معرفی نهال گیلاس مالیزیا

نهال گیلاس مالیزیا از انواع نهال‌های پیوندی است که بر روی پایه آلبالو تلخ، پایه رویشی یا مازارد (پرونوس آویوم) پیوند زده می‌شود. زادگاه این نهال کشور ایتالیا است. اما امروزه در اغلب کشورهای دنیا از جمله کشور ما کشت می‌شود. مناطق نیمه گرمسیر، نیمه خشک و معتدل برای کاشت این نهال مناسب هستند.

نهال گیلاس مالیزیا بسیار پربازده و تجاری است. محصول این نهال درشت، قلبی شکل و جذاب است؛ به همین دلیل از پرطرفدارترین و بازار پسندترین انواع گیلاس است. برای آشنایی بیشتر با این نهال گیلاس، پیشنهاد می‌شود ادامه مطالب را مطالعه نمایید.

مشخصات محصول نهال گیلاس مالیزیا

محصول نهال گیلاس مالیزیا درشت و قلبی شکل است. پوست گیلاس مالزیا به رنگ قرمز روشن است. پوست گیلاس نازک است و نسبت به ترک خوردگی حساس است. گوشت این گیلاس صورتی رنگ است و بافت سفت، ترد و آبداری دارد. این گیلاس طعم بسیار شیرین و دلنشینی دارد به همین دلیل از بهترین ارقام برای مصرف تازه خوری است. علاوه بر این از گیلاس برای تهیه کمپوت، مربا، مارمالاد و آبیموه استفاده می‌شود. محصول نهال گیلاس مالیزیا قابلیت حمل و نقل بسیار بالایی دارد.

باردهی نهال گیلاس مالیزیا

نهال گیلاس مالیزیا از سال سوم به بار نشسته و تولید محصولات خود را آغاز می‌کند. این نهال بسیار پربازده است. اگر در یک هکتار از زمین خود، این نهال را بکارید می‌توانید حدود ۷۰ الی ۸۰ تن گیلاس مرغوب برداشت نمایید. این میزان بازدهی فوق العاده و بی نظیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این نهال در میان باغداران، بازدهی بالای آن است.

محصول نهال گیلاس مالیزیا در اواسط ماه تیر آماده برداشت است. این گیلاس از ارقام دیررس است و محصول آن ۲۰ روز بعد از نهال بارلت آماده برداشت است. این نهال قدرت رشد بسیار بالایی دارد. به همین دلیل درختان گیلاس مالیزیا ارتفاع بسیار زیادی دارند. ارتفاع این درخت به ۱۵ الی ۲۰ متر می‌رسد. به دلیل ارتفاع بلند درخت برداشت محصولات با استفاده از ماشین‌های مخصوص انجام می‌شود.

درخت گیلاس مالیزیا حدود 80 سال عمر می‌کند. اما این درخت در تمام طول عمر خود باردهی نمی‌کند. طول عمر مفید و باردهی درخت گیلاس مالیزیا حدود ۶۰ سال است.

مناطق کاشت نهال گیلاس مالیزیا

نهال گیلاس مالیزیا باید در شرایط اقلیمی مناسب کاشته شود تا عملکرد مناسب داشته باشد. نیاز سرمایی این نهال 800 تا 1600 ساعت سرمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد است. پس از تامین نیاز سرمایی نهال، از خواب زمستانی برخواسته و در نیمه اول فروردین، شکوفه‌های زیبا و خوش رنگ سفید مایل به صورتی زینت بخش نهال می‌شوند. این نهال زودگل است؛ بنابراین نسبت به سرمای بهاره حساس است. از کاشت نهال در مناطقی که امکان سرمای دیررس بهاره وجود دارد، خودداری کنید.

نهال گیلاس مالیزیا توان تحمل سرمای شدید را نیز ندارد. این نهال حداکثر سرمای منفی ۷ الی منفی ۱۰ درجه را تحمل می‌کند. دمای هوای پایین‌تر ممکن است باعث از بین رفتن نهال شود. به همین دلیل به هیچ وجه در مناطق بسیار سردسیر و کوهستانی نهال گیلاس مالیزیا را نکارید. مناطق نیمه گرمسیر و معتدل که زمستانهای ملایمی دارند، برای کاشت نهال مناسب است.

یکی دیگر از عوامل موثر در رشد و عملکرد نهال گیلاس مالیزیا، ارتفاع منطقه کاشت از سطح دریا است. این نهال باید در ارتفاع ۱۰۰ الی ۳۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا کاشته شود تا بازدهی مناسب داشته باشد.

کاشت نهال گیلاس مالیزیا

قبل از کاشت نهال گیلاس مالیزیا باید خاک را بررسی و آرمایش نمایید. بهترین خاک برای پرورش این نهال خاک شنی لومی است. اگر بافت خاک رسی و سخت باشد باید با افزودن کمی شن، کمپوست و کود حیوانی بافت خاک را نرمتر کرد و زهکشی آن را افزایش داد. اما اگر بافت خاک شنی بود، باید کمی خاک رس یا کود حیوانی به خاک اضافه نمایید. خاک باید حداقل 1/5 متر عمق داشته باشد تا ریشه نهال در آن به راحتی نفوذ کند. با آزمایش نمونه خاک، کمبود مواد معدنی موجود در آن را بررسی نمایید و با افزودن کودهای مناسب فقر خاک را برطرف کنید.

یکی از ضروری‌ترین نیازهای نهال گیلاس مالیزیا دریافت نور خورشید است. نهالها را با فاصله مناسب از هم بکارید تا نور خورشید به همه قسمتهای نهال بتاید. فاصله استاندارد معین شده برای کاشت نهال گیلاس مالیزیا، الگوی مربعی ۴×۴ متر می‌باشد. این نهال برای باردهی نیاز به رقم گرده افشان دارد. گرده افشان مناسب برای این رقم، نهال زرد دانشکده، زرد ارومیه و ناپلوئون می‌باشد.

مراقبت از نهال گیلاس مالیزیا

مهمترین اصل در مراقبت از نهال گیلاس مالیزیا آبیاری است. آبیاری نهال باید به صورت منظم و به اندازه باشد. زیرا همان گونه که کم آبی باعث کاهش عملکرد نهال خواهد شد، آبیاری بیش از حد نیز به نهال آسیب می‌زند. میزان آبیاری نهال و فواصل دوره‌های مختلف آبیاری به سن نهال بستگی دارد. همچنین آبیاری نهال در فصول گرم و سرد نیز تفاوت دارد. نهال گیلاس مالیزیا در سال اول کاشت باید حداقل یک بار در هفته آبیاری شود. در مناطق خشک و بدون بارندگی، نهال را هر 3 روز یکبار آبیاری کنید. اما پس از بلوغ نهال، فواصل آبیاری افزایش می‌یابد و کافی است نهال هر 10 روز یکبار آبیاری شود.

البته فراموش نشود که نهال گیلاس مالیزیا نسبت به رطوبت دایمی خاک نیز حساس است. رطوبت بیش از حد و دایمی خاک احتمال ابتلا به بیماری‌های قارچی را افزایش داده و ممکن است باعث پوسیدگی ریشه شود. برای آبیاری نهال گیلاس مایلزیا می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد. اما بهترین روش، آبیاری قطره‌ای است که از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند. به هیچ وجه از روش دیمی برای آبیاری این نهال استفاده نکنید. زیرا کم آبی باعث کاهش کیفیت محصولات و میزان باردهی سالانه نهال می‌شود.

مورد دیگری که در مراقبت از نهال گیلاس مالیزیا بسیار حائز اهمیت است، مقابله با آفات و بیماری است. متاسفانه این نهال برای مقابله با آفات تحمل چندانی ندارد. به همین دلیل سمپاشی این نهال در زمان‌های مشخص شده بسیار مهم و ضروری است. زیرا در غیر این صورت ممکن باغداران دچار خسارت‌های جبران ناپذیر شوند.

ریشه نهال گیلاس مالیزیا تا عمق 1/5 تا 2 متری زمین نفوذ می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از کاشت نهال و پس از آن هر 3 الی 4 سال، لایه‌های مختلف خاک را تا این عمق آنالیز و آزمایش کنید و میزان ذخایر و مواد آلی موجود در خاک را بررسی نمایید. برای تقویت خاک و از بین بردن کمبودهای آن از کودهای شیمیایی شامل ازت، فسفر، پتاسیم، روی، آهن و کلسیم استفاده نمایید.

نهال گیلاس مالیزیا ارتفاع بسیار بلندی دارد. بنابراین به هرس کردن نیاز ضروری دارد. با هرس کردن می‌توان تا حدودی ارتفاع درختان را کنترل و کاهش داد. هنگام هرس شاخ و برگ اضافی و خشکیده نهال حذف می‌گردند. در اواخر زمستان پس از پایان دوره سرما و قبل از بیدار شدن نهال از خواب زمستانی و جوانه زدن آن، بهترین زمان برای هرس نهال گیلاس مالیزیا است. هرس این نهال در سال اول به صورت سربرداری است. در سال دوم، سه یا چهار بازوی اصلی نهال انتخاب شده و باقی شاخه‌ها هرس می‌شوند. در سال سوم نیز باید شاخه‌های جانبی هرس شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *