مشخصات نهال هلو انجیری عسلی

نهال هلو انجیری عسلی از خوش طعم‌ترین و بهترین ارقام هلو است. این نهال بسیار پربازده است و کاشت آن سودآوری فراوانی برای باغداران دارد. هلوها به دو صورت گرد و انجیری موجود هستند. هلو انجیری عسلی نیز یکی از ارقام انجیری شکل و پهن است. رنگ زرد جذاب و طعم شیرین این میوه، دلیل نامگذاری نهال است.

زادگاه نهال هلو انجیری عسلی کشور چین و جنوب آسیا است. این نهال یک رقم پیوندی است و از پایه شفتالو برای پیوند استفاده می‌شود. به همین دلیل در برابر سرمای بهاره و آفات و بیماری مقاومت بیشتری دارد. این نهال هلو یکی از بهترین ارقام برای کاشت در مناطق معتدل است. در ادامه به معرفی کامل این نهال، شرایط کاشت و نگهداری آن می‌پردازیم.

مشخصات محصول نهال هلو انجیری عسلی

محصول نهال هلو انجیری عسلی درشت است. هر هلو حدود 100 الی 150 گرم وزن دارد. این هلوها انجیری شکل هستند. پوست هلو به رنگ زرد عسلی و درخشان است. پوست هلو کرکی است. طعم هلو نیز بسیار شیرین است. دلیل نامگذاری هلو نیز رنگ عسلی و طعم بسیار شیرین آن است. رنگ داخل هلو زرد و تا حدی قرمز روشن است.  بافت داخلی هلو انجیری عسلی سفت و آبدار است. به دلیل همین بافت سفت، قابلیت حمل و نقل خوبی دارد و در جابجایی له نمی‌شود. این هلو قابلیت ماندگاری خیلی خوبی دارد و تا دو ماه در انبار با حفظ کیفیت اولیه نگهداری می‌شود.

محصول نهال هلو انجیری عسلی بسیار خوش‎ طعم و معطر است. به همین دلیل  برای مصرف تازه ‏خوری بسیار مناسب و لذیذ است. این هلو برای تهیه کمپوت نیز کاربرد دارد.

باردهی درخت هلو انجیری عسلی

نهال هلو انجیری عسلی بسیار زودرس است. این نهال از همان سال دوم کاشت به بار نشسته و میوه‌های مرغوبی تولید می‌کند. با گذشت زمان میزان بازدهی نهال به تدریج افزایش می‌یابد. باردهی درخت هلو انجیری عسلی بالغ حدود 40 تن در هکتار است. این میزان بازدهی عالی است.

محصول نهال هلو انجیری عسلی در اواخر تیر ماه رسیده و آماده برداشت است. به دلیل اینکه این درختان ارتفاع بسیار کوتاهی دارند، برداشت محصولات بسیار ساده است. درخت هلو انجیری عسلی مانند اغلب ارقام نهال هلو عمر مفید نسبتا کوتاهی دارد. عمر اقتصادی درخت هلو انجیری عسلی حدود 15 الی 20 سال است.

مناطق کاشت نهال هلو انجیری عسلی

نهال هلو انجیری عسلی نیاز سرمایی بسیار پایینی دارد. بنابراین نگرانی بابت تامین نیاز سرمایی نهال وجود ندارد. این نهال در برابر سرما و گرما مقاومت بسیار خوبی دارد. این نهال قادر است سرمای منفی 20 درجه را تحمل کند. همچنین قادر به تحمل گرمای 35 درجه بالای صفر است. بهترین مناطق برای پرورش این نهال، مناطق معتدل هستند که تابستان گرم و زمستان ملایم دارند. گرمای تابستان برای تولید میوه شیرین ضروری است.

در هنگام کاشت نهال هلو انجیری عسلی ارتفاع منطقه نیز مهم است. این نهال بهتر است در ارتفاع 0 تا 2000 متر کاشته شود.

کاشت نهال هلو انجیری عسلی

جنس و کیفیت خاک در رشد و عملکرد نهال هلو انجیری عسلی موثر است. این نهال باید در خاکهای لومی که زهکشی مناسب دارند، کاشته شود. کاشت نهال در خاکهای رسی و سنگین توصیه نمی‌شود. این خاک زهکشی کافی ندارد و آب را از خود عبور نمی‌دهد. به دلیل تجمع آب در خاک و اطراف ریشه، احتمال پوسیدگی ریشه و طوقه نهال افزایش می‌یابد.

در هنگام کاشت نهال هلو انجیری عسلی باید فاصله مناسب را بین نهالها لحاظ کنید. این فاصله کمک می‌کند که نهالها بر روی یکدیگر سایه ایجاد نکنند. فاصله استاندارد برای کاشت این نهال 3*3 متر است. رعایت این فاصله کمک می‌کند که سمپاشی، هرس و آبیاری نهال به آسانی انجام شود. این نهال خودبارور است و نیاز به رقم گرده افشان دیگر ندارد.

مراقبت از نهال هلو انجیری عسلی

نهال هلو انجیری عسلی مانند هر نهال دیگری پس از کاشت نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. رسیدگی به نهال شامل آبیاری به موقع و به اندازه، کوددهی مناسب، سمپاشی در زمان معین و هرس اصولی و تخصصی نهال است. اگر مراقبت از نهال هلو انجیری عسلی به درستی انجام نشود، نمی‌توانید انتظار محصول با کیفیت و به میزان مورد نظر را داشته باشید. پس باید به طور کامل با اصول نگهداری این نهال هلو آگاهی داشته باشید.

نهال هلو انجیری عسلی برای تولید میوه‌های شیرین، خوش عطر و آبدار حتما باید نور خورشید و آب کافی را دریافت کند. اگر در هگام باردهی نهال، آبیاری آن کافی نباشد، ممکن است میوه‌ها خشک و پلاسیده شوند. بنابراین توجه داشته باشید نهال را یک بار در هفته با 10 لیتر آب، آبیاری نمایید. البته همان گونه که کم آبی برای نهال مضر است، آبیاری بیش از اندازه و غرقابی کردن نیز به نهال آسیب رسانده و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

همان گونه که ذکر شد، مورد بعدی در مراقبت از نهال هلو انجیری عسلی، کوددهی است. حدود هفت الی ده روز پس از اینکه این نهالها را در باغ خود کاشتید، به ازای هر نهال 250 گرم کود 10-10-10 به خاک اضافه کنید. پس از 40 روز، دوباره کوددهی را تکرار نمایید. مزایای استفاده از کودهای مختلف عبارتند از افزایش رشد نهال، افزایش بازدهی آن، افزایش مقاومت نهال در برابر سرما، آفات و بیماری و … .

خوشبختانه نهال هلو انجیری عسلی در برابر حشرات، آفات و بیماری مقاومت بسیار بالایی دارد و از این بابت نگرانی کمتری وجود دارد. اما به هر حال باید نهال را سمپاشی کنید تا از ابتلا به آفات و بیماری شایع جلوگیری نمایید. مهمترین آفات این نهال هلو شامل کنه‌ها، شپشک، شته‌ها و لارو حشره بید زرد رنگ هستند. بیماری‌های قارچی شلیل، پوسیدگی ریشه و طوقه از رایج‌ترین بیماری‌های نهال هلو هستند که اصلی‌ترین دلیل آن آبیاری بیش از حد نهال است. پوسیدگی برگ هلو و پوسیدگی قهوه‌‎ای نیز دو مورد دیگر از بیماری‌های شایع این نهال می‌باشند. برای کنترل و مبارزه با این آفات و بیماری، باید نهالها را با استفاده از سموم ویژه هر یک سمپاشی کنید.

هرس سالانه نهال هلو انجیری عسلی ضروری است. هرس شاخه‌های شکسته و آسیب دیده از مبتلا شدن درختان به آفات جلوگیری می‌کند. همچنین حذف شاخه‌های اضافی کمک می‌کند که سمپاشی نهال به طور کامل انجام شود. علاوه بر این اگر شاخه‌های بی‌ثمر و اضافی نهال هرس شوند، نور خورشید به تمامی قسمتهای نهال خواهد رسید؛ بنابراین هرس به تولید میوه‌های شیرین و آبدار کمک می‌کند. هرس نهال فضای کافی را برای رشد شاخه‌های جوان و مثمر ایجاد می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *