معرفی نهال گیلاس هارت

نهال گیلاس هارت یک نهال غیر بومی و وارداتی از انواع نهال گیلاس است. محصول این نهال قلبی شکل و به رنگ سرخ است؛ به دلیل همین ظاهر زیبا و جذاب یکی از محبوبترین ارقام گیلاس است. این گیلاس بومی آمریکا است. اما امروزه در اغلب کشورهای دنیا پرورش داده می‌شود. کشور ما نیز یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان گیلاس هارت به شمار می‌رود. کشت این نهال به ویژه در مناطق شمالی کشورمان رونق دارد.

نهال گیلاس هارت از ارقام پیوندی است که از نهال آلبالو تلخ و مازارد به عنوان پایه استفاده می‌شود. این نهال با عنوان نهال گیلاس وحشی و یا نهال گیلاس تکدانه هارت نیز شناخته می‌شود. محصول این نهال گیلاس به دلیل داشتن پوست سفت، ماندگاری خیلی خوبی دارد و از ارقام صادراتی محسوب می‌شود.

مشخصات محصول نهال گیلاس هارت

محصول نهال گیلاس هارت متوسط رو به درشت است. این گیلاس ظاهر جذاب و قلبی شکل دارد. پوست گیلاس سفت است و به رنگ قرمز تیره یا زرشکی است. بافت گیلاس هارت مخملی است. طعم گیلاس شیرین و خوشمزه است و از بهترین ارقام برای مصرف تازه خوری است. از این گیلاس برای تهیه مربا، کمپوت و آبمیوه نیز می‌توان استفاده کرد.

محصول نهال گیلاس هارت به دلیل داشتن پوست سفت، ماندگاری خیلی خوبی در سردخانه دارد. به دلیل ظاهر جذاب و زیبای این گیلاس، گاهی با عنوان نهال گیلاس تکدانه هارت نیز شناخته می‌شود.

باردهی درخت گیلاس هارت

نهال گیلاس هارت از سال دوم به بار می‌نشیند و باردهی خود را آغاز می‌کند. از سال سوم، باردهی نهال توجیه اقتصادی خواهد داشت. به تدریج با افزایش سن نهال باردهی آن افزایش خواهد یافت به طوری که باردهی درخت گیلاس هارت به 100 کیلوگرم می‌رسد. به این ترتیب اگر با رعایت فاصله استاندارد، در یک هکتار از زمین خود نهال گیلاس هارت بکارید، می‌توانید انتظار داشته باشید که حدود 60 تن گیلاس برداشت کنید.

محصول نهال گیلاس هارت از ارقام زودرس است. گیلاس هارت حدود 10 الی 15 روز زودتر از گیلاس دلارکا در اواخر خرداد و یا اوایل تیر برداشت شده و وارد بازار می‌شود. نهال گیلاس هارت قدرت رشد بسیار بالایی دارد و از مرتفع ترین انواع درخت گیلاس است. ارتفاع یک درخت بالغ حدود ۱۵ الی ۳۲ متر است. ارتفاع نهال به منطقه کاشت بستگی دارد. به دلیل ارتفاع بلند درخت برداشت محصولات باید با استفاده از تجهیزات انجام شود.

اگر چه درخت گیلاس هارت حدود 70 الی 80 سال عمر می‌کند. اما باردهی آن حدود ۲۵ الی ۳۵ سال توجیه اقتصادی خواهد داشت. پس از اینکه عمر مفید درخت گیلاس هارت پایان یافت، باردهی آن کاهش یافته و سرانجام متوقف می‌شود.

مناطق کاشت نهال گیلاس هارت

نهال گیلاس هارت نیاز دارد که حدود ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ ساعت در معرض سرمای زیر ۷ درجه سانتی گراد قرار بگیرد تا نیاز سرمایی آن تامین شود. توجه داشته باشید که نهال را در منطقه مناسب بکارید تا نیاز سرمایی آن تامین شود. نهال پس از تامین نیاز سرمایی خود در اواخر فروردین ماه گلدهی می‌کند. شکوفه‌های نهال سفید و قرمز هستند. به دلیل اینکه این نهال دیرگل است، از سرمای بهاره مصون می‌ماند. به همین دلیل در مناطق سردسیر و کوهستانی نیز می‌توان این نهال را کاشت.

قطر تنه نهال گیلاس هارت حدود یک و نیم متر است. این تنه قوی و محکم موجب شده است که در برابر سرمای زمستان و گرمای تابستان بسیار مقاوم باشد. به همین دلیل در اغلب مناطق می‌توان این نهال را کاشت. اما به طور کلی این نهال سرمادوست است و زمستانهای سرد و تابستان‌های خنک و خشک را ترجیح می‌دهد.

ارتفاع منطقه کاشت در رشد و عملکرد نهال گیلاس هارت موثر است. ارتفاع مناسب برای کاشت این نهال 800 الی 2500 متر بالاتر از سطح دریا است.

کاشت نهال گیلاس هارت

نهال گیلاس هارت باید در خاک مناسب کاشته شود تا رشد بهینه داشته باشد. بهترین خاک برای کاشت این نهال خاک لمونی شنی است که زهکشی مناسبی دارد. این نهال ریشه سطحی دارد. عمق خاک باید حدود یک الی یک و نیم متر باشد. نمونه خاک را تست کنید تا میزان مواد مغذی آن را بررسی کنید. در صورت کمبود مواد مغذی با افزودن کودهای مناسب، خاک را غنی کنید.

نهال گیلاس هارت باید روزانه حدود 6 ساعت در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد تا محصولات شیرین و خوش رنگی تولید کند. این درختان پس از بلوغ ارتفاع بسیار بالایی دارند. نهالها باید در فاصله مناسب از هم قرار بگیرند تا مانع دریافت نور یکدیگر نشوند. فاصله استاندارد برای کاشت نهال گیلاس هارت الگوی مربعی ۴×۴ متر است.

نهال گیلاس هارت خود بارور نیست و نیاز به یک رقم گرده افشان دیگر دارد. به ازای هر 10 اصله نهال یک نهال گیلاس صورتی و یا زرد باید کاشته شود. گرده افشانی این نهال توسط زنبورعسل و یا حشرات دیگر انجام می‌شود.

مراقبت از نهال گیلاس هارت

هر نهال پس از کاشت نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. مراقبت از نهال شامل آبیاری، کوددهی، سمپاشی و هرس و … است. مهمترین مسئله در مراقبت از نهال گیلاس هارت آبیاری است. این نهال در فصل تابستان باید هر هفته سه بار آبیاری شود. اگر نهال در فصل تابستان به میزان کافی آبیاری نشود، کیفیت محصول و بازدهی نهال کاهش می‌یابد. اما در فصل زمستان اگر میزان بارندگی کافی باشد به آبیاری مصنوعی نیازی نیست.

میزان آبیاری نهال در زمان‌های مختلف تفاوت دارد. نهال گیلاس هارت در زمان رشد گیلاس، زمان سخت شدن هسته و زمان آبدار شدن میوه نباید دچار تنش آبی شود تا محصولات شیرین و با کیفیتی را تولید کند. اما در زمان گلدهی نباید نهال را زیاد آبیاری کنید؛ زیرا در این صورت ممکن است گلها بریزند و باردهی کاهش یابد.

نهال گیلاس هارت همان گونه که نسبت به کم آبی حساس است. آبیاری سنگین و غرقابی کردن نیز باعث پوسیدگی ریشه و طوقه نهال می‌شود. بنابراین بهتر است از روش قطره‌ای برای آبیاری نهال استفاده کنید.

نهال گیلاس هارت بسیار قوی است و در برابر آفات و بیماری مقاومت بسیار بالایی دارد. اما با این حال احتمال حمله برخی از آفات چون مگس گیلاس وجود دارد. این مگس بر روی گیلاس تخم گذاری می‌کند. لاروها پس از بیرون آمدن از تخم از گوشت گیلاس تغذیه کرده و باعث از بین رفتن آن می‌شود. این آفت با حمله به باغ بیش از 70 درصد محصولات را نابود می‌کند. بنابراین به محض مشاهده این آفت، میوه‌های آلوده را جمع آوری کنید و با استفاده از سموم دیازینون یا ملاتیون نهالها را سمپاشی کنید. سرخرطومی گیلاس نیز دیگر بیماری مهم نهال گیلاس هارت است.

در سال اول کاشت نهال گیلاس هارت باید از کودهای ریشه زایی، کودهای کامل و کودهای رویشی از جمله کود هیومیک اسید و کود ازته استفاده کرد. از سال دوم به بعد می توان از کودهای آلی برای تقویت نهال استفاده کرد. برای مثال می‌توان کود حیوانی پوسیده را به حالت چالکود با فاصله از ریشه به خاک اضافه کرد. از سال چهارم که باردهی نهال شروع شده است، باید از کودهای فسفر و پتاس استفاده نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *