مشخصات نهال هلو انجیری پلنگی

نهال هلو انجیری پلنگی با محصولات خاص و خوش رنگ یکی از بهترین ارقام نهال هلو می‌باشد. این نهال بومی کشور چین است و در این کشور کشت بسیار بالایی دارد. اما به دلیل مرغوب بودن محصولات، کاشت این نهال در کشور ما نیز رایج است. این نهال از ارقام پیوندی است که از نهال آلو وحشی و شفتالو به عنوان رقم پایه استفاده شده است. به دلیل اصلاحات انجام گرفته میزان بازدهی آن بسیار بالا است.

رنگ جذاب هلو انجیری پلنگی باعث بازار پسندی آن گشته است. البته این هلو تا حدودی کمیاب بوده و نسبت به دیگر ارقام قیمت نسبتا بالاتری دارد. در ادامه مطالب با مشخصات این نهال هلو، کاشت و نگهداری آن آشنا می‌شویم.

مشخصات محصول نهال هلو انجیری پلنگی

محصول نهال هلو انجیری پلنگی انجیری شکل است. همچنین رنگ پوست میوه زرد و با خالهای قرمز است. دلیل نامگذاری این هلو و نهال نیز به دلیل شباهت پوست هلو به پلنگ است. گاهی اوقات با عنوان هلو انجیری تایگر نیز شناخته می‌شود. این هلو نسبت به دیگر ارقام هلو انجیری بسیار درشت‌تر بوده و طعم شیرین‌تری دارد. رنگ قسمت گوشی هلو زرد است و بافت آبدار دارد.

پوست هلو انجیری پلنگی کرک دار است. به دلیل کیفیت بسیار بالای هلو انجیری پلنگی نسبت به دیگر ارقام هلو انجیری، قیمت نسبتا بالاتری نیز دارد. این هلو یکی از بهترین و محبوترین انواع هلو برای تازه خوری است.

باردهی درخت هلو انجیری پلنگی

کاشت نهال یک روش سرمایه گذاری است. در واقع باغداران با خرید نهال و کاشت و نگهداری از آن، امید دارند که به سود دست یابند. هر چه نهال زودتر بازدهی خود را آغاز کنند، زمان انتظار کاهش یافته و باغداران زودتر به ثمره و سود خود می‌رسند. خوشبختانه نهال هلو انجیری پلنگی یک رقم زودبازه است. این نهال از سال دوم باردهی خود را آغاز می‌کند. اگر چه میزان باردهی در سال اول کم است، اما از سال چهارم و پنجم شاهد افزایش چشمگیر بازدهی درختان خواهید بود.

میزان باردهی نهال هلو انجیری پلنگی 10 الی 40 تن در هکتار است. میزان باردهی نهال به منطقه کاشت نهال، میزان دریافت نور خورشید و همچنین نحوه نگهداری از آن بستگی دارد. هلو انجیری پلنگی در اواخر شهریور و یا اوایل ماه مهر قابل برداشت است.

نهال هلو انجیری پلنگی رشد متوسطی دارد. این نهال تا ارتفاع 4 تا 7 متر رشد می کند. البته اگر نهال در ناحیه نورگیر کاتشه شود ممکن است ارتفاع آن بیشتر نیز باشد. بهتر است با هرس به موقع و صحیح، ارتفاع درختان را کنترل کنید تا برداشت هلوها راحت‌تر باشد.

مساله مهم دیگری که در رابطه با نهال هلو انجیری پلنگی وجود دارد، عمر درخت و عمر اقتصادی آن است. این درخت حدود 50 الی 70 سال عمر می‌کند. اما باید توجه داشته باشید که نهال در تمام عمر خود باردهی ندارد. این نهال حدود 10 الی 15 سال باردهی اقتصادی دارد که به آن عمر اقتصادی درخت می‌گویند. پس از پایان این مدت میزان باردهی نهال به شدت کاهش می‌یابد و در نهایت متوقف می‌شود. بنابراین پس از پایان عمر اقتصادی نهال باید قطع شده و نهال جدید جایگزین شود.

مناطق کاشت نهال هلو انجیری پلنگی

بهترین مناطق برای کاشت نهال هلو انجیری پلنگی مناطق گرمسیر است؛ هرچه دمای هوا بالاتر باشد میزان بازدهی این نهال افزایش می‌یابد. البته این نهال در مناطق معتدل نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. مقاومت این نهال در برابر سرما به طور متوسط است. این نهال می‌تواند سرمای 1 الی 22 درجه زیر صفر را تحمل کند.

اما توجه داشته باشید که افت دما باید به صوررت تدریجی باشد. زیرا افت ناگهانی دمای به 11 الی 16 درجه زیر صفر باعث یخ زدن نهال هلو انجیری پلنگی و از بین رفتن آن می‌شود. اما به طور کلی این نهال به هیچ وجه تحمل سرمای شدید پایین‌تر از منفی 24 درجه را ندارد. سرمای شدید نهال را از بین می‌برد.

نهال هلو انجیری پلنگی نیاز دارد که حدود 600 الی 900 ساعت دمای زیر 7 درجه را تحمل کند تا از خواب زمستانی برخیزد. این نهال پس از برخاستن از خواب زمستانی، در اوایل فروردین ماه گلدهی می‌کند. شکوفه‌های این نهال سفید مایل به صورتی هستند که باعث زیبایی بی نظیر نهال در اوایل بهار می‌شوند. این نهال از ارقام میان گل است.

کاشت نهال هلو انجیری پلنگی

زمان کاشت نهال بسیار اهمیت دارد. انتخاب بهترین زمان کاشت نهال هلو انجیری پلنگی به منطقه کاشت بستگی دارد. اگر تصمیم دارید در منطقه گرمسیر و یا معتدل نهال را بکارید، بهتر است در فصل پاییز پس از اینکه برگهای نهال ریخت و به خواب زمستان فرو رفت، اقدام کنید. در این صورت نهال تا فصل بهار با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری خواهد یافت. اما در مناطق سردسیر اگر نهال در پاییز کاشته، در اثر سرمای زمستان ممکن است دچار یخ زدگی شود. بنابراین بهتر است تا اواخر زمستان صبر کنید و در اسفند ماه نهال را بکارید.

بهتر است نهال هلو انجیری پلنگی در خاک شنی و خاک رس کاشته شود. خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد. کاشت نهال در خاک سفت موجب می‌شود که رشد نهال به مشکل بخورد. همچنین خاک باید زهکشی مناسب داشته باشد و آب را از خود عبور دهد. زیرا عدم زهکشی مناسب خاک باعث غرقابی شدن نهال می‌گردد.

نهال هلو انجیری پلنگی باید با فاصله مناسب از هم کاشاته شوند تا نور خورشید را به میزان کافی دریافت نمایند. بهترین الگو برای کاشت این نهال الگو مربعی با فاصله 3*3 متر می‌باشد. نهال هلو انجیری پلنگی از ارقام خودبارور هستند یعنی یک درخت هم نر و هم ماده است. به همین دلیل نیاز به کاشت رقم گرده افشان ندارند.

نگهداری نهال هلو انجیری پلنگی

پس از کاشت نهال هلو انجیری پلنگی باید به خوبی از آن نگهداری کنید تا به ثمر بنشینند. آبیاری یکی از مهمترین فاکتورهای نگهداری نهال است؛ زیرا نهال برای تولید میوه‌های شیرین و آبدار به آبیاری کافی نیاز دارد. این نهال به 10 لیتر آب در هفته نیاز دارد. نهال جوان پس از کاشت باید دوبار در هفته آبیاری شود. اما پس از بلوغ نهال، فواصل آبیاری افزایش می‌یابد.

علاه بر میزان آبیاری، نحوه آن نیز اهمیت دارد. به دلیل حساسیت بالای نهال هلو انجیری پلنگی نسبت به غرقابی شدن، بهتر است به روش قطره‌ای آبیاری انجام گیرد. در این روش علاوه بر این که در مصرف آب صرفه جویی می‌شود. از غرقابی شدن ریشه و کمبود اکسیژن خاک جلوگیری می‌شود.

دومین مساله در نگهداری نهال هلو انجیری پلنگی، آفات می‌باشند. این نهال در برابر آفات مقاومت پایینی دارد. بنابراین باید با روش‌های مناسب از نهال مراقبت کرد. استفاده از سموم مناسب در زمان معین لازم وضروری است. همچنین باید با استفاده از کودهای مناسب، خاک و در نتیجه نهال را تقویت کنید. هرس شاخه‌های مرده و بیمار نیز یکی دیگر از روش‌های مقابله با آفات است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *