مشخصات نهال آلبالو مورلو

نهال آلبالو مورلو از انواع نهال‌های معروف و غیرو بومی است. زادگاه این نهال فرانسه است. این نهال یک رقم پیوندی و اصلاح شده است. از پایه آلبالو تلخ برای پیوند این نهال استفاده شده است. به دلیل اصلاحاتی که بر روی نهال آلبالو صورت گرفته است مقاومت آن در برابر ناملایمات و شرایط دشوار بسیار افزایش یافته است. این نهال سرمای شدید، خاک شور، خاک قلیایی، خشکی و کم آبی را به خوبی تحمل می‌کند و در برابر آفات و بیماری نیز بسیار مقاوم است.

به دلیل مزیتهایی که برای نهال آلبالو مورلو ذکر شد، پرورش این نهال ریسک بسیار پایینی دارد. زیرا نهال به راحتی از بین نخواهد رفت. به همین جهت یکی از نهال‌های محبوب و پرطرفدار در میان باغداران است. همچنین میزان بازدهی و سودآوری این نهال آلبالو نیز عالی است. محصولات این نهال به صورت خوشه‌ای و با تراکم بالا بر روی شاخه‌ها رشد می‌کنند. به همین علت گاهی با عنوان نهال آلبالو خوشه ای مورلو نیز نامیده می‌شود.

مشخصات محصول نهال آلبالو مورلو

محصول نهال آلبالو مورلو متوسط و یا درشت است. میانگین وزن هر آلبالو حدود 5 الی 6 گرم است. آلبالو مورلو به رنگ قرمز تیره و سرخ است. آلبالوها بسیار خوشرنگ و جذاب هستند به همین دلیل شربت بسیار خوشرنگی دارند و نیاز به افزودن رنگ مصنوعی ندارد. آلبالو مورلو ترش و کمی تلخ است به همین دلیل اغلب برای تهیه کمپوت و مربا استفاده می‌شود.

بافت آلبالو نرم و آبدار است و هسته کوچکی دارد. آلبالو مورلو دم کوتاه است. محصول نهال آلبالو مورلو ماندگاری خوبی دارد؛ این مزیت بسیار مهم می‌باشد. به علت داشتن کیفیت بالا و ظاهر زیبا این آلبالو از ارقام بازار پسند محسوب می‌شود.

باردهی درخت آلبالو مورلو

نهال آلبالو مورلو از انواع نهال آلبالو زود بازده است. این نهال از سال سوم پس از کاشت به بار می‌نشیند و شروع به تولید محصولات مرغوبی می‌نماید. این نهال بسیار پربار است. میزان باردهی درخت آلبالو مجاری حدود 30 کیلوگرم است. بنابراین از هر هکتار از زمین زیر کشت این نهال می‌توانید انتظار داشته باشید که حدود 20 الی 25 تن محصول برداشت نمایید.

محصول نهال آلبالو مورلو خوشه ای در اواخر ماه خرداد رسیده و آماده برداشت است. این نهال ارتفاع بسیار کمی دارد و حداکثر تا ارتفاع 2 الی 4 متر رشد می‌کند. به همین دلیل برداشت محصولات این نهال به سهولت انجام می‌شود. اما روش بسیار ساده برداشت محصول نهال آلبالو مورلو استفاده از دستگاه ارتعاش دهنده است. زیرا اتصال دم آلبالو به شاخه‌ها سست است. این آلبالوها پس از رسیدن خود به خود می‌ریزند.

باردهی درخت آلبالو مورلو خوشه ای حدود 30 سال ادامه دارد. پس از اینکه عمر مفید نهال آلبالو مورلو به پایان رسید، باید آن را با نهال جوان جایگزین کنید.

مناطق کاشت نهال آلبالو مورلو

یکی از مهمترین نکات پرورش نهال آلبالو مورلو توجه به نیاز سرمایی آن است. این نهال نیاز دارد که 600 الی 1600 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دریافت نماید. به دلیل اینکه نیاز سرمایی نهال بسیار بالا است، باید در مناطق معتدل، نیمه سردسیر، سردسیر و کوهستانی کاشته شود تا این نیاز نهال تامین شود. در مناطق گرمسیر نیاز سرمایی نهال تامین نخواهد شد. همچنین این نهال برای داشتن محصولات مرغوب باید در مناطقی کاشته شود که دارای تابستان‌های خشک و خنک است.

نهال آلبالو مورلو پس از برخاستن از خواب زمستانی در نیمه دوم فروردین شکوفه می‌دهد. به دلیل دیرگل بودن این نهال، شکوفه‌های آن از سرمای دیررس در امان می‌مانند. بنابراین کاشت این نهال در مناطق سردسیر و کوهستانی کاملا موفقیت آمیز خواهد بود.

کاشت نهال آلبالو مورلو خوشه ای

اگر چه نهال آلبالو مورلو سازگاری خوبی با انواع مختلف خاک دارد، اما فراموش نکنید که کیفیت خاک به هر حال در کیفیت محصولات نهال تاثیرگذار است. در خاک‌های لومی رسی که دارای زهکشی کافی هستند، شاهد بهترین عملکرد نهال خواهید بود. همچنین خاکهای غنی از مواد معدنی باعث افزایش رشد نهال خواهد شد. امکان پرورش نهال آلبالو خوشه ای مورلو در خاک‌های شور و قلیایی نیز وجود دارد.

نهال آلبالو مورلو خوشه‌ای برای عملیات فتوسنتز خود نیاز دارد که نور خورشید را به میزان کافی دریافت کند. بنابراین باید فاصله مناسبی را بین نهالها لحاظ کنید. طبق بررسی‌های صورت گرفته بهترین فاصله برای کاشت نهال آلبالو خوشه‌ای مورلو در زمینهای مسطح 5*5 متر است. اما در زمین‌های شیب‌دار و مناطق بادخیز می‌توان فاصله نهالها را به 4*4 متر کاهش داد. رعایت این فاصله کمک می‌کند که ریشه نهال‌ها بتوانند آب و مواد معدنی کافی را از خاک دریافت کنند.

نهال آلبالو مورلو از ارقام خود بارور است. این نهال برای باردهی نیاز به گرده افشان ندارد. اما گاهی اوقات برای افزایش محصول دهی از نهال گیلاس به عنوان گرده افشان استفاده می‌شود. ناگفته نماند که از نهال آلبالو خوشه‌ای مورلو گاهی به عنوان رقم گرده افشان برای تلقیح نهال‌های گیلاس نیز استفاده می‌شود.

مراقبت از نهال آلبالو مورلو

آگاهی کامل از نحوه مراقبت از نهال آلبالو مورلو برای پرورش این نهال ضروری است. اطلاع از زمان آبیاری نهال، روش مناسب آبیاری، کودهای مورد نیاز، آفات و بیماری نهال و روش مقابله با آنها، هرس نهال و زمان مناسب آن از مهمترین موارد هستند. در ادامه این قسمت، توضیحات مختصری در این باره ارئه شده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آبیاری نهال آلبالو مورلو باید در زمانی انجام شود که خاک پای نهال خشک شده است. این نهال نسبت به رطوبت دائمی خاک حساس است و ممکن است ریشه نهال پوسیده شود. این نهال در سال اول کاشت باید با فواصل کوتاه آبیاری شود. 2 الی 3 بار در هفته نهال را آبیاری کنید. اما پس از بلوغ نهال یکبار آبیاری در هفته کافی است.

در مناطقی که میزان بارندگی بالا است، می‌توان نهال آلبالو مورلو را به صورت دیمی آبیاری کنید. اما در سایر مناطق بهتر است از روش آبیاری قطره‌ای استفاده نمایید؛ زیرا در این روش میزان آب بسیار کمتری استفاده می‌گردد. همچنین روش آبیاری غرقابی و یا همان کرت بندی به هیچ وجه برای این نهال مناسب نیست.

برای مراقبت از نهال آلبالو خوشه‌ای مورلو باید از کودهای مناسب نیز استفاده کرد. استفاده از کود ازت به افزایش مقاومت نهال در برابر سرما کمک می‌کند و باعث جلوگیری از سرمازدگی نهال می‌شود. همچنین بهتر است برای افزایش محصول دهی نهال از کودهای پتاس استفاده نمایید.

از مهمترین مواردی که سلامت هر نهال را تهدید می‌‌کند، آفات و بیماریها هستند. خوشبختانه نهال آلبالو مورلو در برابر آفات و بیماری مقاومت بسیار بالایی دارد. اما به هر حال باید از نهال در برابر برخی از آفات و بیماری چون مگس گیلاس، شانکر باکتریایی و پوسیدگی آمیلاریایی مراقبت کرد. استفاده از سموم مناسب، از اصلی‌ترین روشهای مقابله با آفات و بیماری است. همچنین تقویت نهال آلبالو مورلو با کود هربان و یا کودهای دامی نیز بسیار موثر است.

یکی دیگر از روشهای مقابله با آفات نهال آلبالو مورلو، هرس نهال است. این نهال در مواقع معمولی نیازی به هرس ندارد. فقط در مواردی که شاخه آن بیمار شده و یا شکسته است باید هرس شود تا از انتشار آن به سایر بخش‌ها جلوگیری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *