معرفی نهال عناب قائنات

نهال عناب قائنات بومی کشور ایران و منطقه قائنات از استان خراسان جنوبی است. البته این نهال در مناطق مختلف کشورمان کشت می‌شود. کشت این نهال در کشورهای دیگر نیز رایج است. ایران یکی از اصلی‌ترین پرورش دهندگان عناب قائنات است که میزان صادرات بسیار بالایی نیز دارد.

محصولات نهال عناب قائنات از مرغوب‌ترین و محبوب‌ترین انواع عناب است. بازدهی زودهنگام نهال و میزان بازدهی بسیار بالای نهال موجب شده است که از نظر باغداران یک نهال عناب فوق العاده محسوب شود.

مشخصات محصول نهال عناب قائنات

محصول نهال عناب قائنات درشت و تقریبا اندازه زیتون است. هر کیلوگرم از آن شامل 130 الی 140 عدد زیتون می‌باشد. رنگ عناب قائنات قرمز تیره است. طعم آن شیرین و خوشمزه است. اما بوی ضعیفی دارد. درون عناب یک هسته ریز وجود دارد. عناب بافت نرمی دارد.

عناب قائنات کیفیت فوق العاده‌ای دارد. علاوه بر اینکه می‌توان آن را به صورت تازه مصرف کرد، میوه خشک شده آن نیز بسیار مفید و پرطرفدار است. امروز فواید بی شمار عناب و دمنوش آن بر کسی پوشیده نیست. در طب سنتی به مصرف عناب بسیار توصیه می‌شود.

باردهی درخت عناب قائنات

نهال عناب قائنات زودبازده‌ترین رقم نهال است. اگر این نهال در منطقه مناسب کاشته شود، از همان سال اول باردهی خود را آغاز می‌کند. باردهی در سال اول نسبتا کم است. اما از سال دو و یا نهایت سال سوم، بازدهی این نهال به حداکثر میزان خود خواهد رسید. بازدهی این نهال حدود 3 تن در هکتار است. به دلیل قیمت نسبتا بالای محصول، کاشت این نهال بسیار سودآور است.

ارتفاع نهال عناب قائنات بنابر شرایط اقلیمی منطقه کاشت و رسیدگی‌هایی که از آن صورت می‌گیرد، متفاوت است. این نهال از 2 الی 8 متر قد می‌کشد. اما گاهی اوقات مشاهده است که این نهال تا ارتفاع ۱۲ متر نیز رشد کرده است. شاخه‌های این نهال خارهای تیزی دارد.

عمر مفید بسیار طولانی نهال عناب قائنات سبب شده است که کاشت این نهال بسیار سودآور و با صرفه اقتصادی بسیار بالا باشد. شما با کاشت این نهال می‌توانید ۶۰ تا ۷۰ سال از بازدهی اقتصادی آن بهره مند گردید.

مناطق کاشت نهال عناب قائنات

برای تعیین مناطق مناسب برای کاشت نهال عناب قائنات؛ ویژگی‌ها و نیازمندیهای نهال در نظر گرفته می‌شود. یکی از ویژگیهای این نهال زمان گلدهی است. نهال عناب قائنات در اواخر فروردین گلدهی می‌کند؛ بنابراین از ارقام دیرگل محسوب می‌شود. جوانه‌های این نهال از سرمای دیررس بهاره در امان باقی می‌مانند.

به طور کلی این نهال در برابر زمستانهای شدید مقاومت بسیار بالایی دارد. بنابراین در مناطق سردسیر، نیمه سردسیر و کوهستانی به راحتی می‌توانید این نهال را بکارید و شاهد عملکرد و بازدهی مطلوب آن باشید.

نهال عناب قائنات در مناطق گرمسیر نیز قابل پرورش می‌باشد. اگر خاک منطقه مورد نظر شما شور است، نگران نباشید. این نهال مناسب خاکهای شور نیز می‌باشد.

نکات کاشت نهال عناب قائنات

قبل از کاشت نهال عناب قائنات باید خاک زمین مورد نظر را بررسی کنید. برای پرورش این نهال نیاز به خاکی است که زهکشی مناسبی داشته باشد. زیرا ریشه این نهال نسبت به غرقابی شدن حساس است. اگر زهکشی خاک مناسب نباشد، آب را از خود عبور نداده و رطوبت را حفظ می‌کند. بنابراین ریشه پوسیده شده و از بین می‌رود. خاک باید تهویه پذیری مناسب داشته باشد که نهال بر اثر کمبود اکسیژن آسیب نبیند. بهترین خاک برای کاشت این نهال، خاکهای شنی لومی می‌باشد. بهتر است خاک کمی خاصیت قلیایی داشته باشد.

نهال عناب قائنات از ارقام آفتاب پرست است. این نهال باید ساعات مشخصی از روز را نور خورشید دریافت کند. در هنگام کاشت نهال توجه داشته باشید که این نهال کوچک، روزی درختی بالغ و تنومند خواهد شد. بنابراین نهالها را با فاصله مناسب از یکدیگر بکارید تا در سایه انداز یکدیگر قرار نگیرند.

در تعیین فاصله مناسب بین نهالها، نوع خاک و شیب زمین تاثیرگذار است. بهترین فاصله برای کاشت نهال عناب قائنات در یک زمین مسطح و بدون شیب رعایت فاصله ۳ * ۴ متری است. اما در زمین‌های شیبدار و غیر مسطح و یا زمینهای بادخیز بهتر است نهالها با فاصله کمتر و با الگوی ۳ * ۳ متر و یا ۳ * ۲.۵ کاشته شوند. برای باردهی جانبی نهال عناب قائنات می‌توان رقم گرده زا را در بین نهالهای عناب بکارید. به ازای هر ۳۰ اصله نهال عناب قائنات، یکی رقم گرده زا مناسب است.

نگهداری نهال عناب قائنات

برای اینکه رشد نهال عناب قائنات بهینه شود و میزان باردهی نهال افزایش یابد، باید با اصول نگهداری نهال عناب بیرجند آشنا شوید. مورد اول و حیاتی در پرورش این نهال، آبیاری است. خوشبختانه این نهال در برابر خشکی و کم آبی مقاومت بسیار بالایی دارد. به طوری که اگر میزان بارندگی سالیانه به میزان کافی باشد، نیاز به آبیاری مصنوعی نهال نیست و نهال به روش دیمی پرورش می‌یابد.

زمان آبیاری و میزان آب مورد نیاز برای آبیاری نهال، در بهبود رشد و عملکرد نهال عناب بیرجند و همچنین میزان بازدهی آن تاثیرگذار است.  نهال عناب قائنات در فصل بهار باید هر 20 روز یکبار آبیاری شود. اما در ماههای تیر، مرداد، شهریور و مهر به دلیل گرمای هوا، نهالها باید هر 15 الی 20 روز یکبار آبیاری شوند.

مسئله دوم که در نگهداری نهال عناب قائنات اهمیت دارد، کود دهی صحیح و به موقع و تقویت خاک است. تقویت خاک باعث افزایش میزان بازدهی نهال می‌شود. مناسبترین کود برای تقویت خاک، کود پوسیده دامی است. برای کوددهی به ازای هر هکتار باید 3 الی 5 تن کود پوسیده دامی استفاده کنید.

اگر چه نهال عناب قائنات در برابر آفات و بیماریها مقاومت بسیار بالایی دارد. اما برخی از آفات وجود دارد که با احتمال زیادی ممکن است این درخت را مبتلا کند. مگس عناب و پوسیدگی طوقه دو مورد از مهمترین آفات و بیماریها هستند. برای مقابله با این آفات و افزایش طول عمر نهال، باید در زمان مناسب و به درستی سم پاشی شود. علاوه بر سمپاشی، هرس به موقع نیز از مهمترین و اصلی‌ترین راهکارهای دفع آفات است. این نهال در اواخر فصل تابستان باید هرس فرمدهی شود. در اواخر فصول پاییز و زمستان نیز نهال به هرس باردهی نیاز دارد تا در سال بعد، رشد و عملکرد بهتری داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *