معرفی نهال انگور دیزماری

نهال انگور دیزماری محصولات زودرس و نوبرانه‌‌ای دارد که در بازار باارزش‌تر و گران‌تر است. این نهال بومی ایران است و همان گونه که از نام نهال می‌توان حدس زد، منشا اولیه آن دیزمار از استان آذربایجان شرقی است. بازدهی زود هنگام، میزان بازدهی بالا، نوبرانه بودن محصول و عمر مفید طولانی از مهمترین ویژگی‌های این نهال انگور است؛ به همین دلیل از محبوب‌ترین نهالها در میان باغداران است.

نهال انگور دیزماری نسبت به سایر نهالها قیمت نسبتا بالاتری دارد. البته لازم به ذکر است که سودآوری بسیار بالای این نهال سبب شده است که کاشت این نهال به صرفه‌تر از سایر ارقام باشد. اگر مایل هستید در رابطه با این نهال اطالاعات بیشتری کسب نمایید، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

محصول نهال انگور دیزماری

محصول نهال انگور دیزماری خوشه‌هایی کوچک هستند. هر خوشه حدود 100 الی 450 گرم وزن دارد. حبه‌های انگور در یک خوشه به حالت افشان هستند. حبه انگور دیزماری نسبتا درشت و بیضی شکل است. هر حبه انگور حدود 4 الی 9 گرم وزن دارد. پوست انگور نازک و شفاف است و به رنگ سفید مایل به زرد می‌باشد.

محصول نهال انگور دیزماری از ارقام دانه‌دار است. طعم این انگور شیرین می‌باشد و برای مصرف تازه خوری بسیار خوش طعم و لذیذ است. کاربردهای دیگر انگور دیزماری تهیه کشمش، آب میوه و یا شیره است. یک مزیت بسیار مهم این انگور قابلیت نگهداری بلند مدت آن در سردخانه است. این انگور در شرایط سردخانه کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.

باردهی درخت انگور دیزماری

نهال انگور دیزماری از سال دوم به ثمره‌دهی می‌رسد و در دسته نهالهای زود بازده قرار دارد. بازدهی زود هنگام یکی از مهمترین ملاک‌ها انتخاب نهال در نزد باغداران است. باردهی درخت انگور دیزماری نیز بالا است. هر درخت حدود 45 الی 60 کیلوگرم محصول می‌دهد. یعنی اگر در یک هکتار از باغ، این نهال را با رعایت فاصله استاندارد بکارید، می‌توانید 35 تن انگور باکیفیت برداشت کنید.

محصول نهال انگور دیزماری  از ارقام زودرس و نوبرانه است. این انگور در اواسط تیر در کنار انگور خلیلی و یاقوتی به بازار عرضه می‌شود. شاخه‌های درخت انگور دیزماری نسبتا نازک و شکننده هستند. به دلیل بار سنگین خوشه‌های انگور، شاخه‌ها به حالت خمیده در می‌آیند. این درخت حدود 8 متر رشد می‌کنند.

عمر اقتصادی درخت انگور دیزماری حدود 60 الی 75 سال است. این درختان در طول عمر خود محصولات مرغوبی تولید می‌کنند.

مناطق کاشت نهال انگور دیزماری

نهال انگور دیزماری در برابر سرما و گرما مقاومت متوسطی دارد. در واقع این نهال قادر به تحمل سرمای شدید و گرمای شدید نیست. به همین دلیل نباید در مناطق خیلی سردسیر و یا خیلی گرمسیر کاشته شود. حداقل دمایی که این نهال انگور می‌تواند تحمل کند منفی 15 درجه سانتی گراد است. همچنین حداکثر دمایی که این نهال قادر به تحمل آن است، 20 درجه سانتی گراد است.

با توجه به مطالب ذکر شده، می‌توان گفت نهال انگور دیزماری باید در مناطقی کاشته شود که تابستان‌های نه چندان سوزان و زمستان‌های بدون یخبندان داشته باشد. مناطق معتدل که دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم می‌باشند، بهترین مناطق برای پرورش این نهال هستند.

برای تامین نیاز سرمایی نهال انگور دیزماری باید 100 الی 500 ساعت در معرض دمای زیر 7 درجه سانتی گراد قرار بگیرد. با توجه به پایین بودن نیاز سرمایی نهال، در مناطق معتدل و نیمه معتدل نگرانی بابت عدم تامین نیاز سرمایی نهال وجود ندارد. این نهال نسبت به باد شدید حساس است و نباید در مناطق بادخیز کاشته شود. ارتفاع منطقه کاشت نهال دیزماری باید حداقل 600 متر بالاتر از سطح دریا باشد.

کاشت نهال انگور دیزماری

کیفیت خاک در رشد و عملکرد نهال انگور دیزماری نقش حیاتی دارد. خاک لومی بهترین بافت را برای پرورش این نهال دارد. زیرا این خاک سبک است و زهکشی مناسبی دارد. با آزمایش خاک مطمئن شوید که حاوی منابع غنی از مواد معدنی و آلی باشد. در صورت کمبود مواد معدنی در خاک، کودهای مناسب را به خاک اضافه کنید. خاک‌های اسیدی برای پرورش این نهال مناسب نیست. اگر خاک دارای خاصیت اسیدی، کودهای قلیایی به خاک اضافه کنید تا آن را خنثی کند.

نور خورشید به نهال انگور دیزماری کمک می‌کند تا محصولات شیرینی تولید کند. در صورتی که نور کافی به نهال نرسد، عملیات فتوسنتز و رشد نهال دچار اختلال می‌گردد. نهال باید با الگوی استاندارد کاشته شود تا نور خورشید را به میزان کافی دریافت کند. فاصله استاندارد برای کاشت نهال انگور دیزماری 3 * 3 متر است.

مراقبت از نهال انگور دیزماری

مراقبت از نهال انگور دیزماری شامل آبیاری، کوددهی، هرس و سمپاشی به موقع می‌باشد. مراقبت اصولی از نهال موجب افزایش رشد، باردهی، عمر مفید و مقاومت نهال خواهد شد. آبیاری منظم و به موقع موجب افزایش شادابی، طراوت و رشد نهال انگور دیزماری می‌شود. این نهال در فصل بهار که هوا خنک است و بارندگی وجود دارد، باید هر 15 الی 20 روز یکبار آبیاری شود. اما در روزهای گرم تابستانی یک الی دو بار در هفته نهال را آبیاری کنید.

تقویت خاک با ترفند کوددهی برای رشد و عملکرد بهتر نهال انگور دیزماری ضروری است. در ابتدای هر فصل باید کودهای مناسب را به خاک اضافه کنید. کودهای طبیعی و حیوانی به تنهایی کافی نیست. بهتر است در کنار آنها از کودهای شیمایی مایع مرغوب که حاوی عناصر منیزیم، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منگنز و زینک می‌باشند، نیز استفاده نمایید.

هرس به موقع نهال انگور دیزماری موجب افزایش طول عمر مفید نهال می‌شود. همچنین هرس نهال به رشد بهتر و افزایش باردهی آن کمک می‌کند. در هنگام هرس، شاخه و برگ‏های پوسیده و خشک حذف می‌شوند. به این ترتیبريال نور خورشید به بخش‏های پایینی که مثمر هستند، می‌تابد. در طول سال باید حداقل 3 مرتبه، به هرس نهال اقدام کنید. این نهال باید به روش‏های دوبندی یا سه بندی هرس شود.

پیشگیری و مقابله با آفات و بیماری در مراقبت از نهال انگور دیزماری نقش حیاتی دارد. حمله آفات ممکن است خسارت جبران ناپذیری به محصولات نهال وارد کند. برخی از آفات نیز ممکن است درختان را از پای دربیاورند. بنابراین لازم است با سمپاشی دوره‌ای با این بلایا مبارزه نمایید.

خوشبختانه نهال انگور دیزماری در برابر آفات و بیماری مقاومت بسیار بالایی دارد. اما با این حال، ضروری است که نهال در طول سال حداقل 3 الی 4 بار سمپاشی شود. همچنین، در صورتی که نشانه‌ای از بیماری یا آفت را برروی برگ‏ها و تنه نهال مشاهده کردید، بالافاصله با سموم مناسب نهال را سمپاشی نمایید. مهمترین بیماری و آفات این نهال عبارتند از آتشک، کرم خوشه خوار و بیماری سفیدک پودری.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *