مشخصات نهال انگور مویز بی دانه

نهال انگور مویز بی دانه یک نهال کاملا معروف و محبوب است. به دلیل کیفیت بسیار بالای مویز این انگور از با ارزش‌ترین ارقام به شمار می‌رود. این نهال انگور یک نهال غیر بومی و وارداتی است. زادگاه اصلی این نهال انگور، کشور فرانسه است. اما به دلیل مرغوبیت بالای محصولات، امروزه در سراسر دنیا پرورش داده می‌شود. کشور ترکمنستان یکی از اصلی‌ترین پرورش دهندگان این رقم است.

اگر چه نهال انگور مویز بی دانه در کشور ما بسیار کمیاب است، اما در سال های اخیر به تدریج باغداران بیشتری با این نهال آشنا شده و پرورش این نهال در کشور ما رونق می‌یابد. نهال انگور مویز بی دانه با عنوان نهال انگور بلک سیدلس نیز نامیده می‌شود. انگور بلک سیدلس در زبان لاتین به معنای انگور سیاه و بدون دانه است. همان گونه که از نام نهال می‌توان تشخیص داد، مویز این نهال بسیار مرغوب و باکیفیت است و خواص فوق العاده‌ای دارد؛ به همین دلیل نسبت به سایر ارقام کشمش گران‌تری دارد. البته نهال انگور مویز بی دانه نیز به همین دلیل نسبت به سایر ارقام قیمت نسبتا بالاتری دارد.

مهمترین ویژگی‌های نهال انگور مویز بی دانه زودبازده و پربازده بودن نهال، مقاومت بسیار بالای آن در برابر سرما، خشکی و آفات است.

محصول نهال انگور مویز بی دانه

محصول نهال انگور مویز بی دانه به شکل گرد و کمی کشیده است. این انگورها درشت هستند. انگور مویز بی دانه به رنگ بنفش تیره مایل به سیاه است. همان گونه که از نام نهال مشخص است از ارقام بی دانه می‌باشد. انگور بسیار شیرین است و برای مصرف تازه خوری بسیار مناسب و محبوب است. اما این انگور غالبا برای تهیه مویز به کار می‌رود. مویزی که از این انگور تهیه می‌شود، بسیار مفید است و قیمت بسیار بالایی دارد.

باردهی درخت انگور مویز بی دانه

نهال انگور مویز بی دانه بسیار زود بازده است. این نهال از همان سال دوم کاشت به بار نشسته و محصولات مرغوب خود را تولید می‌کند. این نهال بازدهی بسیار خوبی نیز دارد. میزان برداشت سالیانه انگور مویز بی دانه از هر هکتار حدود 40 تن است. به دلیل دو ویژگی عالی نهال یعنی بازدهی زود هنگام و میزان بازدهی بالا، سودآوری این نهال بالا می‌باشد و باغداران بسیاری در پی پرورش این نهال هستند.

محصول نهال انگور مویز بی دانه از ارقام میان رس است. این انگورها در اواسط ماه شهریور رسیده و قابل برداشت هستند. اگر چه این نهال تا حدود 15 متر رشد می‌کند، اما رشد آن به صورت درختچه  بالا رونده است. یعنی این نهال با پیچیدن به قیم، ستون و یا درختان مجاور رشد می‌کند. بنابراین با کمک داربست می‌توان ارتفاه نهال را کنترل کرد تا برداشت محصولات ساده‌تر و کم هزینه‌تر شود.

باردهی درخت انگور مویز بی دانه حدود 100 سال ادامه دارد. بالا بودن عمر مفید درخت یک مزیت بسیار عالی می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *