مشخصات نهال گردو دماوند

نهال گردو دماوند یک نهال با بازدهی بالا و سودآوری فراوان برای باغدران است. به طور کلی کاشت نهال گردو یکی سرمایه گذاری عالی به شمار می‌رود. این نهال نیز یکی از بهترین ارقام نهال گردو است. این نهال به دلیل اینکه بومی کشورمان است و زادگاه آن منطقه دماوند می‌باشد، با شریط اقلیمی اغلب مناطق ایران سازگار است.

نهال گردو دماوند عمر اقتصادی بسیار بالایی دارد. بنابراین با کاشت این نهال می‌توانید سالیان طولانی از سود آن بهره ببرید. مغز کردن این گردو به سهولت انجام می‌شود. بنابراین یکی از محبوبترین ارقام گردو می‌باشد. در ادامه مطالب، با نهال گردو دماوند به صورت کامل آشنا می‌شوید.

مشخصات محصول نهال گردو دماوند

محصول نهال گردو دماوند مانند اغلب گردوهای ایرانی، به شکل بیضی و کشیده است. گردو درشت بوده و وزن هر گردو به طور میانگین حدود 13.09 گرم است. ضخامت پوست گردو دماوند متوسط است؛ در واقع از ارقام نیمه کاغذی است. دو طرف پوست چوبی تقریبا به راحتی از هم جدا می‌شوند. مغز گردو نیز به راحتی از پوست چوبی جدا می‌شود. این یک مزیت بسیار مهم است؛ زیرا کار پوست گیری گردوها را راحت می‌کند.

مغز گردو به رنگ قهوه‌ای روشن است. میانگین وزن مغز گردو 6.22 گرم است. یعنی حدود 47 درصد از گردو را مغز تشکیل می‌دهد. این گردو از ارقام پر مغز است. میزان چربی مغز گردو دماوند حدود 30 درصد است. چربی مغز گردو برای سلامتی بسیار مفید است. اگر پس از برداشت محصول نهال گردو دماوند، بلافاصله پوست سبز گردوها سریع جدا نشود، مغز گردوها سیاه می‌شوند.

باردهی درخت گردو دماوند

نهال گردو دماوند مانند اغلب نهالهای گردو سوددهی بسیار بالایی دارد. اما توجه داشته باشید که کاشت نهال گردو یک سرمایه گذاری بلند مدت است. در واقع شما با کاشت نهال گردو باید چندین سال منتظر بمانید تا نهال بازدهی خود را آغاز نماید. نهال گردو دماوند از سال هفتم باردهی خود را آغاز می‌کند. اگر چه شروع بازدهی این نهال دیر است، اما با توجه به اینکه بازدهی این نهال نسبتا بالا است، پرورش این نهال بسیار به صرفه است.

میزان بازدهی نهال گردو دماوند حدود 3 الی 3.5 تن در هکتار است. محصولات این نهال در اواخر شهریور قابل برداشت است. اما مزیت بسیار مهم این نهال، طول عمر اقتصادی بسیار بالای آن است. شما با کاشت این نهال گردو می‌توانید حدود 80 سال از برکت محصول آن استفاده نمایید. پس از پایان عمر اقتصادی، درخت گردو محصول می‌دهد، اما میزان آن کم است. پس از چندین سال، بازدهی درخت به طور کل متوقف می‌شود.

نهال گردو دماوند رشد متوسط دارد. اما این درختان تا ارتفاع بسیاری زیادی رشد می‌کند. ارتفاع درخت بالغ به 20 متر می‌رسد. به علت همین ارتفاع زیاد، برداشت محصولات دشوار است. بنابراین باغداران باید سعی کنند با استفاده از هرس اصولی و کوددهی مناسب ارتفاع درخت را کنترل نمایند.

مناطق کاشت نهال گردو دماوند

برای اینکه کاشت نهال گردو دماوند موفقیت آمیز باشد، باید در منطقه مناسب کاشت شود. اولین مساله این است که نیاز سرمایی نهال تامین شود. نیاز سرمایی این نهال 600 الی 800 ساعت دمای 5 الی 10 درجه سانتی گراد است. پس از اینکه نیاز سرمایی نهال تامین شد، نهال از خواب زمستانی برمی‌خیزد و در ماه اسفند گلدهی می‌کند. این نهال برای عملکرد مناسب نیاز به زمستانهای سرد دارد.

نهال گردو دماوند از ارقام زودگل است و در اسفند شکوفه می‌دهد. بنابراین سرما و یخبندان پس از ماه اسفند ممکن است باعث یخ زدن نهال گردد. بنابراین نهال نباید در مناطق خیلی سردسیر کاشته شود. مقاومت سرمایی نهال متوسط است؛ زیرا این نهال قادر است سرما را تا منفی 21 درجه سانتیگراد تحمل کند. اما سرمای شدیدتر باعث یخ زدن و نابودی نهال می‌شود.

یکی دیگر از عوامل موثر در پرورش نهال گردو دماوند، ارتفاع از سطح دریا است. ارتفاع مناسب برای کاشت این نهال، 1000 الی 1500 متر بالاتر از سطح دریا است. در این ارتفاع، نهال بهترین عملکرد را خواهد داشت. مناطق مناسب برای کاشت این نهال عبارتند از آذربایجان، کردستان، کرمان؛ همدان، دماوند، تویسرکان، خراسان شمالی و اصفهان.

کاشت نهال گردو دماوند

نهال گردو دماوند دارای ریشه عمیق و گسترده است. این نهال باید در مناطقی کاشته شود که خاک عمیقی دارند. بنابراین توجه داشته باشید که خاک حداقل 1.5 الی 2 متر عمق داشته باشد. بهترین خاک برای پرورش این نهال، خاک لومی است. بافت این خاک از ترکیب 40 درصد شن، ۴۰ درصد سیلت و ۲۰ درصد رس است. این خاک زهکشی مناسبی دارد. اسیدیته خاک باید ۵,۶ الی ۵.۷ باشد.

نهال گردو دماوند نسبت به غرقابی شدن حساس است. بنابراین نباید نهال را در مناطقی که سطح آب زیر زمینی بالا است، بکارید؛ زیرا در این حالت، اکسیژن به ریشه نهال نخواهد رسید و ریشه پوسیده خواهد شد.

نهال گردو دماوند شاخه‌های بسیار گسترده و وسیعی دارد. این نهال‌ها باید در فواصل مناسب از یکدیگر کاشته شوند تا در هم پیچ نخورند. فاصله مناسب بین نهالها برای دریافت نور خورشید ضروری است. با توجه به گستردگی شاخ و برگ نهال بهتر است، نهالها از هر طرف 10 متر فاصله داشته باشند. اما با توجه به اینکه در این صورت، در زمین تعداد نهالهای کمی کاشته خواهد شد، می‌توان فاصله نهالها را کمی کاهش داد.

بهترین الگو برای کاشت نهال گردو دماوند، الگوی مربعی و با فاصله 7*7 یا 8*8  متر است. البته اگر زمین مسطح و شیبدار باشد می‌توان این فاصله را کاهش داد. در بین نهالهای گردو مراغه باید رقم گرده افشان مناسب کاشته شود.

نگهداری نهال گردو دماوند

نحوه نگهداری نهال گردو دماوند در میزان باردهی و کیفیت محصول موثر است. از مهمترین موارد در نگهداری نهال، آبیاری منظم و دقیق است. متوسط نیاز آبی سالیانه این نهال، 1000 الی 4000 متر مکعب در هکتار است. این مقدار به سن درخت، شرایط اقلیمی منطقه کشت، میزان بارندگی و زمان آبیاری نهال بستگی دارد. برای مثال نهال جوان نسبت به درختان بالغ باید در فواصل کمتری آبیاری شوند. زیرا نهال جوان ریشه‌های ضعیفی دارد و قادر نیست آب را در عمق خاک جذب کند.

همچنین آب و هوای منطقه نیز در میزان آبیاری تاثیرگذار است. در فصل بهار به دلیل اینکه بارندگی وجود دارد و هوا خنک است، نهال گردو دماوند هر 10 الی 15 روز یکبار آبیاری می‌شود. اما در فصل تابستان هوا گرمتر است و آب زودتر تبخیر می‌شود. بنابراین نهال باید حداقل هفته‌ای یکبار آبیاری شود. اما در فصل پاییز هوا سردتر شده و به نسبت بارندگی بیشتر است. کافی است ماهی یکبار نهال را آب بدهید. اما اگر هوا خیلی سرد باشد باید آبیاری متوقف شود؛ زیرا ممکن است نهال دچار سرمازدگی شود.

توجه داشته باشید که آبی که برای آبیاری نهال گردو دماوند استفاده می‌کنید، دارای املاح معدنی بسیاری نباشد. نهالها را در سایه آبیاری کنید تا میزان تبخیر آب کاهش یابد. بهترین روش برای آبیاری این نهال، آبیاری تحت فشار یا بابلر است.

نهال گردو دماوند در برابر آفات و بیماری‌ها نیمه مقاوم است. این نهال در برابر برخی از بیماریها چون انتراکنوز مقاومت بسیار بالایی دارد. اما در برابر برخی از بیماری‌ها چون بلایت حساس است. اما مهم ترین آفاتی که این نهال گردو را تهدید می‌کند کرم به، کرم سیب، کرم کدو، کنه گال زگیلی برگ گردو، مگس پوست گردو، پروانه فری یا کرم خراط است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *