معرفی نهال انگور بیدانه سفید (نهال انگور کشمشی)

نهال انگور بیدانه سفید دارای محصولات مرغوب و مجلسی است. محصول این نهال انگور از بهترین ارقام صادراتی است؛ به همین دلیل کشت بسیار بالایی در کشورمان دارد. این نهال بومی کشورمان است و زادگاه آن ارومیه می‌باشد. امروزه نیز این شهر، بیشترین میزان کشت نهال انگور بیدانه سفید را به خود اختصاص داده است. به همین جهت ارومیه یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان این انگور به سایر کشورها است.

نهال انگور بیدانه در دو رقم سفید و قرمز موجود است. محصول نهال انگور بیدانه قرمز به رنگ قرمز تیره است. اما محصول نهال انگور بیدانه سفید به رنگ سبز روشن مایل به زرد است. این نهال با عنوان نهال انگور بیدانه زرد نیز شناخته می‌شود. محصول این دو نهال شباهت بسیاری به یکدیگر دارند و فقط رنگ‌ آنها متفاوت است. رقم سفید نهال انگور بیدانه نسبت به رقم قرمز آن معروف‌تر است و کشت بیشتری دارد.

از محصول نهال انگور بیدانه سفید کشمش بسیار باکیفیت و مرغوبی تهیه می‌شود. این کشمش معروف‌ترین و محبوب‌ترین کشمش در دنیا است. این کشمش از ارقام صادراتی است. به همین دلیل این نهال با عنوان نهال انگور کشمشی نیز شناخته می‌شود.

البته محصول نهال انگور بیدانه سفید به صورت تازه نیز از ارقام مجلسی محسوب می‌شود و از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین انواع انگور در بازار می‌باشد. به دلیل سودآوری اقتصادی بسیار بالای نهال، در کشور ترکیه نیز کشت وسیعی دارد.

محصول نهال انگور بیدانه سفید

محصول نهال انگور بیدانه سفید خوشه‎هایی نسبتا بلند با تراکم متوسط است. هر خوشه حدود 100 الی 350 گرم وزن دارد. یعنی 2 تا 4 خوشه از این انگور یک کیلوگرم می‌شود. حبه‌های انگور بیدانه بیضی شکل با سایز متوسط هستند. هر حبه انگور 2 الی 7 گرم وزن دارد. همان گونه که از نام نهال مشخص است، این انگور از ارقام بدون دانه است. پوست انگور نازک و به رنگ سبز روشن مایل به زرد است.

طعم محصول نهال انگور بیدانه سفید شیرین ملایم است و برای مصرف تازه خوری از بهترین انواع انگور مجلسی است.  انگور بیدانه سفید از بهترین ارقام صادراتی است. این انگور برای تهیه کشمش، آب انگور و شیره کاربرد دارد. کشمش حاصل از محصول این نهال محبوب‌ترین و بهترین نوع کشمش در دنیا است. به همین دلیل، این نهال گاهی با عنوان نهال انگور کشمشی نیز شناخته می‌شود. در بعضی از مناطق، از برگهای نهال انگور بیدانه سفید برای تهیه دلمه استفاده می‌شود.

محصولات انگور بیدانه سفید دارای بافت آبدار است. این انگور قابلیت جابجایی و ماندگاری در انبار متوسطی دارد.

باردهی درخت انگور بیدانه سفید

هدف باغدار از کاشت نهال انگور بیدانه سفید برداشت محصول است. بنابراین باغدار در آرزوی این است که هر چه زودتر شاهد باردهی نهال باشد. اگر نهال در شرایط آب و هوایی مساعد کاشته شود و مراقبت از آن انجام بگیرد، در عرض دو سال به ثمرده‌دهی می‌رسد. از سال پنجم کاشت نهال، باردهی نهال به حداکثر میزان خود می‌رسد. باردهی درخت انگور بیدانه سفید 60 الی 80 کیلوگرم است. میزان بازدهی این نهال 50 الی 65 تن در هکتار است.

نهال انگور بیدانه سفید از ارقام میان رس است. این انگور در اواسط مرداد رسیده و آماده برداشت است. این درخت تا ارتفاع 6 متر رشد می‌کند. برای اینکه برداشت محصولات راحت‌تر شود، می‌توانید با ترفند هرس کردن، ارتفاع نهال را کنترل کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته نهال انگور بیدانه سفید طول عمر اقتصادی بسیار بالای آن است. این نهال حدود 60 سال محصولات مرغوبی را تولید می‌نماید. به همین دلیل از سودآورترین ارقام است.

مناطق کاشت نهال انگور بیدانه سفید

در کنار همه مزایایی که برای نهال انگور بیدانه سفید شمردیم، نکته‌ مهمی را باید یادآور شویم. این نهال فقط هنگامی رشد مساعد و بازدهی عالی دارد که در شرایط اقلیمی مناسب کاشته شود. منطقه‌ای برای کاشت نهال مناسب است که نیاز سرمایی آن را تامین کند. همچنین تغییرات آب و هوایی آن به گونه‌ای باشد که نهال قادر به تحمل آن باشد.

برای برطرف نمودن نیاز سرمایی نهال انگور سفید بیدانه باید به مدت 200 الی 700 ساعت در معرض سرمای زیر 7 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. در صورتی که این نیاز ضروری نهال تامین نشود، شکوفه‌دهی نهال با اختلال مواجه می‌گردد. این نهال از ارقام دیرگل است و در برابر سرمای دیررس بهاره مقاومت نسبتا خوبی دارد.

بهترین مناطق برای پرورش نهال انگور بیدانه سفید مناطق معتدل و نیمه سرد است. حداقل دمایی که این نهال قادر است تحمل کند، منفی 5 درجه سانتی گراد است. همچنین حداکثر گرمایی که نهال قادر به تحمل آن است، 30 درجه سانتی‌گراد است. طبق نظر کارشناسان، بهترین ارتفاع برای کاشت نهال انگور سفید بیدانه حداقل 500 و حداکثر 1600 متر بالاتر از سطح دریا است.

کاشت نهال انگور کشمشی

خاک منبع تغذیه نهال انگور سفید بیدانه است بنابراین باید حاوی مواد معدنی و آلی مورد نیاز نهال باشد. این مواد عبارتند از هوموس، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ید. برای تهیه خاک مناسب برای کاشت نهال انگور کشمشی، مقداری خاک را با خاک برگ و مقدار بسیار کمی کود ازته مخلوط کنید و به پای نهال بریزید. این نهال برای اینکه رطوبت را برای مدت طولانی در خود نگهداری کند باید دانه ریز باشد.

فاصله استاندارد برای کاشت نهال انگور بیدانه سفید در زمین‌های مسطح 3*3 متر است. در زمین‌های غیر مسطح و شیبدار، نهال بهتر می‌تواند نور آفتاب را جذب کند. بنابراین می‌توانید نهالها را با فاصله کمتر و با الگوی 2*3 و یا 2.5*3.5 متر بکارید.

مراقبت از نهال انگور بیدانه زرد

نهال انگور بیدانه سفید نیاز به مراقبت دارد تا بتواند خیلی زود به بازدهی برسد. مراقبت از نهال انگور بیدانه زرد شامل آبیاری، هرس، کوددهی و سمپاشی است. این نهال انگور به دلیل اینکه دارای ریشه‌ی بسیار عمیق است، می‌تواند رطوبت را از اعماق زمین جذب کند. به همین دلیل در برابر خشکی و کم آبی بسیار مقاوم است. در مناطقی که میزان بارندگی کافی است، می‌توان نهال انگور کشمشی را به روش دیمی پرورش داد. اما اگر بارندگی کافی نبود، باید از روش‌های آبیاری مصنوعی استفاده کرد. بهترین روش آبیاری نهال انگور سفید، سیستم‏ آبیاری قطره‏ای پیشرفته و هوشمند است.

نهال انگور بیدانه سفید در ماه‌های فصل بهار باید هر 10 روز یکبار آبیاری شود. اما در ماه‌های تیر تا مهر به دلیل اینکه هوا گرمتر است، باید نهال‌ها را هر 7 روز یکبار آبیاری کنید. نکته مهمی که باید  به آن توجه کنید این است که نهال انگور کشمشی جوان در سال اول کاشت، به دلیل ضعیف بودن ریشه‌ها و عدم توانایی جذب آب از عمق خاک نیاز به آبیاری بیشتری دارد. به طور میانگین نیاز آبی ماهیانه هر اصله نهال انگور زرد بیدانه 800 الی 1000 میلی لیتر است.

نمی‌توانید انتظار داشته باشید که نهالهای باغ شما تمام مواد معدنی و مغذی خود را فقط از خاک دریافت کنند. در اثر گذشت سالها، خاک دچار کمبود مواد معدنی می‌شود. بنابراین باید با ترفند کوددهی درختان را تقویت کنید. کوددهی سبب افزایش میزان بازدهی نهال انگور کشمشی خواهد شد. برای کوددهی نهال انگور سفید بیدانه، باید علاوه بر کودهای پوسیده حیوانی، از کودهای شیمایی نیز استفاده کنید. این کود باید دارای عناصر معدنی و آلی چون آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ید باشد. این نهال باید در طول سال 3 الی 4 مرتبه کوددهی شود.

هرس صحیح و اصولی موجب افزایش بازدهی و طول عمر مفید نهال انگور سفید بیدانه می‌شود. این نهال باید ابتدای هر فصل هرس شود. در هنگام هرس، با حذف شاخه و برگ‏های اضافی و پوسیده شده نهال، فرصت رشد بهتر شاخه‌های جدید و مثمر فراهم می‏شود. این نهال باید با استفاده از روش‏ سه بندی هرس شود.

آفات و بیماری ممکن است کیفیت محصولات نهال انگور بیدانه سفید را کاهش داد و یا کلا محصولات را نابود کند. برخی از آفات نیز زیان‌بارتر است و باعث از بین رفتن نهال انگور کشمشی می‌گردد. بنابراین برای مراقبت از نهال انگور سفید باید در ابتدای هر فصل اقدام به سمپاشی نهال نمایید. در هر دوره باید از سم مناسب استفاده نمایید. در هنگام گلدهی باید از سم گوگرد برای سمپاشی نهال استفاده کنید. در اواسط اردیبهشت که غوره‌ها به وجود می‌آیند باید نهالها را با سم دیازیون و استامی پراید سمپاشی کنید. این ترفندها برای مقابله با آفات و کرم‌های میوه کارساز است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *