معرفی نهال انگور فخری

نهال انگور فخری از انواع نهالهای بومی و قدیمی کشورمان است. محصول این نهال بسیار معروف و پرفروش است. انگورهایی درشت با رنگ سبز مایل به زرد که ظاهر شیک و جذابی دارند. در کنار ظاهر وسوسه کننده، قطعا طعم شیرین و لذیذ انگور نیز در فروش بالای آن تاثیرگذار بوده است.

نهال انگور فخری در اغلب مناطق انگورخیز کشورمان قابل پرورش است. به همین دلیل از پرکشت‌ترین انواع نهال انگور است. پوست ضخیم انگور فخری موجب ماندگاری بالای آن شده است. اگر چه محصول نهالها در ماه مهر و شهریور برداشت می‌شوند، اما می‌توانید آنها را تا عید در انبار نگه داری نمایید. این یکی امتیاز بسیار بزرگ برای نهال محسوب می‌شود.

محصول نهال انگور فخری

محصول نهال انگور فخری خوشه هایی کوتاه ولی تپل هستند. طول هر خوشه انگور 14 سانتی‌متر و عرض 10 سانتی‌متر است. هر خوشه به طور میانگین 350 گرم وزن دارد. خوشه‌های انگور فخری متراکم و فشرده هستند. حبه‌های انگور درشت و بیضی شکل می‌باشند. هر حبه انگور حدود 5 الی 9 گرم وزن دارد. پوسته انگور فخری نسبتاً ضخیم و به رنگ سبز مایل به زرد است. این انگور از ارقام هسته‌دار است.

محصول نهال انگور فخری بسیار با‌کیفیت و مرغوب است. این انگورها شیرین و لذیذ هستند. بافت انگور فخری گوشتی و در عین حال آبدار است. این انگور برای مصرف تازه خوری بسیار مرغوب و پرطرفدار است. ویژگی ممتار این انگور قابلیت ماندگار بالای آن در انبار است. این انگور پوست ضخیمی دارد و به همین دلیل به راحتی رطوبت خود را از دست نمی‌دهد و آسیب نمی‌بیند. این انگور را می‌توانید تا عید در انبار نگهداری کنید. البته توجه داشته باشید که انگورهایی که پوست آنها زخمی شده‌اند و یا پاره شده‌اند به سرعت خراب می‌شوند. پس حتما توجه داشته باشید که انگورهای سالم را نگه‌داری کنید.

یکی دیگر از کاربردهای محصول نهال انگور فخری تهیه مویز است. اگر پس از برداشت محصولات، انگورها را خشک کنید، می‌توانید آنها را با قیمت سه برابر به فروش برسانید.

باردهی درخت انگور فخری

هنگامی که نهال انگور فخری را از نهالستان خریداری می‌کنید، این نهالها یک ساله هستند. یک الی دو سال پس از کاشت نهال در باغ خود مشاهده می‌کنید که این نهال شروع به تولید محصول می‌کند. میزان بازدهی نهال در دو الی سه سالگی اگر چه کم است، اما به تدریج بازدهی نهال افزایش می‌یابد. در سال پنجم، بازدهی نهال به بیشترین میزان خود می‌رسد. میانگین باردهی درخت انگور فخری حدود 70 کیلوگرم است. میزان برداشت محصول از هر هکتار حدود 40 تن خواهد بود.

محصول نهال انگور فخری از ارقام میان رس یا دیررس است. از ماه شهریور تا ماه مهر زمان مناسب برای برداشت این انگور است. در زمان برداشت محصولات ارتفاع درخت بسیار مهم است. هر چه ارتفاع درخت بیشتر باشد، برداشت محصولات سخت‌تر خواهد بود. اگر چه درخت انگور فخری حدود 10 متر رشد می‌کند. اما توجه داشته باشید که رشد این درخت به صورت رونده (پیچه‏ای) است. بنابراین با نصب داربست می‌توان رشد این نهال را به صورت مورد نظر شکل داد.

از دیگر مزایای فوق العاده نهال انگور فخری عمر اقتصادی بسیار خوب آن است. این نهال تا 50 الی 65 سال محصول دهی فوق العاده بالایی دارند. باغداران با کاشت این نهال می‌توانند از برکات آنها بهره‌مند شوند و سود بسیاری را کسب کنند.

مناطق کاشت نهال انگور فخری

نهال انگور فخری مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما دارد. این نهال قادر است سرمای منفی 18 درجه را تحمل کند. بنابراین کاشت این نهال در مناطق سردسیر و کوهستانی مشکلی ندارد. اما توجه داشته باشید که این نهال برای تولید محصولات خوش رنگ و شیرین به نور و گرمای خورشید در فصل تابستان نیاز دارد. بنابراین این نهال در مناطق سردسیر باید در مناطقی کاشته شود که نور و گرمای خورشید را به میزان کافی دریافت نماید. شیب‌های رو به جنوب بهترین مناطق برای کاشت این نهال هستند.

نهال انگور فخری نیاز دارد که در فصل پاییز و زمستان 100 الی 600 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی‌گراد را دریافت نماید تا در فصل بهار شکوفه دهد. تامین نیاز سرمایی نهال برای تولید محصولات مرغوب لازم و حیاتی است.

نهال انگور فخری در برابر گرما نیز مقاومت نسبتا بالایی دارد. این نهال قادر است گرمای 40 درجه بالای صفر را حمل کند. بنابراین مناطق معتدل و نسبتا گرمسیر نیز برای کاشت این نهال مناسب است. اما به این مسئله توجه داشته باشید که بارش باران در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد باعث از بین رفتن محصولات نهال خواهد شد. بنابراین مناطقی که دارای بارندگی در این مدت هستند، به هیچ وجه برای کاشت نهال انگور فخری مناسب نیست.

همچنین نهال انگور فخری نسبت به باد شدید حساس است. بنابراین کاشت نهال در مناطقی که دارای وزش باد شدید و طوفان است، ممکن است به نهال آسیب بزند.

ارتفاع نیز در رشد و عملکرد نهال انگور فخری موثر است. بهترین ارتفاع برای کاشت این نهال، 500 الی 2300 متر بالاتر از سطح است.

کاشت نهال انگور فخری

قبل از کاشت نهال انگور فخری، به بافت خاک توجه نمایید. خاکهایی که بافت سبکی دارند، برای رشد نهال مناسب است؛ زیرا ریشه نهال به راحتی در خاک نفوذ می‌کند. اگر خاک منطقه سنگین است، هنگام حفر گودال برای کاشت نهال، باید عمق گودال را افزایش داد. زیرا نهال جوان که ریشه ضعیفی دارد، قادر نیست به راحتی در خاک سفت نفوذ کند. بنابراین با کندن زمین و پر کردن دوباره آن به ریشه کمک می‌شود.

کاشت نهال انگور فخری در خاک‌های بسیار شور و یا خاک های اسیدی نیز امکان‌پذیر است. این نهال همچنین خاک‌های آهکی را نیز تحمل می‌کند. بنابراین یکی از ویژگی‎های عالی نهال انگور فخری، سازگاری آن با انواع خاک است.

برای اینکه محصول نهال انگور فخری خوش‌ رنگ، شیرین و آبدار شود، باید نور خورشید به تمام قسمتهای آن بتابد. برای عملی شدن این شرط، باید هنگام کاشت نهالها توجه داشته باشیم که فاصله استاندارد بین آنها را رعایت کنیم تا در آینده بر روی یکدیگر سایه ایجاد نکنند. طبق نظر کارشناسان کشاورزی فاصله استاندارد برای کاشت نهال انگور فخری 2*2 متر است. در فواصل مشخص گودالهایی حفر کنید و نهالها را در آن قرار دهید. این نهال، خود سازگار است و به رقم گرده افشان نیازی ندارد.

مراقبت از نهال انگور فخری

نهال انگور فخری برای اینکه رشد بهینه و میوه‌دهی حداکثری داشته باشد، نیاز به مراقبت دارد. آبیاری به موقع و کافی، کوددهی، سمپاشی و هرس نهال ضروری است. مراقبت ازهر نهال با نهالهای دیگر متفاوت است؛ بنابراین داشتن اطلاعات کامل درباره نحوه مراقبت از نهال انگور فخری برای پرورش آن ضروری است.

نهال انگور فخری در برابر خشکی و کم آبی مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد. این بدان معنی است که این نهال می‌تواند چالش کم آبی را تحمل کند. ولی نباید این سوء برداشت به وجود بیاید که عدم آبیاری نهال، تاثیری بر روی محصولات نخواهد داشت. بلکه برای داشتن محصولات مرغوب حتما باید نهالها را به موقع و به میزان کافی آبیاری نمایید. در سال اول و دوم پس از کاشت، ریشه نهال ضعیف و کوچک است. این نهال باید حتما یکبار در هفته آبیاری شود. از سال سوم که ریشه‌ها گسترده‌تر شدند، کافی است که هر 12 الی 20 روز یکبار به آبیاری نهال اقدام کنید.

در مناطق گرمسیر که بارندگی کمتر است، هوا گرمتر و تبخیر آب از سطح خاک بیشتر است، باید فواصل آبیاری را کمتر کرد. نوع خاک نیز در آبیاری نهال تاثیرگذار است. خاک‌های شنی که بافت سبکی دارند، به راحتی آب را از خود عبور می‌دهند. اما خاک‌های که بافت سفت‌تری دارند، رطوبت را حفظ می‌کنند. آبیاری نهال به میزان بارندگی منطقه نیز بستگی دارد.

وجود مواد معدنی و مغذی در خاک برای رشد نهال انگور فخری ضروری است. اگر نهال نتواند مواد آلی و معدنی موررد نیاز نهال را تامین کند، نمی‌توانید انتظار رشد و باردهی مناسب از آن را داشته باشید. بنابراین باید در دوره‌های منظم، نهال را با کودهای مناسب تقویت کنید. یکی از مهمترین کودهایی که برای تقویت نهال انگور فخری نیاز است، کود اوره است. این کود باید با غلظت یک در صد و به عنوان کود برگی استفاده شود.

کود ازت نیز به رشد بهتر نهال انگور فخری کمک می‌کند. در استفاده از این کود به هیچ وجه نباید زیاده روی کنید؛ زیرا در این حالت رشد بیش از اندازه شاخه‌ها و برگ‌های نهال، باعث کاهش محصول‌دهی آن می‌شود.

 یکی دیگر از مهمترین اقدامات در مراقبت از نهال انگور فخری، پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری است. سمپاشی با سموم مناسب در زمان‌های معین برای مراقبت از نهال ضروری است. از مهمترین سمومی که برای این نهال ضروری است. استفاده از سم گوگرد قبل از گلدهی نهال است. اما پس از گلدهی برای پیشگیری از حمله آفت شته و کرم زدگی میوه، باید نهال انگور فخری را با استفاده از سموم استامی پراید و دیازیون سمپاشی کنید. پس از 20 روز دوباره سمپاشی را تکرار کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *