مشخصات نهال هلو انجیری زعفرانی

نهال هلو انجیری زعفرانی دارای محصولاتی انجیری شکل و به رنگ جذاب زرد زعفرانی است. این نهال یکی از مرغوبترین و پرفروش‌ترینارقام نهال هلو است. این نهال بومی چین است. چین تا چندین سال انحصار تولید این میوه را در دست داشت. اما امروزه در اغلب کشورها از جمله ایران کشت می‌شود. این نهال از ارقام پیوندی است که پایه اصلی آن، شفتالو بذری می‌باشد.

نهال هلو انجیری زعفرانی در دو رقم زودرس و دیررس موجود است. این دو نهال مشخصات یکسانی دارند، میزان بازدهی هر دو نهال یکسان است. تنها تفاوت آنها در زمان برداشت محصولات است. معمولا رقم زودرس متقاضیان بیشتری دارد.

مشخصات محصول نهال هلو انجیری زعفرانی

محصول نهال هلو انجیری زعفرانی پهن و انجیری شکل هستند. این هلو درشت می‌باشد. هر هلو حدود 100 الی 125 گرم وزن دارد. رنگ این میوه اغلب اوقات به رنگ زرد متمایل به قرمز است. قسمت گوشتی هلو انجیری زعفرانی به رنگ زرد روشن است و به راحتی از هسته جدا می‌شود. در واقع این هلو از ارقام هسته جدا می‌باشد.

هلو انجیری زعفرانی بافت گوشتی دارد؛ به همین دلیل قابلیت جایجایی بسیار بالایی دارد. همچنین این هلو قابلیت دو ماه ماندگاری در انبار را دارد و کیفیت خود را حفظ می‌کند. رنگ و ظاهر این هلو بسیار جذاب و زیبا است. به همین دلیل، هلو انجیری زعفرانی یکی از بهترین و درجه یک‌ترین هلوهای موجود در بازار است. همچنین از مهمترین ارقام صادراتی نیز به شمار می‌رود.

باردهی درخت هلو انجیری زعفرانی

نهال هلو انجیری زعفرانی از ارقام زودبازه است. در سال دوم، نهال به بار می‌نشیند و هلوهای خوش آب و رنگی را تولید می‌کند. در سالهای اولیه میزان بازدهی کم است. اما اگر کمی صبر کنید از سال چهارم و پنجم میزان باردهی نهال به حداکثر میزان خود می‌رسد. این نهال از ارقام پربازده است. شما با کاشت این نهال می‌توانید از هر هکتار حدود 50 تن هلو درجه یک و با کیفیت برداشت نمایید.

زمان برداشت محصولات نهال هلو انجیری زعفرانی متفاوت است. در واقع این نهال دو رقم دیر رس و زودرس دارد. محصول نهال هلو انجیری زعفرانی زودرس در ماه تیر است. اما محصولات نهال هلو انجیری زعفرانی دیررس در اواخر ماه شهریور قابل برداشت است.

نهال هلو انجیری زعفرانی از ارقام پیوندی است. به همین دلیل ارتفاع آن تا حدودی کاهش یافته است. یک درخت بالغ حدود 4 الی 7 متر ارتفاع دارد. نهال را در زمان مناسب هرس نمایید تا علاوه بر کنترل ارتفاع نهال، برداشت محصولات ساده‌تر باشد. عمر اقتصادی درخت هلو انجیری زعفرانی نسبت به سایر ارقام تقریبا بیشتر است. این درخت حدود 20 سال عمر می‌کند. پس از پایان این مدت باید درخت را با نهال جوان جایگزین کنید.

مناطق کاشت نهال هلو انجیری زعفرانی

اگر تصمیم به احداث باغ هلو انجیری زعفرانی دارید و زمین مورد نظر شما در مناطق سردسیر، نیمه کوهستانی و یا کوهستانی قرار دارد، به شما تبریک می‌گوییم. نهال در این مناطق بهترین عملکرد را خواهد داشت. این نهال تحمل سرمایی بسیار بالایی دارد و به راحتی می‌تواند سرمای شدید 35 درجه زیر صفر را به خوبی تحمل کند. اما توجه داشته باشید که کاهش دما باید به صورت تدریجی اتفاق بیفتد؛ زیرا کاهش دمای ناگهانی به درخت آسیب می‌زند.

همچنین نهال هلو انجیری زعفرانی در مناطق نیمه خشک نیز عملکرد خوبی دارد. توجه داشته باشید که نهال باید در منطقه‌ای کاشته شود که نیاز سرمایی آن تامین شود. نیاز سرمایی نهال هلو انجیری زعفرانی 500 الی 1000 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتیگراد است. پس از تامین نیاز سرمایی، نهال از خواب زمستانی برمی‌خیزد و در اوخر اسفند گلدهی می‌کند.

کاشت نهال هلو انجیری زعفرانی

نهال هلو انجیری زعفرانی باید در خاکهایی با بافت سبک، زهکشی مناسب و رطوبت متعادل کاشته شوند. زیرا خاکهایی که بافت سنگین دارند، زهکشی مناسبی ندارد. به همین دلیل آب را از خود عبور نمی‌دهند و رطوبت بالایی دارند. با توجه به اینکه این نهال نسبت به غرقابی شدن حساس است، نهال در خاک سنگین دچار مشکل خواهد شد؛ زیرا اکسیژن و هوای کافی به نهال نخواهد رسید. بهترین خاک برای پرورش نهال هلو انجیری زعفرانی خاک‌های شنی لومی است. بافت خاک باید درشت باشد.

نهال هلو انجیری زعفرانی برای عملیات فتوسنتز، رشد و تولید محصولات شیرین و آبدار نیاز به دریافت نور خورشید دارند. بنابراین نهالها باید در فاصله مناسب از یکدیگر کاشته شوند تا در سایه اندازه همدیگر قرار نگیرند. بهترین الگو برای کاشت این نهال الگو مربعی 3*3 متر است.

نگهداری نهال هلو انجیری زعفرانی

نهال هلو انجیری زعفرانی نیاز آبی کمی دارد. در ماههای فصل بهار به دلیل اینکه بارندگی زیاد است، می‌توانید نهال را هر 10 روز یکبار آبیاری نمایید. اما در ماههای فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و کمبود بارش باید نهال را بیشتر آبیاری کنید. در این ماهها بهتر است نهال هر هفته یکبار آبیاری شود.

در فصل پاییز و زمستان به دلیل بارش برف و باران، نیاز آبی نهال از طریق آبیاری طبیعی تامین خواهد شد. در این حالت فواصل آبیاری افزایش یافته و یا کلا متوقف می‌شود. نهال هلو انجیری زعفرانی به 10 لیتر آبیاری در هفته نیاز دارد. توجه داشته باشید که غرقابی کردن ریشه این نهال، به مرور زمان باعث پوسیدگی ریشه‌ها و از بین رفتن آن می‌شود. بنابراین نهال باید به روش مناسب آبیاری شود.

برای نگهداری از نهال هلو انجیری زعفرانی باید با آفاتی که این نهال را تهدید می‌کند و همچنین مقاومت نهال در برابر این آفات آشنا شوید. نهال هلو انجیری زعفرانی زودرس نسبت به رقم دیررس مقاومت بیشتری در برابر آفات و بیماریها دارد. شپشک نخودی رایجترین آفت این نهال است. برای مقابله با این آفت، باید از سمومی استفاده کرد که با فسفر ترکیب شده‌اند. درختان هلو باید در فصل تابستان و اواسط ماه تیر باید سمپاشی شوند.

بیماری سفیدک سطحی بیماری است که نهال هلو انجیری زعفرانی را تهدید می‌کند. آبیاری مناسب و به موقع اصلی‌ترین روش مقابله با این بیماری است. می‌توانید نهال را با موادی مانند گوگرد و بنومیل سمپاشی کنید. بیماری دیگری که نهال ممکن است به آن مبتلا شود، بیماری پیچیدگی برگ هلو است. برای کنترل این بیماری، باید برگهای آلوده را از شاخه جدا شود. همچنین نهال باید در زمان مناسب سمپاشی شود.

کوددهی مناسب نهال هلو انجیری زعفرانی نه تنها به رشد بهتر و بازدهی بیشتر آن کمک می‌کند، بلکه با تقویت درخت، توان مقابله با آفات را نیز افزایش می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین کودهایی که باعث افزیش بازدهی این نهال می‌شود، کودهای حاوی آهن است. کودهای اسید هیومیک و کودهای حیوانی نیز برای رشد و تقویت این نهال مفید است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *