مشخصات نهال شلیل شمس

نهال شلیل شمس یک نهال بومی اما کمیاب می‌باشد که دارای محصولات مرغوب است. اگر چه عطر و طعم محصولات این نهال شلیل، بی نظیر است، اما نهالی کم پبدا است. ما در نهالستان آلفا نهال، این نهال فوق العاده را برای شما فراهم کرده‌ایم. کاشت نهالهای کمیاب با محصولات محبوب و بازارپسند بسیار سودآور و تجاری می‌باشد.

نهال شلیل شمس بسیار زود بازده است. همچنین این نهال نسبت به سایر ارقام شلیل، بیشترین میزان بازدهی را دارد. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای باغدارانی است که به دنبال سود بیشتر و زود هنگام هستند. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری شما زمانی سودآور خواهد بوده که از یک نهالستان معتبر، نهال شلیل کاملا سالم تهیه نمایید.

مشخصات محصول نهال شلیل شمس

محصول نهال شلیل شمس برخلاف اغلب شلیلها که به رنگ سرخ می‌باشد، رنگ روشنی دارد. این شلیل دو رنگ است که یک طرف آن به رنگ قرمز و طرف دیگر آن زرد رنگ است. اندازه میوه‌ها متوسط می‌باشد و هر شلیل حدود 140 الی 160 گرم وزن دارد. پوست شلیل شمس صاف، بدون کرک و نازک می‌باشد. قسمت گوشتی این شلیل زرد روشن است و به هسته چسبیده است. بافت شلیل نسبت به دیگر ارقام سفت‌تر است.

شلیل شمس طعم شیرین و عطر خاصی دارد. این میوه نسبت به بیرون ماندن از یخچال حساس است و در صورتی که بیشتر از 48 ساعت بیرون از یخچال بماند، کیفیت خود را از دست می‌دهد.

باردهی درخت شلیل شمس

یکی از ویژگی‌های عالی نهال شلیل شمس بازدهی زود هنگام آن است. این نهال از سال دوم محصول دهی خود را آغاز می‌کند. اما از سال سوم، میزان بازدهی این نهال صرفه اقتصادی خواهد داشت و شما با فروش آن خواهید توانست سود بسیار بالایی کسب کنید. این نهال نسبت به دیگر ارقام شلیل بازدهی بسیار بالاتری دارد. شاید باور کردنی به نظر نرسد ولی هر درخت شلیل شمس حدود 150 الی 300 کیلو محصول می‌دهد. میزان برداشت سالیانه از هر هکتار به طور میانگین 65 الی 80 هکتار است. البته فراموش نکنید که این در حالتی که نهال در منطقه ایده‌آل کاشته شود و شما به طور اصولی از آن مراقبت کنید.

قدرت رشد نهال شلیل شمس نسبت به سایر ارقام بالاتر می‌باشد. این نهال قادر است تا ارتفاع 4 الی 6 متر قد بکشد. بنابراین با هرس منظم سعی کنید، ارتفاع درخت را کنترل کنید تا برداشت محصول ساده‌تر باشد. طول عمر مفید درخت شلیل شمس به طور متوسط 12 سال است. پس از اینکه عمر نهال پایان یافت با نهال جدید جایگزین می‌شود.

مناطق کاشت نهال شلیل شمس

قبل از تهیه نهال شلیل شمس و کاشت آن باید اطمینان کسب کنید که منطقه مورد نظر شما برای کاشت این نهال مناسب است؟ شرایط اقلیمی منطقه کاشت باید نیاز سرمایی نهال را تامین کند. نهال باید حدود 600 الی 110 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتیگراد را تحمل کند تا در برابر سرما و گرما مقاومت خوبی داشته باشد.

زمان گلدهی نهال نیز در تعیین منطقه کاشت موثر است. نهال شلیل شمس از ارقام دیر گل است و اواخر فرودین در دو مدت دو هفته گلدهی می‌کند. بنابراین سرمای بهاره آنها را تهدید نمی‌کند. بنابراین کاشت این نهال در مناطق سردسیر مشکلی ندارد. این نهال در برابر سرما نیز مقاومت قابل قبولی دارند. اما توجه داشته باشید که اگر نهال به مدت طولانی بدون محافظت در معرض سرمای شدید قرار بگیرد، پوست درخت آسیب می‌بیند.

نهال شلیل شمس به طور کلی آب و هوای گرم و خشک را می‌پسندد که تابستان گرم و زمستان سرد دارند. این نهال در مناطق مرطوب به هیچ وجه عملکرد مناسبی را نخواهد داشت.

کاشت نهال شلیل شمس

نکته بسیار مهمی که قبل از کاشت نهال شلیل شمس باید به آن دقت داشته باشید، حساسیت بسیار بالای نهال نسبت به غرقابی شدن است. بنابراین نهال باید در خاک سبک که زهکشی مناسبی دارد کاشته شود تا آب را از خود عبور بدهید. برای کاشت این نهال بهتر است که از خاک شنی لومی با زهکشی مناسب استفاده کرد. اگر نهال در خاکی که زهکشی مناسبی ندارد، کاشته شود، ریشه نهال پوسیده شده و رشد آن متوقف می‌گردد.

اگر خاصیت اسیدی یا قلیایی خاک بیش از حد باشد، نهال نمی‌تواند مواد مغذی را از خاک دریافت نماید. برای کاشت نهال شلیل شمس بهتر است خاصیت اسیدیته خاک 6 الی 7 باشد.

نهال شلیل شمس بسیار آفتاب پسند است. این نهال برای تولید محصولات مرغوب با عطر و طعم عالی نیاز دارد که روزانه نور خورشید را دریافت نمید. بنابراین نهالها باید در آفتاب‌گیرترین محل کاشته شوند. نهالها را در فاصله مناسب و اصولی از یکدیگر بکارید تا بر روی یکدیگر سایه ایجاد نکنند. فاصله مناسب و استاندارد برای کاشت نهال شلیل شمس، 3*3 و یا 3*2 متر می‌باشد. نهال شلیل شمس برای محصول دهی نیاز به رقم گرده افشان دارد. به ازای هر 10 الی 20 اصله از این نهال، باید یک رقم گرد افشان کاشته شود.

نگهداری نهال شلیل شمس

پس از کاشت نهال شلیل شمس، باید به خوبی از آن نگهداری کنید. نکته بسیار مهم آبیاری نهال به میزان کافی و با روش اصولی است. نیاز آبی این نهال بالا بوده و سالانه به 2 الی 7 مترمکعب آب نیاز دارد. میزان نیاز آبی نهال به سن نهال، منطقه کاشت و آب و هوا و … بستگی دارد. تامین نیاز آبی نهال برای تولید محصولات مرغوب ضروری است. اما همانگونه که کم آبی برای نهال شلیل شمس مضر است. آبیاری بیش از حد و غرقابی کردن ریشه نیز موجب پوسیدن ریشه نهال می‌گردد.

نهال شلیل شمس در برابر اغلب آفات و بیماری، مقاومت ژنتیکی دارد. اما این به معنای عدم نیاز به سمپاشی نیست. برخی از آفات و بیماری که این درخت را تهدید می‌کنند، عبارتند از:

  • شته شلیل، کرم ریشه خوار
  • پیچیدگی برگ‌ها
  • عنکبوت قرمز
  • شیره زدن و پوسیدگی

سمپاشی منظم و اصولی، استفاده از کوددهای شیمیایی مناسب و تقویت خاک و همچنین هرس درختان از راههای اصلی مبارزه با آفات و بیماری است.

بنابراین یکی از مهمترین مراحل نگهداری نهال شلیل شمس کوددهی است. کوددهی برای حفظ سلامت نهال و تولید محصول مرغوب ضروری است. همچنین کوددهی بر روی طول عمر نهال نیز موثر است. بنابراین با استفاده از انواع کودهای حیوانی و شیمیایی، خاک را کاملا تقویت کنید. بهترین زمان استفاده از انواع کود، اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است.

هرس نهال شلیل شمس بسیار ضروری است. همان گونه که ذکر شد این نهال به شدت آفتاب پسند است. میزان دریافت نور خورشید بر روی کیفیت محصولات مرتبط است. به دلیل اینکه این نهال، شاخه‌های بسیار زیادی دارد، باید در زمان مناسب شاخه‌های کاذب و بدون بار را برید. به این ترتیب هوا به صورت کامل در میان شاخه‌ها می‌پیچد و از ابتلا نهال به آفات و بیماری جلوگیری می‌کند. همچنین هرس کردن نهال، با حذف شاخه‌های مزاحم، برداشت محصولات را نیز سهولت می‌بخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *