معرفی نهال انگور سوییت شاپر(بلک ویلیام،موندراپ)

نهال انگور سوییت شاپر که در سالهای اخیر وارد کشور ما شده است. این نهال محصولات خاص و متفاوتی دارد. این انگور کشیده و لوله‌ای شکل است. تا چندین سال قبل این نهال در کشور ما وجود نداشت و محصول آن از کشورهای دیگر با قیمت بسیار بالا وارد می‌شود. اما خوشبختانه امروزه این نهال در برخی از مناطق کشور پرورش داده می‌شود. این نهال از کشور ترکیه وارد کشور ما شد.

اما به طور کلی، چون نهال انگور سوییت شاپر وارداتی، کمیاب و خاص است، قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع نهال انگور دارد. البته لازم به ذکر است که محصول این نهال نیز گران قیمت‌ترین نوع انگور در بازار است. محصول نهال سوییت شاپر علاوه بر ظاهر جذاب و منحصر به فرد، طعم بسیار شیرن و دلچسب و عطر دل انگیزی دارد، به همین دلیل، با وجود داشتن قیمت بالا، بازار فروش عالی دارد. از این انگور در طبخ غذا نیز استفاده می‌شود.

نهال انگور سوییت شاپر با عنوان‌های دیگری چون نهال انگور بلک ویلیام و یا نهال انگور موندراپ نیز شناخته می‌شود. این نهال از ارقام پیوندی است و برای اولین بار در ایالت کالیفرنیا معرفی شد. سپس به دلیل جذابیت محصولات، پرورش آن به کشورهای مختلف دنیا راه یافت.

محصول نهال انگور سوییت شاپر

محصول نهال انگور سوییت شاپر کشیده و مستطیلی یا لوله‌ای شکل است. هر حبه انگور حدود 8 الی 15 گرم وزن دارد. حبه‌های انگور سوییت شاپر معمولا درشت و گاهی اوقات متوسط است. به ندرت ممکن است این انگور ریز باشد. این انگور پوسته نازکی دارد و به رنگ بنفش تیره و بادمجانی و گاهی سیاه است. بافت این انگور گوشتی و آبدار است. انگور از ارقام بی دانه است.

محصول نهال انگور سوییت شاپر به صورت خوشه‌هایی متوسط با وزن 200 الی 700 گرم است. این انگور نسبت به سایر انگورهای سیاه شیرین‌تر است. این انگور تا یک هفته در یخچال قابلیت نگهداری دارد. یکی از مزیت‌های این انگور قابلیت نگهداری آن به صورت منجمد در فریزر است. این انگور در فریزر عطر و طعم خود را حفظ می‎کند.

محصول نهال انگور موندراپ بسیار شیرین است. این انگور برای مصرف تازه خوری بسیار پرطرفدار است. این انگور در مجالس و میهمانی‏های مجلل استفاده می‌شود. در شرکت‏های بزرگ برای تولید آب میوه و شیره انگور از انگور سوییت شاپر استفاده می‏کنند.

باردهی درخت انگور سوییت شاپر

نهال انگور بلک ویلیام بسیار زود بازده است و از سال دوم کاشت باردهی خود را آغاز می‌کند. این نهال بسیار پربازده است. هر نهال حدود 70 الی 100 کیلوگرم محصول تولید می‌کند. از هر هکتار از زمین زیر کاشت این نهال می‌توان حدود 45 تن انگور مرغوب و باارزش برداشت کرد. از آنجا که این انگور از کمیاب‎ترین و گران قیمت‌ترین ارقام انگور در بازار است، پرورش این نهال سوددهی بسیار بالایی برای باغداران خواهد داشت.

محصول نهال انگور سوییت شاپر از ارقام دیررس است. این انگور در اواخر ماه شهریور و یا اوایل ماه مهر رسیده و آماده برداشت می‌شود. انگورها قبل از رسیدن به رنگ سبز هستند. اما به تدریج با تابش نور خورشید رنگ آنها آبی کبود شده و در نهایت به رنگ بنفش تیره و یا سیاه می‌شوند. این انگور پس از رسیدن فقط یک ماه در بازار وجود دارد. به همین دلیل برخی از افراد این انگور را خریداری کرده و در فریزر نگهداری می‌کنند تا در زمان‌های دیگر از سال نیز بتوانند آن را مصرف کنند. این انگور خواص بی شماری دارد و در فریزر عطر و طعم خود را کاملا حفظ می‌نماید.

نهال انگور سوییت شاپر حداقل ۸ متر و حداکثر ۱۸ متر ارتفاع دارد. هر چه ارتفاع درخت بیشتر باشد، برداشت محصولات سخت‌تر خواهد شد. بنابراین بهتر است با کمک هرس، ارتفاع نهال را تا حد امکان کاهش داد. درخت بلک ویلیام تنه نسبتا ضخیم و شاخه‏های ترد و شکننده دارد. اما به سبب وزن بالای خوشه‌های انگور، شاخه‏های نهال همیشه در حالت خم قرار دارند.

باردهی درخت انگور سوییت شاپر حدود 65 سال جریان دارد. نهال در طول عمر اقتصادی خود محصولات مرغوب و منحصر به فردی تولید می‌کند که دارای ارزش بسیاری هستند. اگر به خوبی از نهال مراقبت کنید و آن را به موقع هرس، آبیاری، کوددهی و سمپاشی کنید، طول عمر درخت حدود 5 الی 10 سال بیشتر خواهد شد.

مناطق کاشت نهال انگور سوییت شاپر

حال بررسی می‌کنیم که چه مناطقی برای کاشت نهال انگور سوییت شاپر مناسب است. مهمترین مسئله‌ای که باید در نظر گرفت، نیاز سرمایی نهال است. این نهال باید حدود 300 الی 900 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دریافت کند تا گلدهی و محصول دهی آن دچار اختلال نشود. بنابراین هنگام کاشت نهال این مسئله را در نظر داشته باشید که حتما نیاز سرمایی آن تامین شود.

نهال انگور سوییت شاپر نسبت به سرمای شدید زمستان و سرمای بهاره حساس است، این نهال تا دمای منفی 15 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. دمای پایین‌تر از منفی 15 درجه سانتی گراد به نهال آسیب وارد می‌کند. بنابراین کاشت نهال در مناطق خیلی سردسیر مناسب نیست.

نهال انگور سوییت شاپر برای داشتن محصولات مرغوب‌تر، تابستان‌های گرم را می‌پسندد. اما این نهال گرمای حداکثر 35 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. یکی دیگر از نیازهای ضروری این نهال، نور آفتاب است. بهترین مناطق برای کاشت این نهال، مناطقی است که دارای آب و هوای گرمسیر، نیمه گرمسیر و معتدل است. این نهال نسبت به باران شدید نیز حساس است، بنابراین نباید در مناطقی کاشته شود که دارای بارندگی‌های شدید است.

نهال انگور سوییت شاپر از انواع نهالهایی است که تحت تاثیر ارتفاع منطقه کاشت است. بهتر است برای پرورش نهال، مناطقی با ارتفاع 800 الی 2200 متر بالاتر از سطح دریا را انتخاب نمایید تا نهال بهترین عملکرد را داشته باشد.

کاشت نهال انگور بلک ویلیام

نهال انگور سوییت شاپر باید در خاک دانه ریز، حاصلخیز و غنی کاشته شود. خاک باید زهکشی مناسب داشته باشد. در صورتی که زهکشی خاک ناکافی باشد، به دلیل تجمع آب، امکان پوسیدگی ریشه افزایش می‌یابد. بهترین خاک برای پرورش این نهال، ترکیب خاک رسی ماسه‌ای با مقداری کمپوست است. اگ میزان اسیدیته خاک 6 الی 7 باشد و دارای مواد معدنی و آلی کافی باشد، باردهی درخت به حداکثر میزان می‌رسد.

بهتر است در اواخر زمستان، قبل از شکوفه‌دهی، نهال انگور سوییت شاپر را در باغ بکارید. الگوی مناسب برای کاشت این نهال ۳*۳ متر است. این نهال حتما باید در منطقه آفتاب گیر کاشته شود. از کاشت نهال در سایه خودداری کنید.

مراقبت از نهال انگور سوییت شاپر

نهال انگور سوییت شاپر نسبت به سایر ارقام در برابر کم آبی بسیار مقاوم است. اما این جمله به این معنی نیست که کم آبی هیچ تاثیری بر روی نهال ندارد. کم آبی باعث می‌شود که رشد و عملکرد نهال به شدت افت کند. بنابراین برای آبیاری این نهال باید یک برنامه منظم و اصولی داشته باشید. بهتر است برای آبیاری این نهال از سیستم آبیاری قطره‏ای استفاده کنید.

نهال انگور سوییت شاپر در مناطق گرمسیر نسبت به مناطق معتدل و خنک‌تر نیاز به آبیاری بیشتری دارد. در مناطق گرمسیر در فصل بهار، نهال را هر ۷ روز یکبار آبیاری کنید. اما در فصل تابستان که هوا گرمتر است و بارندگی وجود ندارد، باید نهال انگور موندراپ را هر ۵ روز یک بار آبیاری کند. اما در مناطق معتدل می‌توان این نهال را هر 15 روز یکبار آبیاری نمایید.

یکی از مهمترین مسائل در مراقبت از نهال انگور سوییت شاپر که باعث افزایش باردهی نهال می‌شود، ترفند کوددهی است. برای کوددهی نهال باید در کنار کودهای حیوانی از کوددهای شیمایی نیز استفاده نمود. کودهای شیمایی حاوی عناصر ید، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و هوموس برای افزایش رشد و عملکرد نهال مناسب است.

آفات، بیماری و حشرات ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به نهال وارد کنند. اما خوشبختانه نهال انگور سوییت شاپر در برابر اغلب آفات و بیماری‏ها بسیار مقاوم است. هر شش ماه یکبار نهال را با سموم مناسب سمپاشی کنید تا از سلامت نهال مطمئن شوید و از ایجاد خسارات احتمالی پیشگیری نمایید.

یکی از مهمترین اقدامات در مراقبت از نهال انگور سوییت شاپر هرس به موقع است. این نهال به دلیل اینکه رشد بالایی دارد، نیاز ضروری به هرس دارد. هرس به موقع موجب افزایش باردهی، افزایش مقاومت نهال در برابر شرایط جوی و آفات و بیماری و همچنین افرایش عمر مفید درختان می‌شود. این نهال در طول سال به دو الی سه مرتبه هرس نیاز دارد. هرس فرمدهی در اواخر تابستان و هرس باردهی در اواخر پاییز انجام می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *