نهال انگور شانی

نهال انگور شانی یکی از پرکشت‌ترین ارقام انگور در کشور ما و سطح خاورمیانه است. محصول این نهال بسیار بازارپسند و پرفروش است. این انگور دارای محصولات بسیار مرغوب و با کیفیت است. به همین دلیل با عنوان‌هایی چون نهال انگور شاهانی یا نهال انگور سلطانی نیز شناخته می‌شود.

نهال انگور شانی با شرایط اقلیمی اغلب مناطق کشور سازگار است. از طرف دیگر این نهال زود بازده است و بازدهی آن بسیار بالا است. به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین و معروفترین ارقام نهال انگور در میان باغداران است. البته باید ذکر شود که مرغوب‌ترین انگور شانی در منطقه سردشت کشت می‌شود.

مشخصات محصول نهال انگور شانی

انگور شانی گرد و درشت است و حبه‌های آن نسبت به دیگر ارقام، سنگین‌تر است. بافت انگور گوشتی و آبدار است. انگور به رنگ قرمز تیره و یا بنفش مایل به سیاه است و پوست آن کلفت است. انگور شانی دو نوع دانه دار و بی دانه دارد. مویزهای دانه دار موجود در بازار از این انگور تهیه می‌شود. علاوه بر مویز، این انگور برای مصرف تازه خوری و تهیه آبمیوه نیز به کار می‌رود. از مهمترین ویژگی‌های این انگور، قابلیت ماندگاری بسیار بالای آن در انبار است. همچنین این انگور قابلیت حمل و نقل خوبی دارد.

محصول دهی درخت انگور شانی

نهال انگور شانی از انواع نهال‌های زود بازده است. از دو سالگی این نهال باردهی خود را آغاز می‌نماید. اگر چه در سال اول میزان بازدهی پایین است، اما این درخت پس از بلوغ یکی از پربازده‌ترین ارقام است. از هر هکتار زمین زیر کشت انگور شانی می‌توانید حدود 40 تن انگور مرغوب برداشت کنید. محصول نهال انگور شانی زود رس است. در اواسط مرداد ماه می‌توانید محصولات را برداشت کنید.

نهال انگور شانی از انواع نهال‌های بالا رونده است. یعنی می‌توانید با قیم‌گذاری کمک کنید که نهال رشد کند و به سمت بالا برود. گاهی اوقات این نهال به دور درختانی که در اطراف نهال قرار دارند، پیچیده و بالا می‌رود. بنابراین با کمک قیم یا درختان دیگر، ارتفاع درخت انگور شانی تا ۴ متر می‌رسد.

به دلیل ارتفاع کم درخت، برداشت محصول به سهولت انجام می‌شود. مهمترین ویژگی این درخت که سبب شده است که از تجاری‌ترین و پر سودترین درختان انگور به شمار رود، عمر اقتصادی بسیار بالای آن است. نهال انگور شانی حدود 100 سال عمر اقتصادی دارد.

مناطق کاشت نهال انگور شانی

نهال انگور شانی با اغلب مناطق کشورمان سازگار است. اما برای اینکه این نهال بهترین عملکرد را داشته باشد، نیاز است که ویژگی‌های نهال را بیشتر بررسی کنیدو این نهال قادر است سرمای 15 درجه زیر صفر تا 40 درجه بالای صفر را به خوبی تحمل کند. این نهال برای محصول دهی بهتر، به بهار و تابستان گرم و زمستان های ملایم نیاز دارد. بنابراین بهترین مناطق برای کاشت این نهال، مناطق معتدل است. نهال انگور شانی در مناطق شیب‌دار و آفتاب‌گیر بهترین عملکرد را خواهد داشت.

نهال انگور شانی، قادر است سرمای 15 درجه زیر صفر را به خوبی تحمل کند. اما در مناطقی که زمستان‌های بسیار سرد و یخبندان دارند، این نهال رشد مناسب نخواهد داشت. از طرف دیگر به دلیل بالا بودن نیاز سرمایی این نهال، کاشت آن در مناطق گرمسیر مناسب نیست؛ زیرا ممکن است نیاز سرمایی نهال تامین نشود.

کاشت نهال انگور شانی

پس از اینکه اطمینان حاصل کردید که منطقه مورد نظر شما برای کاشت نهال انگور شانی مناسب است. باید زمین را شخم زده و برای کاشت نهال فراهم کنید. به دلیل اینکه ریشه‌های این نهال عمیق است باید در خاک عمیق نیز کاشته شود. بنابراین قبل از کاشت نهال زمین را تا عمق 3 الی 5 متر به خوبی شخم بزنید. توجه داشته باشید که خاک‌های اسیدی و خاک‌های شور برای کاشت این نهال مناسب نیست. اما این نهال انگور در برابر خاک آهکی مقاوم است.

نهال باید در زمان مناسب کاشته شود تا رشد مطلوب داشته باشد. زمان کاشت ارقام مختلف متفاوت است. بهترین زمان برای کاشت نهال انگور شانی، اوایل زمستان است. نهال‌ها باید در فاصله مناسب از هم کاشته شوند تا بتوانند به خوبی رشد کنند. اگر فاصله نهال‌ها خیلی کم باشد، شاخه‌های آن به یکدیگر می‌پیچند و ریشه‌ها نمی‌توانند به میزان کافی آب و مواد آلی را از خاک دریافت کند.

اگر تصمیم دارید نهال انگور شانی را در زمین مسطح بکارید، بهترین فاصله 3*3 متر است. اما در زمین‌های شیبدار بهترین الگو برای کاشت این نهال فاصله 2*2 متر است. اما اگر می‌خواهید که نهال‌ها را به صورت دیمی آبیاری کنید، باید فاصله کاشت نهال‌ها را بیشتر در نظر بگیرید.

برای کاشت نهال انگور شانی باید گودالی‌های با اندازه مناسب حفر کنید تا هنگامی که ریشه نهال را در گودال قرار می‌دهید، آسیب نبینند. اندازه گودال با توجه به ابعاد ریشه نهال بهتر است دارای عمق۱۲۰ سانتی متر و قطر ۸۰ سانتیمتر باشد. در ته گودال باید ترکیبی از موادی چون پوشال برنج، سوپر جاذب و کودهای دامی ریخته شود تا نفوذپذیری خاک افزایش یابد. سپس بر روی این مواد حدود ۲۰ سانتیمتر کود دامی، فسفاته و پتاسه بریزید. توجه داشته باشید که بر روی کودها ۲۰ سانتیمتر خاک بریزید و سپس نهال را در گودال قرار دهید. از تماس مستقیم ریشه با کود جلوگیری کنید.

اگر منطقه مورد نظر شما بادخیز است، حتما قیم گذاری کنید تا از شکستن نهال در بادهای شدید جلوگیری نمایید. قیم تیرک چوبی است که در نزدیکی نهال بر روی زمین نصب می‌گردد و نهال به آن بسته می‌شود.

نگهداری نهال انگور شانی

پس از اینکه نهال انگور شانی را در زمین مورد نظرتان کاشتید باید به نگهداری از آن بپردازید. اگر چه این نهال در برابر کم آبی مقاومت خوبی دارد، اما اگر نسبت به آبیاری این نهال بی توجه باشید، انگورها خشک شده و بر روی آنها ترک می‌افتد. نهال باید در فواصل مناسب و با میزان آب کافی آبیاری شود. میزان آبیاری نهال به سن نهال، زمان آبیاری، آب و هوای منطقه و نوع خاک و … بستگی دارد.

در سال اول کاشت نهال انگور شانی باید آن را با فواصل کم آب بدهید. در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، تبخیر آب بیشتر است و بارندگی کم است و یا وجود ندارد؛ به همین دلیل نهالها باید سه روز در هفته آبیاری شوند. اما در فصولی که میزان بارندگی بیشتر است، باید نهالها را با فاصله زمانی بیشتر آبیاری کنید. معمولا توصیه می‌گردد در این حالت، نهالها هر دو هفته یک بار آبیاری مصنوعی شوند.

به دلیل اینکه ریشه نهال انگور شانی عمیق است، نیاز به آبیاری عمیق دارد. اگر نهال‌ها را به روش قطره‌ای آبیاری می‌کنید بهتر است هر ۵ الی ۷ روز یکبار اقدام کنید. در صورتی که نهال را در خاک سنگین کاشته‌اید، باید نهال را به میزان بیشتری آبیاری کنید.

یکی از نکات نگهداری نهال انگور شانی، مالچ پاشی است. توصیه می‌گردد برای جلوگیری از روییدن علف‌های هرز در اطراف نهال، زمین را مالچ پاشی کنند. همچنین باغداران معمولا برای جلوگیری از آفتاب سوختگی درختان انگور، تنه آنها را با چسب چوب یا رنگ پلاستیک سفید رنگ می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *