مشخصات نهال بادام شکوفه

نهال بادام شکوفه دارای محصولاتی درشت و صادراتی است. به دلیل کیفیت عالی، درصد بالای مغز و طعم بی نظیر آن، یکی از بازار پسندترین ارقام به شمار می‌رود. این نهال از ارقام پیوندی محسوب می‌شود و بر روی پایه بادام تلخ پیوند زده شده است. این نهال محصول مشترک، دو کشور فرانسه و آمریکا است. اما کاشت آن در کشور ما به خصوص در مناطق میاندوآب و آذر شهر بسیار رواج دارد. به طوری که ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان بادام شکوفه در دنیا است.

از مهمترین مزیتهای نهال بادام شکوفه کیفیت بالای محصولات، میزان بازدهی بسیار بالا، عمر مفید طولانی، مقاومت بسیار بالا در برابر سرما، مقاومت بسیار عالی در برابر خشکی و امکان پرورش آن به صورت دیمی و … می‌باشد. این ویژگیها سبب جلب توجه باغداران به این نهال شده است. در ادامه به معرفی کامل این نهال بادام می‌پردازیم.

محصول نهال بادام شکوفه

محصول نهال بادام شکوفه تقریبا درشت است. هر بادام حدود 3 گرم وزن دارد. این بادام از ارقام پر مغز است و حدود 55 الی 60 درصد وزن کل بادام متعلق به مغز آن است. این درصد بسیار عالی و مطلوب است. مغز بادام شکوفه بسیار شیرین و خوش طعم است. بر روی مغز بادام یک پوست بسیار نازک به رنگ قهوه‌ای روشن وجود دارد. در صد دو قلوزایی در نهال بادام شکوفه حدود 2 درصد است که این مقدار بسیار کم است.

پوست چوبی بادام شکوفه نازک و از ارقام کاغذی است. روی این پوست چوبی، پوست سبز رنگ و کرکی قرار دارد. بادام فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد. این محصول غنی از ویتامینهای مختلف است. مصرف بادام شکوفه به صورت آجیل و خشکبار یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آن است. همچنین از این بادام در صنایع آشپزی و شیرینی پزی و تهیه پودر نیز استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای این نهال در تولید مواد آرایشی و بهداشتی است.

باردهی درخت بادام شکوفه

نهال بادام شکوفه یک نهال بسیار پر بازده و تجاری است. باغداران عزیز توجه داشته باشند که بازدهی این نهال از دو الی سه سالگی آغاز می‌گردد. میزان بازدهی نهال عالی است. شما می‌توانید از هر درخت بادام شکوفه حدود 65 الی 80 کیلوگرم بادام مرغوب و یک دست برداشت نمایید. بنابراین اگر یک هکتار زمین زیر کشت این نهال قرار بگیرد، پس از بلوغ نهالها شاهد برداشت حدود 80 تن محصول خواهید بود.

نهال بادام شکوفه رشد متوسطی دارد. یک درخت بالغ ممکن است تا ارتفاع 6 الی 8 متر رشد کند. این نهال از ارقام دیرگل است؛ به طور کلی نهالهای دیرگل نسبت به نهالهای زودگل ارتفاع بیشتری دارند. برای سهولت در برداشت محصولات، نهال را هرس کنید. زمان برداشت محصول این نهال اواخر ماه شهوریور است. بنابراین از ارقام میان رس محسوب می‌شود.

یک درخت بادام شکوفه حدود 35 الی 40 سال باردهی اقتصادی خواهد داشت. به این مدت عمر مفید و یا عمر اقتصادی نهال گفته می‌شود. پس از اینکه عمر مفید درخت به اتمام می‌رسد، بازدهی آن افت می‌کند. به تدریج، بازدهی کمتر شده و در نهایت متوقف می‌شود. در واقع پس از پایان عمر مفید درخت، نگهداری از آن توجیه اقتصادی ندارد و باید با نهال جدید جایگزین شود. البته توجه داشته باشید که با کاشت نهال در منطقه ایده آل و رسیدگی اصولی از نهال نیز می‌توان عمر مفید درخت را افزایش داد. گاهی مشاهده شده است که درخت بادام شکوفه تا 60 عمر مفید داشته باشد.

مناطق کاشت نهال بادام شکوفه

همان گونه که در بالا ذکر شد، کاشت نهال بادام شکوفه در شرایط اقلیمی ایده آل موجب افزایش طول عمر مفید نهال خواهد شد. منظور از شرایط ایده‌آل، این است که نیاز سرمایی نهال، ارتفاع منطقه کاشت، زمان گلدهی و بازه دمایی که نهال قادر به تحمل آن است را در نظر بگیرد. حال به این مسائل می‌پردازیم و ویژگیهای نهال بادام شکوفه را بررسی می‌کنیم.

نهال بادام شکوفه حدود 100 الی 700 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد نیاز دارد تا از خواب زمستانی برخیزد و در اواخر فروردین یا اواسط اردیبهشت، گلدهی کند. این نهال از ارقام دیرگل است. به همین دلیل می‌تواند سرمای فصل بهار را به خوبی تحمل کند. این نهال همچنین در برابر سرمای هوا نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. بنابراین این نهال یکی از بهترین نهالها برای کاشت در مناطق سردسیر و کوهستانی است.

نکته دیگری که در رابطه با کاشت نهال بادام شکوفه، اهمیت دارد، عدم کاشت نهال در مناطقی است که میزان رطوبت بالا است. زیرا رطوبت بیش از حد از گرده افشانی نهال جلوگیری می‌کند و باعث آسیب جدی به نهال می‌گردد.

توجه داشته باشید که علاوه بر شرایط آب و هوایی منطقه کاشت، ارتفاع منطقه نیز در رشد، عملکرد و عمر اقتصادی نهال موثر است. ارتفاع مناسب برای کاشت این نهال، 100 الی 1300 متر بالاتر از سطح دریا است. اگر نهال در این ارتفاع کاشته شود، عملکرد آن عالی خواهد بود. در غیر این صورت پس از مدتی گلدهی و یا رشد درخت ممکن است دچار اختلال شود.

کاشت نهال بادام شکوفه

نهال بادام شکوفه از ارقام آفتاب پسند است. این نهال برای گلدهی حتما باید به میزان کافی نور خورشید را دریافت نماید. بنابراین نهالها باید در فاصله استاندارد از هم کاشته شوند تا بر روی یکدیگر سایه ایجاد نکنند. این نهال از ارقام پر رشد است و شاخ و برگ گسترده‌ای دارد. بنابراین فاصله مناسب را باید در نظر بگیرید.

طبق بررسی‌های انجام شده و تجربه چندین ساله باغداران، بهتر است در زمینهای مسطح، نهال بادام شکوفه با الگوی مربعی و با فاصله 4*4 متر کاشته شود. اما اگر زمین مورد نظر شیبدار و غیر مسطح باشد و یا منطقه بادخیز باشد باید نهالها را با الگوی مربعی و با فاصله 3*3 متر بکارید. برای کاشت این نهال بادام، در فاصله‌هایی که مشخص کرده‌اید، گودالهایی با عمق 80 سانتی متر و عرض 80 سانتی متر حفر کنید. نهالها را با دقت در این گودال قرار دهید.

نهال بادام شکوفه خود بارور نیست و باید از ارقام گرده افشان دیگر استفاده شود. ارقام گرده افشان فرانیس، سهند و آذر برای این نهال بادام مناسب می باشند که به ازای هر 10 اصله نهال بادام شکوفه یک درخت گرده زا کاشته می شود.

مراقبت از نهال بادام شکوفه

مراقبت از نهال بادام شکوفه و آبیاری صحیح و به موقع آن بسیار حائز اهمیت است. مقاومت این نهال در برابر کم آبی متوسط است. عدم آبیاری به موقع نهال موجب می‌شود که میزان تولید محصول آن به شدت کاهش یابد. همچنین موجب می‌شود که کیفیت محصولات در حد مطلوب نباشد. آبیاری نهال بادام شکوفه در فصل بهار باید هر 10 روز یکبار انجام شود. اما در فصل تابستان و ماه مهر به دلیل اینکه هوا گرمتر است و بارندگی کمتر است، باید هفته‌ای یکبار نهال را آبیاری کنید.

در مناطقی که میزان بارندگی سالیانه بیش از 400 میلی متر است، می‌توانید نهال بادام شکوفه را به روش دیمی بکارید. البته در این روش نیز، در سال اول کاشت باید نهال جوان را حداقل یکبار در هفته آبیاری کنید. اما اگر مقدار بارندگی کمتر از این میزان باشد، به هیچ وجه روش دیمی مناسب نیست و باید حتما نهال را به روش مصنوعی آبیاری کنید. توجه داشته باشید که به هر حال  در روش دیمی میزان تولید محصول نهالها کاهش می‌یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *