مشخصات نهال انگور یاقوتی

نهال انگور یاقوتی با محصولاتی زیبا و ارزشمند همچون یاقوت است. این انگورهای گرد با رنگ قرمز تیره جذابیت ظاهری بالایی دارند. به طور کلی در کشور ما انگورهای قرمز نسبت به سایر ارقام نهال انگور طرفداران بیشتری دارند. این انگورها قیمت نسبتا بالاتری دارند؛ به همین دلیل پرورش این نهال بسیار سودآور است. دلیل نامگذاری یاقوت بر روی این انگور، ظاهر جذاب و ارزش بالای آن است. این نهال نسبت به دیگر ارقام قیمت نسبتا بالاتری دارد؛ اگر چه قیمت نهال در برابر سودآوری بالای آن ناچیز است.

نهال انگور یاقوتی بومی کشور ژاپن است. اما امروزه کشور ما یکی از تولید کنندگان اصلی انگور یاقوتی است. به طوری که انگوری که در کشور ما تولید می‌شود به مرتب از انگور یاقوتی که در ژاپن تولید می‌شود باکیفیت‌تر و مرغوب‌تر است. ایران یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان انگور یاقوتی است. در افغانستان نیز این نهال کشت فراوانی دارد. در کشور ما نیز در استان سیستان و بلوچستان بیشترین میزان کشت نهال انگور یاقوتی انجام می‌گیرد.

محصول نهال انگور یاقوتی

محصول نهال انگور یاقوتی خوشه‌های متراکم با اندازه متوسط هستند. حداقل وزن این خوشه‌های انگور 250 گرم است. میانگین وزن خوشه‌ها ۴۶۷ گرم است. هر خوشه به طور متوسط  ۲۳۷ حبه انگور دارد. حبه‌ها به صورت فشرده در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. حبه انگور یاقوتی گرد و کوچک است. هر حبه انگور بین ۱ الی ۲ گرم وزن دارد. رنگ انگور یاقوتی قرمز تیره است. پوست انگور بسیار نازک است. این انگور اگر چه ریز است، اما ظاهر جذاب و وسوسه کننده‌ای دارد. این انگور از ارقام صادراتی است.

محصول نهال انگور یاقوتی از ارقام هسته‌دار است. اما هسته‌ آن بسیار کوچک است که گاهی حتی حس نمی‌شود. این انگور بافت ترد و آبدار و طعم بسیار شیرینی دارد. این انگورهای کوچک و جذاب برای مصرف تازه‌خوری بسیار محبوب و پرطرفدار است. البته گاهی اوقات از این انگور برای تهیه کشمش استفاده می‌شود. البته کشمشی که از این رقم تهیه می‌شود، به اندازه انگور تازه خوش طعم نیست. این انگور برای تهیه آبغوره و آبمیوه نیز کاربرد دارد.

باردهی درخت انگور یاقوتی

نهال انگور یاقوتی به دلیل اینکه رشد بسیار سریعی دارد، خیلی زود به مرحه ثمره دهی می‌رسد. اگر پس از کاشت نهال، شرایط مطلوب را برای این نهال فراهم نمایید، در سال دوم شاهد باردهی آن خواهید بود. این نهال خیلی زود به باردهی اقتصادی می‌رسد. میزان باردهی درخت انگور یاقوتی 70 کیلوگرم است. بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که از هر هکتار حدود 40 تن انگور مرغوب برداشت نمایید.

محصول نهال انگور یاقوتی از ارقام زود رس است. این انگورها در اوایل خرداد ماه آماده برداشت هستند. این انگور جز اولین انگورهایی است که به بازار وارد می‌شود. این گونه محصولات ارزش بالاتری در بازار دارند. همچنین جز پروفروش‌ترین ارقام نیز محسوب می‌شوند. ارتفاع این درخت حداکثر 4 متر است. بنابراین برداشت محصولات بسیار ساده‌تر است.

عمر مفید درخت انگور یاقوتی حدود 100 سال است. نهال در طول عمر مفید خود محصولات بسیار ارزشمندی تولید می‌کند.

مناطق کاشت نهال انگور یاقوتی

شرایط مساعد برای کاشت نهال انگور یاقوتی آب و هوای معتدل است. این نهال نمی‌تواند تابستان‌های گرم و سوزان را تحمل کند. بنابراین این نهال مناسب کاشت در مناطق گرمسیر نیست. این نهال برای تولید محصول شیرین باید حداقل 100 ساعت نور آفتاب را به صورت فراوان دریافت کند. اما نور آفتاب به منزله گرما نیست، زیرا گرمای شدید به نهال آسیب بزند.

نهال انگور یاقوتی در مقابل سرما مقاومت نسبی دارد. سرمای شدید و دمای زیر منفی 18 درجه به نهال آسیب می‌زند. این نهال زودگل است و در اواسط اسفند شکوفه‌های نهال بر روی شاخه‌ها رشد می‌کنند. به همین دلیل، در مناطق سردسیر امکان از بین رفتن شکوفه‌های نهال در اثر سرمای بهاره وجود دارد. بنابراین کاشت نهال در مناطق سردسیر امکان پذیر نیست. این نهال نیاز دارد که 100 الی 350 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دریافت کند تا در زمان مناسب گلدهی کند.

با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت، بهترین مناطق برای کاشت نهال انگور یاقوتی مناطق معتدل و خنک است که تابستان‌های خنک و زمستان‌های ملایم دارند.

کاشت نهال انگور یاقوتی

برای کاشت نهال انگور یاقوتی خاک لومی ماسه‏ای و یا خاک لومی آهکی بهترین گزینه است. از کاشت این در خاک اسیدی خودداری نمایید. همچنین خاک شور نیز برای کاشت این نهال مناسب نیست. این نهال باید در خاکی کاشته شود که اسیدیته آن 6 الی 7 باشد. برای تقویت خاک باید مقداری خاک برگ و کود ازته به خاک لومی یا آهکی اضافه کنید.

نهال انگور یاقوتی باید در مکان آفتابگیر کاشته شود تا محصولی ترد تولید کند. نهالها باید با فاصله مناسب از هم کاشته شود تا نور خورشید را به میزان کافی دریافت کند. اگر باغ شما مسطح است باید با الگوی 4*4 متر کاشته شود. اما در زمینهای شیبدار باید نهال را با الگوی مربعی 3*3 متر بکارید.

مراقبت از نهال انگور یاقوتی

نهال انگور یاقوتی برای اینکه هر چه زودتر ثمره‌دهی خود را آغاز کند، نیاز به مراقبت دارد. مراقبت از نهال انگور یاقوتی شامل آبیاری دقیق، کوددهی مناسب، سمپاشی به موقع و هرس اصولی است. آبیاری به موقع به افزایش رشد، عملکرد بهتر نهال کمک می‌کند. بهترین روش برای آبیاری این نهال سیستم آبیاری قطره‏ای است. اما در مناطقی که میزان بارندگی کافی است، می‌توان از روش دیمی برای آبیاری نهال استفاده کرد.

نهال انگور یاقوتی در برابر خشکی و کم آبی نیمه متحمل است. در فصل بهار این نهال باید یکبار در هفته آبیاری شود. در فصل بهار به ازای هر روز دو لیتر آب لحاظ می‌شود. اما در فصل تابستان، چون هوا گرم‌تر است و تبخیر آب بیشتر است، فواصل آبیاری کاهش می‌یابد. در فصل تابستان به ازای هر روز ۳ لیتر آب لحاظ می‌گردد. در فصل زمستان که نهال در خواب زمستانی است، نیاز به آبیاری چندانی ندارد.

کاشت نهال انگور در خاکهایی که حاوی مواد معدنی و مواد مغذی کافی نباشد، موفقیت آمیز نخواهد بود. بنابراین قبل از کاشت نهال باید با کوددهی، خاک را تقویت کنید و برای کاشت نهال فراهم کنید. برای تقویت خاک باید در کنار کودهای طبیعی از کودهای شیمایی مرغوب حاوی عناصر ید، پتاسیم، منیزیم، منگنز،روی و آهن استفاده نمایید. زمان مناسب برای کوددهی، ابتدای هر فصل است.

از دیگر اقدامات مهم در مراقبت از نهال انگور یاقوتی هرس است. در هنگام هرس شاخه‌های پوسیده و خشک با استفاده از ابزارهای مخصوص و تیز مانند داس و تبر جدا می‏شوند. این نهال باید هر شش ماه یک بار هرس شود. البته در هر موقع از سال اگر شاخه و برگ‏های پوسیده را مشاهده‌ کردید، باید آنها را سریع هرس نمایید.

مراقبت از نهال انگور یاقوتی در برابر آفات و بیماری بسیار مهم و ضروری است. اگر چه این نهال در برابر آفات و بیماری‏های مختلف مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد، اما برخی از بیماری‏ها و آفات ممکن است باعث از بین رفتن محصول و یا حتی خود نهال شود. بنابراین نیاز است که در ابتدای فصل بهار و ابتدای فصل پاییز به سمپاشی نهال‌ها اقدامات کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *