نهال آلو قطره طلا

نهال آلو قطره طلا دارای محصولاتی جذاب و به رنگ زرد طلایی است. این آلو بدون شک یکی از بهترین و مرغوبترین انواع آلو است که خواهان فراوانی دارد. علاوه بر رنگ بسیار زیبای آلو طعم شیرین و دلچسب آن نیز، موجب شده است به شدت بازار پسند و پرفروش باشد. محبوبیت این آلو تنها محدود به کشور ما نیست، این آلو پرمصرف ترین آلوی جهان محسوب می‌شود.

به دلیل مقاومت بسیار بالای نهال آلو قطره طلا در برابر سرمای شدید، کم آبی، آفات و بیماری ریسک پرورش آن بسیار پایین است. این ویژگی‌ها سبب شده است که باغداران توجه ویژه‌ای به این نهال آلو داشته باشند به طوری که این نهال، پر کشت‌ترین ارقام آلو در کشورمان است.

مشخصات محصول نهال آلو قطره طلا

محصول نهال آلو قطره طلا به شکل گرد و کروی است. آلوها متوسط بوده و هر کدام ۱۰ الی ۱۲ گرم وزن دارند. نامگذاری این آلو به علت رنگ زرد طلایی و درخشان گوشت و پوست آلو است. قسمت گوشتی آلو به هسته چسبیده است و از انواع هسته جدا نمی‌باشد. بافت آلو آبدار بوده و طعم آن ترش و شیرین می‌باشد.

آلو قطره طلا یکی از خوشمزه‌ترین آلوها برای مصرف به صورت تازه خوری است. علاوه براین، این آلو برای تهیه لواشک و خشکبار نیز بسیار مناسب است. از این آلو به صورت خشک شده در تهیه غذا نیز استفاده می‌شود. یکی از مهمترین ویژگی‌های این نهال، قابلیت نگهداری آن تا 2 ماه است.

باردهی نهال آلو قطره طلا

باغداران پس از کاشت نهال، از آن مراقبت می‌کنند و به انتظار ثمره دهی آن می‌نشینند. برخی از نهال‌ها تا چند سال پس از کاشت، هیچ محصولی ندارند. اما خوشبختانه نهال آلو قطره طلا از انواع نهال‌های زود بازده است و از سال دوم، باردهی خود را آغاز می‌کند. میزان محصولات سال اول، کم است. اما به تدریج با افزایش سن نهال و تنومند شدن آن، میزان باردهی نیز بهبود می‌یابد. در این صورت شما می‌توانید از هر هکتار حدود ۷ تن آلو برداشت کنید. میزان باردهی این نهال، به شرایط اقلیمی منطقه کاشت بستگی دارد. باردهی این نهال در کشورهای دیگر بیشتر است.

محصول نهال آلو قطره طلا زودرس تا میان رس است و از اواخر تیر تا اواخر مرداد رسیده و وارد بازار می‌شود. توجه داشته باشید که آلو قطره طلا را در زمان مناسب بچینید. این آلو قبل از رسیدن، به رنگ سبز است که بسیار ترد و خیلی ترش است که قابل خوردن نیست. اما پس از رسیدن، رنگ آن زرد شده و شیرین و آبدار می‌شود. ارتفاع درخت آلو قطره طلا حداکثر ۴ متر است. البته اغلب اوقات ارتفاع آن کوتاه‌تر نیز است. به علت ارتفاع بسیار کم درخت، برداشت محصولات بسیار ساده و کم هزینه است.

مناطق کاشت نهال آلو قطره طلا

توجه داشته باشید که پرورش نهال آلو قطره طلا در همه مناطق، امکان پذیر نیست. نیاز سرمایی این نهال ۵۰۰ الی ۱۸۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه سانتی گراد است. اگر نیاز سرمایی نهال برآورده نشود، قادر به گلدهی نخواهد بود و عملا محصولی نخواهید داشت. با توجه به اینکه در مناطق گرمسیر که زمستان‌های معتدل دارند، نیاز سرمایی نهال تامین نمی‌شود، کاشت آن در این مناطق به هیچ وجه مناسب نیست.

نهال آلو قطره طلا مقاومت بسیار خوبی در برابر سرمای شدید زمستان دارد تا حدی که می‌تواند سرمای شدید ۴۰ درجه زیر صفر را تحمل کند. از طرفی دیگر این نهال دیر گل است و در اواخر فروردین تا اواسط ماه اردیبهشت گل می‌دهد. بنابراین شکوفه‌ها از سرمای بهاره در امان هستند. بنابراین بهترین مناطق برای کاشت این نهال، مناطق گرمسیر هستند که زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارند؛ زیرا گرمای شدید تابستان بر روی عملکرد درخت تاثیر منفی دارد.

کاشت نهال آلو قطره طلا

قبل از کاشت نهال آلو قطره طلا باید خاک را بررسی کنید. برای رشد و عملکرد مطلوب نهال، باید در خاک‌های شنی لومی سبک کاشته شوند. این نهال نسبت به دیگر ارقام، خاک رسی و سنگین را بهتر تحمل می‌کند. همچنین این نهال شوری خاک را تا 1.5 دسی زیمنس بر متر تحمل کند. اما اگر شوری خاک 4.3 دسی زیمنس بر متر باشد، میزان بازدهی درخت ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

به هر حال خاک‌ با اسیدیته خنثی و با PH حدود 6 الی 7 و فاقد شوری بهترین خاک برای پرورش نهال آلو قطره طلا است. همچنین این خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا ریشه به راحتی تنفس کند و آبیاری به خوبی انجام شود. عمق خاک نیز باید زیاد باشد. اگر این نهال را در خاک کم عمق و خشک بکارید، برگ‌ها پیچیده شده و میوه‌ها صمغ‌دار می‌شوند.

اگر از مناسب بودن خاک اطمینان حاصل کردید، باید محل کاشت نهال را مشخص کنید. نهال آلو قطره طلا باید با فواصل ۴*۵ متر کاشته شود. این نهال خود بارور بوده و نیاز به رقم گرده افشان ندارد. اما برخی از باغداران ترجیح می‌دهند برای افزایش کیفیت محصول و باردهی بیشتر از ارقام ژاپنی به عنوان گرده افشان استفاده نمایند.

نگهداری نهال آلو قطره طلا

از مهمترین مسائل در نگهداری نهال آلو قطره طلا دقت و توجه به آبیاری آن است. این نهال اگر چه در برابر کم آبی و خشکی مقاومت نسبتا خوبی دارد. اما توجه داشته باشید که آبیاری منظم باعث می‌شود که کیفیت محصولات و میزان باردهی درختان افزایش یابد. همچنین خشکی نهال، امکان ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. بنابراین با آبیاری به موقع احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهید.

در سال اول کاشت نهال آلو قطره‌ای، باید 2 بار در هفته آن را آبیاری کنید. اما پس از بلوغ نهال، یک بار آآبیاری با 10 لیتر آب توصیه می‌شود. بهترین روش آبیاری این نهال، روش بابلر است یعنی آبیاری منظمی تحت فشار قطره‌ای با استفاده از دستگاه.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های نهال آلو قطره طلا که موجب شده است توجه باغداران را به خود جلب کند، مقاومت بسیار بالای آن در برابر آفات است. هزینه سم پاشی این درخت بسیار کمتر از میزان معمول است. همچنین ریسک پرورش آن بسیار کم است. اما باید توجه داشته باشید که این مسئله به معنای عدم نیاز به سم پاشی این درختان نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *