خرید نهال هلو کاردی

نهال هلو کاردی با محصولاتی مرغوب و بسیار پرفروش یکی از بهترین انواع نهال هلو برای احداث باغ است. محصولات این نهال به دلیل طعم شیرین و خوشمزه و عطر مطبوعی که دارند، یکی از بازار پسندترین و پرفروش‌ترین ارقام هستند. به همین دلیل پرورش این نهال برای باغداران بسیار سودآور و تجاری است.

نهال هلو کاردی بومی کشورمان است. البته به جز ایران، این نهال در اغلب کشورهای آسیایی به ویژه کشورهای جنوب آسیا و اروپا نیز کشت فراوانی دارد. همچنین هلو کاردی یکی از ارقام تجاری و صادراتی نیز محسوب می‌شود. کشور ما در این زمینه، صادرات بسیار زیادی به ویژه به کشورهای همسایه دارد.

علاوه بر کیفیت بالای محصولات، بازدهی زود هنگام نهال هلو کاردی و نوبرانه بودن محصولات آن نیز از دیگر مواردی است که باعث جلب توجه باغداران شده است. این نهال از ارقام پیوندی است و از پایه شفتالو و آلوچه برای پیوند استفاده می‌شود.

محصول نهال هلو کاردی

محصول نهال هلو کاردی به شکل گرد و با اندازه متوسط است. پوست هلو مخملی و کرکدار و به رنگ قرمز و زرد می‌باشد. قسمت گوشتی هلو به رنگ زرد است و بافت محکم و در عین حال آبداری دارد. هسته هلو کاردی به قسمت گوشتی چسبیده است و از ارقام هسته جدا محسوب نمی‌شود. طعم این هلوها بسیار شیرین و لذیذ است و یکی از بهترین و پرفروش‌ترین ارقام برای مصرف تازه خوری می‌باشد. عطر هلو کاردی نیز بسیار مطبوع و خاص است.

به دلیل بافت سفت و محکم محصول نهال هلو کاردی، قابلیت ماندگاری آن بالا می‌باشد. این هلوها تا مدت زیادی در انبار قابلیت نگهداری دارند و کیفیت خود را حفظ می‌کنند. همچنین هلو کاردی قابلیت حمل و نقل بسیار خوبی دارد و در جا به جایی امکان له شدن آنها بسیار کم است. به همین دلیل صادرات این هلوها بدون نگرانی انجام می‌شود.

یکی دیگر از مزیتهای اصلی محصول نهال هلو کاردی، پیش رس بودن آنها است. این هلو به صورت نوبرانه زودتر از سایر ارقام وارد بازار می‌شود. به همین دلیل با استقبال عالی مواجه می‌شود. این ویژگی‌های عالی هلو کاردی، سبب شده است که یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین ارقام در بازار محسوب شود.

باردهی درخت هلو کاردی

در دومین سال کاشت نهال هلو کاردی مشاهده خواهید کرد که نهالهای شما به بار نشسته‌اند و هلوهای مرغوبی را تولید کرده‌اند. این نهالها از ارقام پربازده هستند، برآورد می‌شود که میزان باردهی درخت هلو کاردی حدود 50 الی 70 کیلوگرم باشد. به طور میانگین از هر هکتار از زمین زیر کشت این نهال می‌توان 65 الی 70 تن محصول برداشت نمود. اما به طور کلی میزان بازدهی نهال به منطقه کاشت و نحوه رسیدگی از نهالها بستگی دارد.

همان گونه که ذکر شد محصول نهال هلو کاردی زودرس است. این هلوها در اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه می‌رسند و آماده برداشت می‌شوند. در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر، هلو کاردی به صورت نوبرانه به عنوان اولین هلو وارد بازار می‌شود. این درختان از ارقام پایه کوتاه محسوب می‌شوند. ارتفاع این درخت 3 الی 8 متر است. با استفاده از هرس می‌توان ارتفاع درختان را کاهش داد تا برداشت محصولات به راحتی و بدون تجهیزات ماشینی انجام شود.

نهال هلو کاردی مانند سایر ارقام هلو، عمر مفید نسبتا کوتاهی دارد. این نهال تقریبا 15 سال باردهی اقتصادی دارد. پس از اینکه عمر مفید درخت به پایان می‌رسد، کیفیت محصولات و میزان بازدهی آن کاهش می‌یابد.

مناطق کاشت نهال هلو کاردی

نهال هلو کاردی در مناطق مختلف ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشد. بنابراین قبل از خرید نهال باید بررسی کنید که آیا منطقه مورد نظر شما برای کاشت نهال مناسب است و یا خیر؟ نهال هلو کاردی در برابر سرمای زمستانی مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. همچنین این نهال دیر گل است و شکوفه‌های آن از سرمای بهاره در امان باقی می‌مانند. بنابراین کاشت نهال هلو کاردی در مناطق سردسیر مانعی ندارد. اما طبق تجربیات، این نهال در مناطق گرمسیر، نیمه گرمسیر و معتدل، رشد و عملکرد خیلی بهتری خواهد داشت. این نهال برای تولید میوه‌های شیرین و آبدار نیاز دارد که در فصل تابستان گرمای زیادی را دریافت کند.

نیاز سرمایی نهال هلو کاردی 700 الی 900 ساعت سرمای زیر 7 در جه سانتی گراد است. نهال باید در منطقه‌ای کاشته شود که پاسخگوی نیاز سرمایی آن باشد.

کاشت نهال هلو کاردی

نهال هلو کاردی باید در زمان مناسب در خاک کاشته شود. کاشت نهال باید در زمانی انجام شود که در خواب زمستانی به سر می‌برد. یعنی فصل پاییز و زمستان بهترین زمان برای کاشت نهال است.

نوع و کیفیت خاک در رشد نهال هلو کاردی موثر است. این نهال برای رشد مساعد به خاک لومی و شنی و خاک‌های سبک نیاز دارد. خاک سنگین برای کاشت این نهال به هیچ وجه مناسب نیست. بافت خاک باید نرم باشد تا آب را از خود عبور بدهد. رطوبت بیش از حد خاک باعث غرقابی شدن ریشه و پوسیدگی آن می‌شود. کاشت نهال هلو کاردی در خاک آهکی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث نابودی نهال می‌شود.

یک عنصر ضروری و حیاتی در رشد نهال هلو کاردی نور آفتاب است. نور خورشید باید به میزان کافی بر نهال بتابد تا عملیات فتوسنتز دچار اختلال نشود. بنابراین نهالها باید در منطقه نورگیر کاشته شوند. همچنین هنگام کاشت نهالها باید فاصله مناسبی را بین آنها در نظر بگیرید تا بر روی هم سایه نندازند.

طبق بررسی کارشناسان، بهتر است برای کاشت نهال هلو کاردی الگوهای مربعی 4*4 و یا 3*3 متر به کار ببرید. رعایت این فاصله کمک می‌کند که برداشت محصولات، عملیات سمپاشی، آبیاری و کوددهی نهالها به سهولت انجام شود. این نهال خودبارور است و برای محصول دهی نیازی به کاشت رقم گرده افشان در باغ وجود ندارد.

مراقبت از نهال هلو کاردی

پس از اینکه نهال هلو کاردی را در باغ کاشتید، کار اصلی شما شروع می‌شود. باید به صورت اصولی از نهال مراقبت نمایید تا شاهد رشد و بازدهی عالی آن باشید. اولین مورد از مراقبت از نهال هلو کاردی، آبیاری منظم و به موقع است. به دلیل اینکه این نهال اغلب در مناطق گرمسیر کاشته می‌شود، آبیاری آن بسیار مهم و حیاتی است. زیرا در مناطق گرمسیر، آب با سرعت بیشتری تبخیر می‌شود. نیاز آبی این نهال به طور متوسط 6000 متر مکعب در هکتار است.

میزان آبیاری نهال هلو کاردی در فصول مختلف تفاوت دارد. در فصولی که هوا گرمتر است و بارندگی وجود ندارد و همچنین فصل رشد نهال است، نهال باید با فواصل کم و با میزان بیشتری آبیاری شود. اما در فصول سرد که میزان بارندگی نیز بیشتر و تبخیر آب کمتر است، می‌توان فواصل دوره‌های آبیاری را افزایش داد.

یکی دیگر از موارد مهم در مراقبت از نهال هلو کاردی، مقابله با آفات، بیماری و حشرات است. خوشبختانه این نهال در برابر آفات و بیماری مقاومت فوق العاده‌ بالایی دارد. اما بهتر است برای جلوگیری از خسارات احتمالی از سمپاشی نهال با سموم مناسب غافل نشوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *