین میزان کشت این نهال در آذرشهر است. دلیل نامگذاری نهال نیز این مسئله می‌باشد.

در کنار مزایای ذکر شده برای نهال بادام دیرگل آذر، این نهال نسبت به سایر ارقام بسیار پربازده است. همچنین محصولات این نهال همانند سایر ارقام دیرگل کیفیت بسیار بالایی دارند. به دلایلی که ذکر شد پرورش این نهال، موجب می‌شود که باغداران نگرانی زیادی بابت وارد شدن خسارت به نهال و یا از بین رفتن محصولات نداشته باشند. در ادامه به طور کامل با مشخصات نهال بادام آذر و شرایط لازم برای کاشت و نگهداری نهال بادام آذر می‌پردازیم.

مشخصات محصول نهال بادام دیرگل آذر

محصول نهال بادام دیرگل آذر درشت و کشیده است. هر بادام حدود 14 گرم وزن دارد که 42 درصد از آن متعلق به مغز بادام است. بر روی مغز بادام پوست نازکی به رنگ قهوه‌ای وجود دارد. پوست چوبی بادام نازک و نیمه کاغذی است، در اصطلاح بادام 50 50 نامیده می‌شود. بر روی پوست چوبی، پوست سبز رنگی وجود دارد که به راحتی از آن جدا می‌شود.

محصول نهال بادام کاغذی دارای مغز بسیار خوش طعم و باکیفیت است. در صد دوقلوزایی این رقم بسیار پایین می‌باشد. به دلیل اینکه بادام به صورت خشکبار مصرف می‌شود، در صورتی که شرایط نگهداری رعایت شود، مدت طولانی در انبار قابلیت ماندگاری دارد. علاوه بر مصرف بادام آذر به صورت خشکبار، در صنایع شیرینی پزی و تهیه پودر بادام کاربرد دارد.

باردهی درخت بادام دیرگل آذر

وقتی باغداری نهال بادام دیرگل آذر را در باغ خود می‌کارد، به مراقبت از نهال می‌پردازد و تمام سعی خود را می‌کند تا بهترین شرایط را برای نهال فراهم کند. تمام زحمات باغدار به این خاطر است که هر چه زودتر شاهد باردهی نهالها باشد. نهال بادام آذر حدودا از سال سوم یا چهارم به بار می‌نشینند و شروع به تولید محصول می‌کند. از سال پنجم الی هفتم باردهی نهال به توجیه اقتصادی می‌رسد. این نهال نسبت به سایر ارقام بسیار پربازده است. باردهی هر درخت بادام آذر حدود 30 کیلوگرم است. بنابراین از هر هکتار از زمین می‌توان حدود 7 الی 8 تن محصول برداشت نمود. البته میزان بازدهی نهال به نحوه مراقبت از آن نیز بستگی دارد.

محصول دهی نهال دیرگل آذر به صورت خوشه‌ای است. این بادام دیررس است و در نیمه دوم مرداد قابل برداشت است. درخت بادام آذر حدود 6 الی 8 متر ارتفاع دارد. اگر چه درختان دیرگل معمولا ارتفاع بلندتری نسبت به ارقام زودگل دارند و برداشت محصولات آنها دشوارتر است، اما کیفیت محصولات آنها به مراتب بالاتر است.

نهال بادام دیرگل آذر نسبت به سایر ارقام عمر مفید بالاتری دارد. این درختان حدود 50 الی 60 سال میزان بازدهی عالی دارند. به همین دلیل از سودآورترین ارقام به شمار می‌روند.

مناطق کاشت نهال بادام آذر

همان گونه که از نام نهال بادام دیرگل آذر مشخص است، گلدهی این نهال دیر هنگام است. شکوفه‌های صورتی و سفید این نهال، در اواسط و یا اواخر فروردین بر روی شاخه‌های نهال رشد می‌کند و باغ شما را زینت می‌بخشد. ‌زمان شکوفه‌دهی این نهال حدود 15 الی 20 روز دیرتر از سایر ارقام است. به همین جهت، نهال بادام آذر یکی از بهترین ارقام برای کاشت در مناطق سردسیر و زمستانی است که احتمال سرمای دیررس بهاره وجود دارد.

نهال بادام دیرگل آذر همانند اغلب نهالهای دیرگل نسبت به نهالهای زودگل نیاز سرمایی بیشتری دارند. به همین دلیل این نهالها به زمستانهای سرد نیاز دارند تا نیاز سرمایی خود را برطرف کنند تا در فصل بهار شکوفه بزنند و میوه دهی کنند. بنابراین اگر این نهال در مناطق گرمسیر کاشته شود، احتمالا نیاز سرمایی آن تامین نخواهد شد. بنابراین کاشت این نهال در مناطق گرمسیر مناسب نیست.

بهترین شرایط اقلیمی برای پرورش نهال بادام دیرگل آذر، مناطق کوهستانی و خشک است. در استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و مرکزی این نهال بهترین رشد و راندمان را خواهد داشت.

کاشت نهال بادام دیرگل آذر

پس از اینکه مطمئن شدید که منطقه مورد نظر شما برای کاشت نهال بادام دیرگل آذر مناسب است، باید خاک منطقه را نیز بررسی نمایید. خاک باید برای کاشت این نهال آماده شود. البته اغلب خاکهای کوهستانی برای کاشت این نهال مناسب است. اما توجه داشته باشید که بهترین خاک برای پرورش نهال بادام آذر خاک شنی با زهکشی مناسب است.

در هنگام کاشت نهال باید به این نکته توجه شود که تا چند سال دیگر این نهالها تنومند و بزرگ خواهند شد. نهال بادام دیرگل آذر ارتفاع بلندی  دارد، در نتیجه سایه بزرگتری نیز خواهد داشت. بنابراین توجه داشته باشید که نهالها با یکدیگر فاصله استاندارد داشته باشند تا در آینده در سایه انداز کامل یکدیگر قرار نگیرند. زیرا برای عملیات فتوسنتز نهال و باردهی، دریافت نور خورشید ضروری است. الگوی مناسب برای کاشت نهال بادام آذر به صورت مربعی و با فاصله 6*6  متر و یا 6*7 متر است.

برای کاشت نهال دیرگل آذر در فواصل مشخص شده، گودال‌هایی به عرض تقریبا دو برابر عرض ریشه و عمق حدود 80 الی 100 سانتی‌متر حفر کنید. ریشه را با دقت درون گودال قرار دهید. خاک درون گودال را با 20 الی 30 درصد کود گیاهی ترکیب کنید و دوباره درون گودال و اطراف ریشه بریزد. گودال را بیش از حد سنگین نکنید تا ریشه خفه نشود. بلافاصله پس از کاشت نهالها به میزان کافی آبیاری کنید.

نهال بادام دیرگل آذر برای باردهی نیاز به رقم گرده افشان سازگار دارد. بهترین گرده افشان برای این رقم نهال بادام فرانیس است.

مراقبت از نهال بادام دیرگل آذر

پس از اینکه نهال بادام دیرگل آذر را در منطقه مناسب کاشتید، باید به مراقبت از آنها بپردازید. این نهال نیاز به آبیاری دقیق و کافی دارد. نهال بادام آذر جوان در سال اول کاشت، به سبب داشتن ریشه کوچک و ضعیف، باید حداقل هر ده روز یکبار آبیاری شود. اما پس از بلوغ نهال، می‌توان هر دو الی چهار هفته یکبار به آبیاری نهال اقدام کنید. در سال اول کاشت، نهال بادام دیرگل آذر حتما باید به روش مصنوعی آبیاری شود. اما در سالهای بعد اگر میزان بارندگی سالیانه بیش از 400 میلی متر باشد، بهتر است از روش آبیاری دیمی استفاده کنید. در این روش، میزان بازدهی نهال بیشتر خواهد بود و کیفیت محصولات نیز بهتر خواهد شد.

یکی دیگر از اصول مراقبت از نهال‌ بادام دیرگل آذر، کوددهی نهال است. کودددهی با کودهای مناسب باعث افزایش راندمان نهال می‌شود. به ازای هر هکتار باید 180 کیلوگرم کودهای حاوی ازُت، 360 کیلوگرم کودهای حاوی فسفر استفاده کنید. همچنین در چهار سال اول به ازای هر هکتار از 6 الی 120 کیلوگرم کود بوراکس استفاده کنید. همچنین در ماه‌های آذر و فروردین، کود حاوی پتاسیم به مقدار 50 کیلوگرم به ازای هر هکتار به کار ببرید. همچنین می‌توانید 5 تن کود پوسیده حیوانی به ازای هر هکتار به خاک اضافه کنید.

آفاتی که نهال بادام دیرگل آذر را تهدید می‌کنند، عبارتند از کرم سرشاخه‌ خوار، پروانه تخم انگشتری، انواع شته آردی، شپشک نارون، زنبور کرم زالویی، شپشک خاکستری بادام، شته سپردار بنفش، کنه قهوه‌ای پا بلند، کنه سفید اروپائی، سوسک پوست‌خوار بادام دیرگل. همچنین برخی از بیماری‌ها چون بیماری گال طوقه، بیماری شانکر باکتریایی، بیماری زخم گره، قارچ ورتپسیلیوم، قارچ عسلی، پوسیدگی قرمز، ویروس لکه گرد و بیماری ریزش جوانه سلامت نهال بادام آذر را به خطر می‌اندازد.

یکی دیگر از اصول مراقبت از نهال بادام دیرگل آذر هرس است. هرس نهال یک کار تخصصی است که نیاز به مهارت کافی دارد. اگر هرس نهال اصولی نبوده و شاخه‌ها بیش از حد برید شود، امکان خشک شدن نهال وجود دارد. این نهال باید سالانه در دو نوبت هرس شود. اولین هرس در فصل تابستان و پس از برداشت محصولات انجام می‌شود. این هرس سبز یا هرس تابستانه نام دارد که در آن شاخه‌های اضافی نهال حذف می‌شوند. در انتهای فصل پاییز یا ابتدای فصل زمستان که نهال در خواب زمستانی است، نهال نیاز به هرس فرم دهی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *