مشخصات نهال سنجد محلی

نهال سنجد محلی بومی ایران است و سازگاری بسیاری با اغلب مناطق کشور دارد. این نهال همان گونه که در مناطق گرمسیر رشد و بازدهی عالی دارد، در مناطق سردسیر و کوهستانی نیز به رشد و بازدهی حداکثری خواهد رسید. این نهال یکی از پربازده‌ترین ارقام نهال سنجد است و سوددهی بسیار عالی دارد. زیرا خشکبار این سنجد به دلیل طعم لذیذ و فواید بی نظیری که دارد، بسیار محبوب و پرطرفدار است.

در ادامه به معرفی بیشتر نهال سنجد محلی و مراحل کاشت و نگهداری آن پرداخته شده است. برای کاشت و پرورش نهال سنجد مطالب زیر را مطالعه نمایید.

مشخصات محصول نهال سنجد محلی

محصول نهال سنجد محلی درشت می‌باشد. وزن هر سنجد حدود 5 الی 8 گرم است. وزن سنجد در شرایط اقلیمی مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد. هر چه منطقه کاشت، سازگاری بیشتری با نهال داشته باشد، محصولات درشت‌تر و مرغوبتر خواهد بود. نحوه رسیدگی از نهال، شامل آبیاری، کوددهی و سمپاشی نیز بر روی وزن میوه تاثیرگذار است.

پوست سنجد محلی به رنگ قهوه‌ای است. این محصول به صورت خشکبار بسیار پرطرفدار است. پس از خشک کردن سنجد محلی، آن را آرد می‌کنند. آرد سنجد کلسیم بسیار زیادی دارد.

باردهی درخت سنجد محلی

نهال سنجد محلی بسیار زود بازده است. این نهال از همان سال اول کاشت، باردهی خود را آغاز می‌کند. این نهال بسیار پر بازده است. از هر هکتار از زمین می‌توان حدود 8 تن سنجد مرغوب برداشت نمود. محصول این نهال به صورت خوشه‌ای بر روی درختان رشد می‌کند. سنجد محلی از اواخر بهار تا اواخر تابستان قابل برداشت است.

نهال سنجد محلی ارتفاع کمی دارد و حداکثر تا ارتفاع آن ۵ تا ۷ متر رشد می‌کند. برداشت محصولات، سمپاشی و هرس این نهال نسبتا آسان است. مسئله‌ای که باعث می‌شود باغداران به این نهال توجه ویژه داشته باشند، عمر مفید بسیار طولانی آن است. این نهال اگر در شرایط اقلیمی مناسب کاشته شود، بیش از 90 سال باردهی اقتصادی خواهد داشت.

مناطق کاشت نهال سنجد محلی

نهال سنجد محلی بومی کشورمان ایران است؛ به همین جهت سازگاری بسیار بالایی در اغلب مناطق کشور دارد و در اغلب مناطق قابل پرورش است. این نهال مقاومت بسیار خوبی در برابر سرما و گرمای شدید دارد. این نهال می‌تواند به خوبی سرمای زیر منفی ۳۵ درجه سانتی گراد و گرمای شدید بالاتر از مثبت ۴۰ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل کند. به همین دلیل کاشت این نهال در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مناطق معتدل و مناطق سردسیری و نیمه سردسیری امکان پذیر است.

تنها محدودیتی که برای کاشت نهال سنجد محلی وجود دارد، رطوبت هوا است. در مناطق شرجی که میزان رطوبت هوا بالای ۶۵ درصد است، شکوفه‌های نهال می‌ریزند و محصول دهی نخواهد داشت. بنابراین به هیچ وجه در مناطق مرطوب، نهال سنجد محلی نکارید.

نیاز سرمایی نهال سنجد محلی ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت است. بنابراین نهال باید در منطقه‌ای کاشته شود که نیاز سرمایی آن تامین گردد.

مهمترین مزیت نهال سنجد محلی مقاومت بسیار بالای آن در برابر خشکی و کم آبی است. به همین دلیل شما در مناطق کم آب کشور نیز می‌توانید این نهال را پرورش دهید. همچنین این نهال خاکهای شور را به خوبی تحمل می‌کند.

نکات کاشت نهال سنجد محلی

برای کاشت نهال سنجد محلی و احداث باغ سنجد باید زمان مناسبی را انتخاب نمایید. بهترین زمان برای کاشت این نهال در مناطق سردسیر، نیمه اول اسفند ماه است. زیرا در این زمان یخبندان زمستانه به پایان رسیده است و عمق خاک به آرامی گرم شده است. بنابراین پس از کاشت نهال ریشه آسیب نمی‌بیند. به این ترتیب تا زمستان سال بعد، نهالها حداقل ۹ ماه فرصت دارند تا خود را با شرایط اقلیمی جدید سازگاری کنند و برای تحمل سرمای زمستان آمادگی لازم را داشته باشند.

در مناطق گرمسیر به دلیل داشتن زمستانهای معتدل، می‌توانید نهال را در اواسط پاییز پس از اینکه نهال به خواب زمستانه فرو می‌رود، بکارید. بهتر است نهال را در یک روز ابری بکارید تا بارش بارام پس از کاشت نهال، کاملا ریشه را سیراب کند.

نهال سنجد محلی اگر چه انواع خاکهای رسی سنگین، خاک شور و خاک اسیدی را تحمل می‌کند، اما در کیفیت خاک در میزان باردهی نهال تاثیرگذار خواهد بود. بهترین خاک برای کاشت این نهال سنجد، خاک‌های لومی و رسی هستند. زیرا این خاک سبک می‌باشد و با داشتن منافذ هوای زیادی، زهکشی مناسبی دارند. بنابراین آب از خاک نفوذ کرده و به عمق می‌رود. خاکهای سنگین که زهکشی کمی دارند، رطوبت را در خود حفظ می‌کنند. وجود رطوبت بیش از حد و دائمی در اطراف ریشه باعث ابتلا به بیماری و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

نهال سنجد محلی برای اینکه رشد مطلوب داشته باشد و محصولات باکیفیتی تولید کند باید روزانه ۶ الی ۸ ساعت نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت کند. بنابراین در اراضی مسطح نهالها را با فاصله 4*4 متر از یکدیگر بکارید. در اراضی غیر مسطح و به ویژه بادخیز الگوی مستطیلی 3*4 متر را رعایت کنید.

نگهداری نهال سنجد محلی

برای پرورش نهال سنجد محلی باید از اصول نگهداری نهال آگاهی داشته باشید. مهمترین مسئله در نگهداری از این نهال سنجد، آبیاری مناسب نهال است. خوشبختانه این نهال در برابر خشکی و کم‌آبی مقاومت بالایی دارد. اما توجه داشته باشید که میزان آبیاری نهال در میزان بازدهی و کیفیت محصولات تاثیرگذار می‌باشد. بنابراین برای اینکه نهال به حداکثر بازدهی برسد در آبیاری به موقع آن کوشا باشید.

نهال سنجد محلی در فصل تابستان باید دوبار در هفته آبیاری شود. اما در فصل سرما کافی است هر دو هفته یکبار، به آبیاری نهال اقدام کنید. این نهال به ازای هر روز به 5/1 لیتر آب نیاز دارد. نیاز آبی سالانه این نهال، ۲۳ هزار مترمکعب آب در هر هکتار است. آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن برگهای نهال و از بین رفتن آن می‌گردد.

علاوه بر میزان آبیاری نهال سنجد محلی، روش آبیاری نیز بسیار حایز اهمیت است. روی غرقابی کردن به شدت برای این نهال مضر است. غرقابی کردن ریشه احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. همچنین کیفیت محصولات را به شدت کاهش می‌دهد.

مورد دوم در نگهداری نهال سنجد محلی کوددهی و تقویت خاک است. کود دامی پوسیده و یا کود برگ به خاک بیفزایید. اگر خاک منطقه غنی نمی‌باشد و دارای میزان کافی از عناصر مغذی نیست. با افزودن کودهای ازته و نیتروژن دار، کودهای حاوی فسفر، آهن و روی خاک را تقویت نمایید تا نهال شما رشد عالی داشته باشد.

نهال سنجد محلی در برابر بیماری‌ها و آفت زدگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. اما با این وجود احتمال به آفات وجود دارد. بنابراین با سمپاشی به مقابله با آفات و بیماری بروید. روش دیگر مقابله با آفات هرس است. در هرس نهال سنجد محلی، شاخه‌های خشک شده، شکسته، یخ زده، شاخه‌های اضافی و بیمار را مشخص کنید و هرس نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *