نهال آلو خرمایی

نهال آلو خرمایی یا همان نهال آلو بخارا قرمز از بهترین ارقام آلو است. این نهال از اروپا و غرب آسیا وارد کشور ما شد. اما به دلیل داشتن محصولات درشت و مرغوب، کاشت آن به سرعت رواج پیدا کرد به طوری که امروزه یکی از پرفروش‌ترین ارقام آلو است. این نهال آلو از زیر دسته‌های آلو شابلون به شمار می‌رود. همان گونه که ذکر شد، نام دیگر آلو خرمایی، آلو بخارا قرمز اشت. رقم دیگر آلو بخارا به رنگ زرد می‌باشد.

نهال آلو خرمایی از انواع نهال‌های پیوندی و اصلاح شده است که پایه آن آلوچه وحشی (بذری) است. به همین میزان بازدهی آن بسیار بالا می‌باشد. کیفیت بالای محصولات و ماندگاری بسیار خوب آلو، سبب شده است که یکی از بهترین گزینه‌ها برای صادرات باشد.

مشخصات محصولات نهال آلو خرمایی

محصول نهال آلو خرمایی به صورت تخم مرغی و کشیده و رنگ آن بنفش تیره و مایل به سیاه است. دلیل نامگذاری این آلو، شباهت بسیار آن به خرمای تازه است. قسمت گوشتی آلو، سبز حنایی است که بافت نرم و آبداری دارد. آلو بسیار شیرین و خوش طعم است. این آلو از ارقام هسته جدا است. در کشور ما، این آلو معمولا به صورت تازه و یا خشک مصرف می‌شود. همچنین این آلو برای تهیه لواشک نیز کاربرد دارد. اما در کشورهای اروپایی اغلب به صورت خشکبار مصرف می‌شود.

یکی از مزیت‌های مهم آلو خرمایی ماندگاری بسیار بالای آن است. شما می‌توانید این آلو را تا چهار ماه در انبار نگهداری کنید بدون اینکه طعم و کیفیت آن تغییر کند. این ویژگی دلیل اصلی استقبال میوه فروشان و صادرکنندگان از آلو خرمایی است.

زمان برداشت آلو خرمایی

زمان برداشت آلو خرمایی اواخر شهریور و یا اوایل مهر می‌باشد. توجه داشته باشید آلوها را پس از رسیدن کامل برداشت کنید. آلو خرمایی قبل از اینکه کامل برسد، به رنگ سبز است و بافت سفتی دارد. اما پس از اینکه آلوها می‌رسند رنگ آن بنفش تیره می‌شود و بافت آن نرمتر می‌شود.

از سال دوم، نهال آلو خرمایی باردهی خود را آغاز می‌نماید. اما از سال سوم باردهی توجیه اقتصادی خواهد داشت. هر درخت بالغ آلو خرمایی حدود 40 کیلوگرم محصول می‌دهد. یعنی می‌توان انتظار داشت که از هر هکتار 40 تن آلو مرغوب برداشت کرد. از آنجا که ارتفاع این درخت کوتاه است و حداکثر تا 4 متر رشد می‌کند، برداشت محصولات بسیار ساده است. با کاشت این نهال می‌توانید ۲۵ سال از محصولات مرغوب آن بهره‌مند شوید.

مناطق کاشت نهال آلو خرمایی

نهال آلو خرمایی از از انواع نهال‌های دیرگل است؛ به همین دلیل از سرمای بهاره مصون می‌ماند. همچنین این نهال در برابر سرمای شدید زمستان نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و قادر است سرمایی 25 الی 35 درجه زیر صفر را به خوبی تحمل کند. به همین دلیل، می‌توان در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر این نهال را بکارید. در واقع می‌توان گفت بهترین نهال آلو برای کاشت در مناطق سردسیر، نهال آلو خرمایی می‌باشد.

نهال آلو خرمایی در مناطق گرمسیر عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین از کاشت آن، در مناطق گرمسیر خودداری کنید. ارتفاع منطقه کاشت از سطح دریا در رشد و باردهی نهال موثر است. این نهال باید در ارتفاع ۹۰۰ الی ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا کاشته شود.

کاشت نهال آلو خرمایی

آلو خرمایی از روش‌های مختلف چون کاشت بذر، نهال، قلمه و پاجوش قابل تکثیر است. اما بهترین و سریعترین روش تکثیر آن، کاشت نهال است. این روش نسبت به روش قلمه، ریسک کمتری دارد. برای کاشت نهال آلو خرمایی باید زمان مناسب را انتخاب نمایید. انتخاب زمان مناسب کاشت نهال به شرایط اقلیمی منطقه کاشت بستگی دارد. در مناطق نیمه سردسیر که دارای زمستان‌های معتدل هستند، می‌توانید نهال را در ماه آبان بکارید.  در این هنگام نهال در خواب زمستانی است و تا فصل بهار و زمان گلدهی، فرصت کافی دارد تا خود را با شرایط و محیط جدید وفق دهد.

اما در مناطق خیلی سردسیر که دارای یخبندان‌های زمستانه هستند، کاشت نهال در آبان مناسب نیست. زیرا ممکن است نهال بلافاصله پس از کاشت دچار یخ زدگی شود. بنابراین در مناطق سردسیر باید کاشت نهال را تا اسفند ماه به تعویق بیندازید. در اسفند و پس از پایان یخبندان زمستانه و قبل از شکوفه دهی نهال باید آن را در زمین مورد نظر کاشت.

نهال آلو خرمایی به شدت نور پسند است. برای رشد این نهال ضروری است که روزانه ۶ الی ۸ ساعت نور آفتاب را دریافت نماید. بنابراین نهالها را در فاصله مناسب از یکدیگر بکارید. طبق بررسی‌های صورت گرفته الگوی کاشت ۳*۴ متر بهترین فاصله برای کاشت این نهال است. امکان رشد و پرورش نهال آلو خرمایی در اغلب خاک‌ها وجود دارد. این نهال را می‌توانید در انواع خاک‌های لومی، رسی، سبک و شنی بکارید. اما توجه داشته باشید که اگر انتظار دارید نهال شما بهترین رشد و عملکرد را داشته باشد، آن را در خاک شنی و لومی بکارید. البته فراموش نکنید که این نهال در خاک آهکی که خاصیت قلیایی دارد، رشد خوبی نخواهد داشت.

از مهمترین مزیت‌های نهال آلو خرمایی، خود بارور بودن آن است. این نهال نیاز به رقم گرده زا ندارد و به تنهایی باردهی می‌کند. این نهال به عنوان گرده افشان برای سایر نهال‌ها کاربرد دارد.

نگهداری نهال آلو خرمایی

نهال آلو خرمایی برای رشد و باردهی نیاز به رسیدگی و نگهداری دارند. نحوه رسیدگی شما به نهال از جمله میزان آبیاری آن، به شدت بر کیفیت محصول موثر است. این نهال در برابر خشکی و کم آبی نیمه متحمل است. اگر نهال دچار کم آبی شود، کیفیت محصول کاهش خواهد یافت. این نهال باید یک بار در هفته آبیاری گردد. میزان آبیاری نهال، 10 الی 15 لیتر در هفته است. نیاز آبی سالیانه نهال، 7 الی 11 هزار متر مکعب در سال است.

درختانی که در فصل تابستان ثمره دهی می‌کنند، بیشتر در معرض حمله آفات هستند. بنابراین باید نسبت به سمپاشی آنها بسیار دقت کنید. بهترین زمان سمپاشی نهال آلو خرمایی، پس از هرس شاخه‎های اضافی و شکسته آن است. توجه داشته باشید که نهال را به صورت کامل سمپاشی کنید و تمام قسمت‌های آن از برگ، شاخه و تنه نهال را به طور کامل باید به سم آغشته گردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *