خرید نهال گلابی درگزی

نهال گلابی درگزی درشت‌ترین رقم گلابی در کشورمان است. این نهال پرفروش‌ترین نهال گلابی است؛ محصولات مرغوب، درشت و خوش طعم و در عین حال قیمت بسیار مناسب نهال، سبب شده است که باغداران تمایل زیادی به خرید و کاشت این نهال داشته باشند. علاوه بر مزایای ذکر شده، بازدهی زود هنگام، میزان بازدهی بالا و قابلیت ماندگاری بسیار بالای محصولات از دیگر مزایای عالی نهال به شمار می‌رود.

نهال گلابی درگزی بومی کشورمان است. زادگاه اولیه این نهال خراسان شمالی است. امروزه نیز در این استان بیشترین میزان کشت نهال رایج است. البته اغلب مناطق سردسیر کشورمان برای کاشت این نهال مناسب است. این نهال با پایه پیرودوآرف و پایه بذری یافت می‌شود. برای آشنایی کامل با نهال گلابی درگزی، پیشنهاد می‌گردد که ادامه مطالب را مطالعه نمایید.

محصول نهال گلابی درگزی

محصول نهال گلابی درگزی نسبت به سایر ارقام درشت‌تر است به طوری که هر گلابی حدود 400 گرم وزن دارد. پوست گلابی درگزی معمولا سبز مایل به زرد می‌باشد. بر روی گلابی درگزی، لکه‌های قرمز رنگی نیز وجود دارد. قسمت داخلی گلابی درگزی به رنگ سفید است و بافت سفت و آبداری دارد. این گلابی‌ها بسیار شیرین و خوشمزه هستند.

محصول نهال گلابی درگزی به دلیل اینکه دارای بافت سفتی است، قابلیت نگهداری خیلی خوبی است. این گلابی تا 6 ماه در سردخانه قابلیت نگهداری دارد. این گلابی یکی از ارقام مجلسی و خوش طعم به شمار می‌رود.

باردهی درخت گلابی درگزی

نهال گلابی درگزی مزایای بی‌شماری دارد که هر یک به تنهایی موجب جلب توجه باغداران می‌گردد. از مهمترین مزایای این نهال، بازدهی بسیار زود هنگام آن است. این نهال از همان سال اول به بار می‌نشیند و بار می‌دهد. از سال پنجم مشاهده خواهید کرد که باردهی نهال به مراتب افزایش یافته است. میزان بازدهی درخت گلابی درگزی بسیار بالا است و حدود 60 تن در هکتار تخمین زده شده است.

محصول نهال گلابی درگزی از ارقام دیررس است. در ماه‌های شهریور و مهر می‌توانید گلابی‌ها را برداشت کنید. این نهال قدرت رشد متوسطی دارد. یک درخت گلابی درگزی بالغ حداکثر تا ارتفاع 4 الی 6 متر قد می‌کشد. این نهال یک رقم کوتاه قامت به شمار می‌رود و برداشت محصولات آن به نسبت ساده‌تر و کم هزینه‌تر است. زیرا برای برداشت گلابی نیازی به استفاده از تجهیزات ماشینی نیست.

درخت گلابی درگزی ظاهری هرمی شکل دارد. این درخت حدود 30 سال عمر مفید دارد. یعنی در این مدت محصولات مرغوب و خوشمزه‌ای را تولید می‌کند. پس از اینکه عمر مفید این نهال به سر آمد، نگهداری از آن توجیه اقتصادی ندارد و باید نهال جدیدی را جایگزین این درخت کهنسال کرد.

مناطق کاشت نهال گلابی درگزی

شرایط اقلیمی منطقه‌ای‌ که نهال گلابی درگزی در آن کاشته می‌شود، در میزان بازدهی آن بسیار تاثیرگذار است. نهال باید در محلی قرار داشته باشد که پاسخگوی نیاز سرمایی آن باشد. همچنین هر نهال قادر به تحمل بازه دمایی خاص است؛ یعنی این نهال قادر است چه حداقل سرمایی را تحمل کند و تا چه حداکثر گرمایی به نهال آسیب نمی‌زند. بنابراین باید در هنگام کاشت نهال توجه داشته باشید که از نظر تحمل دما نیز، نهال گلابی درگزی با منطقه مورد نظر سازگار باشد.

نهال گلابی درگزی در فصل سرما، باید حدود 600 الی 1500 ساعت در معرض دمای زیر 7 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد تا بتواند در اواخر زمستان و نیمه‌های ماه اسفند، شروع به شکوفه زدن نماید. بالا بودن نیاز سرمایی نهال خود گواه این است که نهال گلابی مورد نظر مناسب کاشت در مناطق سردسیر است. با کاشت نهال در مناطقی که دارای زمستانهای سرد و طولانی هستند، اطمینان خواهید داشت که نیاز سرمایی آن برآورده خواهد شد. به طور کلی نهال گلابی درگزی در سردترین مناطق، بهترین رشد و باردهی را خواهد داشت. این نهال قادر است تا سرمای منفی 28 الی منفی 35 را به خوبی تحمل کند.

همان گونه که ذکر شد نهال گلابی درگزی بومی استان خراسان شمالی است. به همین دلیل با آب و هوای این منطقه بسیار سازگار است و در این استان کشت بالایی دارد. علاوه بر این، شهرهایی مانند کرج، ارومیه، تبریز، سنندج و دماوند نیز آب و هوای مناسبی برای کاشت این نهال دارند.

کاشت نهال گلابی درگزی

یکی از مهمترین عناصر در کاشت نهال گلابی درگزی جنس و کیفیت خاک است. این نهال نمی‌تواند در هر خاکی، رشد کند و باردهی بهینه داشته باشد. برای مثال اگر نهال را در خاک‌های رسی و سنگین بکارید، رشد نهال به هیچ وجه رضایت‌بخش نخواهد بود. برای اینکه ریشه نهال به راحتی رشد کند و نفس بکشد، باید زهکشی خاک کافی باشد. اگر خاک زهکشی مناسبی نداشت، توصیه می‌شود که زمین را تا عمق یک متر شخم بزنید و سپس خاک را با 20 درصد شن مخلوط کنید تا بافت خاک به حالت ایده‌آل برسد. برای از بین بردن فقر خاک و تقویت آن، توصیه می‌شود که مقداری کود حیوانی پوسیده به خاک اضافه نمایید.

پس از اینکه زمین کشاورزی برای کاشت فراهم شد، باید محل قرارگیری نهالها تعیین شود. نهال گلابی درگزی باید با فواصل مناسب و طبق الگوی منظم در زمین کاشته شود. رعایت این فاصله کمک می‌کند که شاخه‌ها و ریشه‌های نهال به راحتی رشد و گسترش یابد. الگوی مناسب برای کاشت نهال گلابی درگزی در زمین‌های مسطح 4*4 یا 4*5 متر است. بهترین فاصله برای کاشت این نهال در زمین‌های غیر مسطح و شیب‌دار، 3*3 یا 4*3 متر است.

نهال گلابی درگزی خودبارور نیست و برای باروری نیاز به گرده افشانی دارد. زمان گرده افشانی این نهال، از اواخر بهمن تا اوایل اردیبهشت است. بهترین رقم گرده افشان برای این رقم، نهال گلابی بیروتی است. به ازای هر 30 اصله نهال درگزی باید یک رقم گرده افشان کاشته شود.

مراقبت از نهال گلابی درگزی

پس از کاشت نهال گلابی درگزی، باید نهایت دقت و توجه خود را به کار بگیرید و از نهال مراقبت نمایید. مهمترین مورد در مراقبت از نهال گلابی درگزی، آبیاری منظم و دقیق است. این نهال، نیاز آبی بسیار بالایی دارد. البته اگر نهال در مناطق سردسیر کاشته شود، نیاز به آبیاری کمتری دارد. زیرا در مناطق سردسیر معمولا بارندگی بیشتر است. همچنین تبخیر آب خاک پای نهال کمتر است.

در سال اول کاشت نهال گلابی درگزی، باید به صورت منظم، عمیق و با فواصل کم آبیاری شود. به تدریج که ریشه نهال قوی و گسترده‌تر شد، می‌توانید هر دو هفته یکبار نهال را آبیاری کنید. برای آبیاری نهال گلابی درگزی، در فصل بهار به ازای هر روز، دو لیتر آب در نظر گرفته می‌شود. اما به ازای هر روز از فصل تابستان، سه لیتر آب لحاظ می‌شود. برای آبیاری این نهال بهتر است، یک گودال کم عمق دور تا دور نهال حفر شود. سپس آب در این گودال پر شود. به این ترتیب، آب به عمق خاک و ریشه‏ نفوذ می‌کند.

هر چقدر که خاک نهال گلابی درگزی مقوی و مرغوب باشد، رشد و باردهی نهال قوی‌تر و بیشتر خواهد بود. میزان مواد معدنی و آلی خاک بسیار اهمیت دارد. با افزودن کودهای شیمایی یا طبیعی مرغوب و با کیفیت که حاوی عناصر سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن هستند، خاک را تقویت نمایید.

یکی دیگر از موارد مهم در مراقبت از نهال گلابی درگزی، هرس است. هرس نهال باعث شادابی و افزایش باردهی نهال می‌شود. در هنگام هرس، شاخه‌ها و برگهای مرده، پوسیده و اضافی حذف می‌شوند تا برای رشد شاخه و برگهای جدید فرصت بهتری ایجاد شود. در دو سال اول کاشت، نهال باید سالانه یک بار هرس شود. اما از سالهای بعد که نهال بزرگتر می‌شود و شاخه و برگ آن گسترش می‌یابد، نهال باید هر شش ماه یکبار هرس شود.

در اواخر تابستان، هرس فرمدهی بر روی نهال گلابی درگزی انجام می‌شود. اما در آخر پاییز و شروع زمستان، نهال به هرس باردهی نیاز دارد. هرس نهال یک کار کاملا تخصصی است که نیاز به مهارت بالایی دارد. در هنگام هرس دقت نمایید که به شاخه و برگ های سالم و تازه نهال آسیبی وارد نشود.

مقابله با حشرات، آفات و بیماری با استفاده از سمپاسی یکی دیگر از موارد مهم در مراقبت از نهال گلابی درگزی است. اگر چه این نهال در مقابل آفات و بیماری مقاومت بسیار بالایی دارد، اما به هر حال نباید از سمپاشی نهال غافل بود. طبق نظر متخصصان، این نهال باید هرشش ماه یکبار توسط سموم مناسب سمپاشی شود. استفاده از سم نامناسب و نامرغوب باعث به خطر افتادن سلامت نهال می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *