مشخصات نهال هلو انجیری زودرس

نهال هلو انجیری زودرس با محصولاتی زیبا، جذاب و خوش رنگ یکی از بهترین و پرفروش‌ترین ارقام هلو است. هلو یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین میوه‌های تابستانی است که انواع مختلفی دارد. برخی از هلوها به شکل گرد و کروی و برخی دیگر به شکل انجیری و پهن هستند. معمولا هلوهای انجیری طعم شیرین‌تری دارند. همان گونه که از نام نهال هلو انجیری زودرس مشخص است، محصول این نهال انجیری شکل هستند. همچنین محصولات این نهال هلو بسیار زودرس هستند و زودتر از سایر ار قام به صورت نوبرانه وارد بازار می‌شوند؛ به همین جهت ارزش بالاتری دارند.

نهال هلو انجیری زودرس بومی کشور چین است. این نهال پیوندی است و بر روی پایه شفتالو پیوند زده شده است. به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در بربر شرایط سخت دارد. این نهال بسیار زود بازده و پربازده است. محصولات مرغوب این نهال در کنار مزایای دیگر سبب شده است که باغداران توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

محصول نهال هلو انجیری زودرس

محصول نهال هلو انجیری زودرس متوسط و درشت است. هر هلو حدود 100 الی 125 گرم وزن دارد. همان گونه که از نام نهال مشخص است، هلوها انجیری شکل و پهن هستند. رنگ پوست هلو انجیری زودرس زرد با هاله قرمز رنگ است. پوست هلو نازک و کرکدار است. بافت هلو سفت و آبدار است. درون هلو هسته سفت و محکمی وجود دارد که به قسمت گوشتی آن چسبیده است. این هلو یکی از میوه‌های درجه یک و مرغوب است.

محصول نهال هلو انجیری زودرس بسیار شیرین و خوش طعم است. بافت هلو سفت است، به همین دلیل ماندگاری بسیار خوبی دارد. شما می‌توانید این هلو را تا سه ماه در سردخانه نگهداری کنید. این هلو برای مصرف تازه خوری بسیار مناسب است.

باردهی درخت هلو انجیری زودرس

نهال هلو انجیری زودرس پس از کاشت، خیلی زود بازدهی خود را آغاز می‌کند. این نهال از سال دوم پس از کاشت محصولات مرغوبی را تولید می‌کند. در سال چهارم و یا پنجم، نهال به بیشترین میزان بازدهی خود می‌رسد. مزیت دیگر این نهال، بازدهی فوق العاده بالای آن است. شاید باور نکردنی به نظر برسد، ولی از هر هکتار از زمین زیر کشت این نهال، حدود 50 تن محصول مرغوب برداشت می‌گردد.

محصول نهال هلو انجیری زودرس از ارقام بسیار زودرس است. این هلو در خرداد ماه و زودتر از سایر ارقام رسیده و آماده برداشت است. در واقع هلو انجیری زودرس به عنوان اولین هلو و به صورت نوبرانه وارد بازار می‌شود. به همین دلیل نسبت به سایر ارقام بسیار باارزش و گران قیمت است. این نهال قدرت رشد متوسطی دارد و حداکثر تا ارتفاع 3 تا 4 متر رشد می‌کند. به همین دلیل برداشت محصولات به سهولت و بدون نیاز به تجهیزات ماشینی انجام می‌شود. شاخه‌های درخت هلو انجیری زودرس استحکام و انعطاف بالایی دارند. این ویژگی به برداشت محصولات کمک می‌کند.

باردهی درخت هلو انجیری زودرس حدود 20 سال ادامه دارد. پس از اینکه عمر مفید و باردهی درخت پایان یافت، نگهداری آن به صرفه نیست. بنابراین باید نهال نو جایگزین درخت کهنسال شود.

مناطق کاشت نهال هلو انجیری زودرس

نهال هلو انجیری زودرس باید حدود 600 الی 1000 ساعت در معرض سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد قرار بگیرد تا از خواب زمستانی برخیزد و گلدهی کند. زمان گلدهی این نهال به شرایط اقلیمی منطقه کاشت بستگی دارد. اما به طور کلی، این نهال یک رقم دیرگل است. به همین جهت، سرمای بهاره به جوانه‌های نهال آسیبی نمی‌زند.

نهال هلو انجیری زودرس در برابر سرمای شدید مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. این نهال به راحتی می‌تواند دمای منفی 35 درجه سانتی گراد را تحمل کند. اما توجه داشته باشید که کاهش دما باید به صورت تدریجی باشد. افت ناگهانی دمای هوا ممکن است خسارت جبران ناپذیری به نهال وارد کند. با توجه به مقاومت این نهال در برابر سرمای بهاره و زمستانه، به راحتی می‌توانید نهال را در مناطق سردسیر و کوهستانی بکارید.

نهال هلو انجیری زودرس در برابر گرما نیز مقاومت خوبی دارد. این نهال قادر است گرمای 25 الی 30 درجه را تحمل کند. نهال هلو انجیری زودرس در صورت کاشت در ارتفاع 400 الی 2000 متر بالاتر از سطح دریا، رشد مناسبی خواهد داشت.

کاشت نهال هلو انجیری زودرس

نهال هلو انجیری زودرس باید در خاک لومی شنی با بافت متوسط و زهکشی مناسب کاشته شود تا شاهد عملکرد عالی آن باشید. اگر بافت خاک ریز بوده و خاک زهکشی و تهویه مناسبی نداشته باشد، ممکن است ریشه نهال دچار خفگی شود. بنابراین قبل از کاشت نهال حتما بافت خاک را بررسی کنید. همچنین نمونه خاک را به آزمایشگاه خاک برده و میزان مواد معدنی آن را آنالیز نمایید تا در صورت لزوم کودهای مورد یناز را به آن اضافه کنید.

نهال هلو انجیری زودرس برای تولید میوه‌های شیرین و آبداری باید نور و گرمای خورشید را دریافت نماید. بنابراین نهالها باید در فاصله استاندارد از هم قرار بگیرند تا بر روی یکدیگر سایه ایجاد نکنند. فاصله نهالها به عرض تاج نهال، تراکم شاخ و برگ، شیب زمین مورد نظر و … بستگی دارد. در زمین‌های مسطح بهتر است نهال هلو انجیری زودرس با رعایت الگوی مستطیلی 3*4 متر کاشته شود. اما در زمین‌های غیر مسطح و شیب‌دار با شیب ملایم جنوبی می‌توانید نهالها را با الگوی مربعی 3*3 متر بکارید.

نهال هلو انجیری زودرس خود بارور است و به رقم گرده افشان نیازی ندارند. اما برای افزایش بازدهی نهال، می‌توان رقم گرده افشان بین این نهالها بکارید. کاشت نهال گردو به عنوان گرده افشان باعث افزایش بازدهی نهالهای هلو انجیری زود رس می‌شود.

مراقبت از نهال هلو انجیری زودرس

حال پس از کاشت نهال هلو انجیری زودرس در منطقه مناسب، نوبت مراقبت و رسیدگی به نهال می‌رسد. آبیاری به موقع و به اندازه نهال یکی از موارد مهم در مراقبت از نهال هلو انجیری زودرس است. این نهال در برابر کم آبی مقاومت متوسطی دارد. آبیاری کافی نهال در عطر و طعم میوه‌ها موثر است. اگر آبیاری نهال کافی نباشد، نمی‌توان انتظار هلوهای شیرین و آبداری داشته باشید. این نهال به طور میانگین باید یک بار در هفته و با 10 لیتر آب آبیاری شود. اما در روزهای گرم تابستان نهال باید یک بار در هفته آبیاری شود.

نهال هلو انجیری زودرس در برابر آفات و بیماری مقاومت فوق العاده بالایی دارد. بنابراین از این بابت خطرات کمتری نهال را تهدید می‌کند. اما با این حال بهتر است از نهال در برابر برخی آفاتی چون شپشک نخود، مگس سفید واقعی و شته سبز مراقبت کرد. سمپاشی نهال با سموم مخصوص، خطر حمله این آفات را دفع می‌کند و از وارد شدن خسارت جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از موارد مهم مراقبت از نهال هلو انجیری زودرس هرس نهال است. در اواخر تابستان باید نهال را هرس فرمدهی کنید. اما در فصل زمستان و هنگامی که نهال در خواب است، نیاز به هرس باردهی است. هرس باردهی باعث افزایش بازدهی نهال خواهد شد. در هنگام هرس شاخه‌های اضافی و غیر مثمر حذف می‌شوند تا شاخه‌های جدید و بارده رشد کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *