نهال انگور صاحبی

نهال انگور صاحبی در دو رقم سفید و قرمز با محصولاتی درشت و مرغوب موجود است. یک نهال تجاری با میزان بازدهی بسیار بالا، عمر اقتصادی طولانی و مقاوم در برابر کم آبی که بسیار مورد توجه باغداران است. به طور کلی باغداران همواره در پی کاشتن نهالی هستند که بیشترین میزان باردهی را داشته و محصولات مرغوب و بازار پسند تولید کند. نهال انگور صاحبی همه ویژگی‌ها را به صورت یکجا دارد.

زادگاه اصلی نهال انگور صاحبی منطقه آسیای صغیر و به خصوص ایران است. در کشور ما این نهال انگور در اغلب مناطق از جمله در استان فارس و مناطق شمال غربی کشور کاشت می‌شود. اگر تصمیم به کاشت این نهال دارید، پیشنهاد می‌شود مطالب زیر را مطالعه نمایید.

مشخصات نهال انگور صاحبی

انگور صاحبی در دو رنگ سفید و قرمز در بازار موجود است. هر دو نوع انگور مرغوب و خوش طعم است. اما انگور صاحبی قرمز که با عنوان انگور سیاه نیز شناخته می‌شود، به دلیل اینکه بسیار شیرین‌ترو خوش عطرتر است، بیشتر مورد پسند بازار است. به طور کلی در بین همه ارقام انگور، انگورهای سیاه محبوبتر از سایر رنگ‌ها هستند. این انگور برای تازه خوری و تهیه مویز استفاده می‌شود. همچنین گاهی اوقات برای تهیه آبغوره و آبمیوه نیز به کار می‌رود.

محصول نهال انگور صاحبی خوشه‌هایی بزرگی و مخروطی شکل هستند که طول آنها تقریبا ۲۰ سانتی متر و عرضشان ۱۵ سانتی متر است. میانگین وزن خوشه‌ها ۹۰۰ گرم است. خوشه‌های انگور به صورت نیمه متراکم می‌باشد. حبه انگور صاحبی، درشت و بیضی است. هر حبه 7.5 گرم وزن دارد.

بافت انگور صاحبی ترد ولی آبدار است. این انگور شیرین، خوش عطر و طعم است. انگور از ارقام دانه دار است. پوست این انگور بسیار نازک است و امکان ترک خوردن آن وجود دارد. به دلیل اینکه اتصال خوشه‌ها محکم است، باید کاملا با دقت چیده شوند تا انگورها آسیب نبینند. اما با این وجود، انگور صاحبی قابلیت نگهداری و ماندگاری خیلی خوبی دارد.

باردهی درختان انگور صاحبی

نهال انگور صاحبی یک  سرمایه گذاری زودبازده است. زیرا این نهال از سال دوم محصول دهی خود را آغاز می‌نماید. اما از سال سوم میزان بازدهی توجیه اقتصادی خواهد داست. این انگور از ارقام دیر رس است و از اواسط شهریور تا اوایل مهر برداشت شده و وارد بازار می‌گردد. میزان بازدهی سالیانه این درخت انگور بسیار چشمگیر است. از هر هکتار زیر کشت انگور صاحبی، ۳۰ الی 40 تن محصول برداشت می‌شود.

نهال  انگور صاحبی مانند اغلب نهالهای انگور از نوع رونده و و پیچکی است. در هنگام کاشت نهال باید در کنار آن قیم یا داربست نصب شود. نهال با پیچیدن به دور آن رشد کرده و بالا می‌رود. گاهی ارتفاع این نهال به 15 متر می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌های نهال انگور صاحبی که سبب جلب توجه باغداران شده است. عمر اقتصادی درخت است. شاید باور کردنی به نظر برسد ولی این درخت حدود ۱۰۰ سال باردهی اقتصادی دارد.

مناطق کاشت نهال انگور صاحبی

اگر می‌خواهید کاشت نهال انگور صاحبی موفقیت آمیز باشد، باید به ویژگی‌های نهال و محصول آن توجه نمایید. این نهال حساسیت‌هایی دارد که در انتخاب منطقه کاشت باید، در نظر گرفته شود. این نهال انگور نیاز دارد که ۱۰۰ الی ۶۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد را در فصل پاییز و زمستان دریافت کند. با تامین نیاز سرمایی نهال، از خواب زمستانی بر می‌خیزد و در اواخر فروردین، گل می‌دهد. توجه داشته باشید که منطقه کاشت نهال، نیاز سرمایی آن را تامین کند.

با توجه به زمان گلدهی نهال انگور صاحبی، از ارقام دیرگل است. بنابراین در صورت کاشت در مناطق سردسیر از سرمای بهاره در امان است. همچنین این نهال قادر است سرمای 18 درجه زیر صفر را به خوبی تحمل کند. بنابراین در مناطق نیمه سردسیر، سردسیر، معتدل و گرمسیر می‌توانید این نهال را بکارید و از آن ثمره ببرید.

اما توجه داشته باشید که نهال انگور صاحبی در سرمای پایین‌‎تر از منفی 18 درجه، آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. بنابراین کاشت نهال در مناطقی که زمستان‌های خیلی سرد و یخبندان دارند، مناسب نیست. همچنین محصولات این نهال انگور نسبت به وزش باد حساس است و ممکن است آسیب ببیند. از کاشت این نهال در مناطقی که دارای بادهای شدید است، خودداری کنید. همان گونه که در بالا ذکر شد، انگور صاحبی پوست نازک دارد که ممکن است در اثر بارش باران در ماه‌های خرداد٫ تیر و مرداد، ترک بخورند. بنابراین نهال انگور صاحبی را در مناطقی بکارید که در این ماه‌های سال بارندگی ندارند.

کاشت نهال انگور صاحبی

پس از بررسی شرایط اقلیمی منطقه کاشت، باید خاک منطقه را برررسی کنید. نهال انگور صاحبی در برابر خاک آهکی مقاوم است. اما توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید نهال بهترین رشد و عملکرد را از خود نشان دهد، آن را در خاک لومی و شنی بکارید. همچنین خاصیت اسیدی و شوری خاک را بررسی کنید. زیرا این نهال در خاک اسیدی و خاک شور، رشد و باردهی کمتر خواهد داشت.

نهال انگور صاحبی از ارقام آفتاب پسند است. برای زیباتر شدن رنگ انگورها باید نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت نماید. همچنین میزان دریافت نور بر روی میزان رشد و باردهی درخت نیز تاثیرگذار است. نهال‌ها باید در فواصل مناسب کاشته شوند. بهترین فاصله برای کاشت این نهال در زمین مسطح، الگوی 3*4 متر است. اما در زمین‌های شیبدار الگوی 3*3 متر مناسب است.

بهترین زمان برای کاشت نهال انگور صاحبی، اواخر زمستان و یا اوایل بهار است. توجه داشته باشید این نهال از ارقام رونده و پیچکی است. پس از کاشت نهال، کنار آن داربست نصب کنید تا به کمک آن رشد کند و بالا برود. به این ترتیب ارتفاع این نهال تا ۱۵ متر می‌رسد.

نگهداری نهال انگور صاحبی

پس از کاشت، نوبت به نگهداری نهال انگور صاحبی می‌رسد. خوشبختانه این نهال در برابر کم آبی و خشکی مقاومت بالایی دارد. به طوری که در مناطقی که میزان بارش سالیانه بیش از ۳۵۰ میلی لیتر است، می‌توانید نهال انگور را به صورت دیمی بکارید.

نیاز آبی نهال انگور صاحبی با توجه به سن نهال، شرایط منطقه کاشت و زمان بارندگی و …. بستگی دارد. در سال اول کاشت، نهال جوان که ریشه ضعیف و کوچکی دارد، باید هر هفته یکبار آبیاری شود. اما به تدریج که نهال بزرگتر شده و ریشه گسترش می‌یابد، می‌تواند رطوبت را از عمق خاک جذب کند. بنابراین آبیاری هر دو هفته یکبار کفایت می‌کند.

میزان نیاز آبی نهال انگور صاحبی در فصل تابستان بیشتر از فصل بهار است. به طور متوسط در هر آبیاری به ازای هر روز باید 2 لیتر آب به نهال بدهید. اما در زمستان، برای جلوگیری از یخ زدن نهال، فواصل آبیاری افزایش یافته و یا کاملا متوقف می‌شود. توجه داشته باشید که به طور کلی میزان نیاز آبی نهال به منطقه کاشت بستگی دارد. برای مثال در مناطق گرمسیر نیاز آبی نهال بیشتر از مناطق معتدل و سردسیر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *