معرفی نهال هلو آلبرتا

نهال هلو آلبرتا از معروف‌ترین انواع نهال هلو است. این نهال برای اولین بار در آمریکا پرورش یافت؛ به همین دلیل، با عنوان نهال هلو آمریکایی نیز مشهور است. نهال هلو انواع مختلفی دارد که هر یک از این ارقام از لحاظ شکل، اندازه، رنگ، طعم و کاربرد و … با یکدیگر متفاوت هستند. نهال هلو آلبرتا نیز دارای سه گونه مختلف است. تفاوت اصلی این سه گونه در زمان رسیدن هلوها است: نهال هلو آلبرتا زودرس، نهال هلو آلبرتا میان رس و نهال هلو آلبرتا دیررس.

البته این گونه‌ها از لحاظ رنگ ظاهری و بافت میوه نیز تفاوت‌هایی دارند. همین تفاوتها باعث شده است که هلوها کاربرد مختلفی داشته باشند. برای مثال هلو آلبرتا زودرس بافت نرم‌تری دارد و یکی از بهترین ارقام هلو برای مصرف تازه خوری است. اما هلو دیررس به دلیل بافت سفت‌تری که دارد برای تهیه کمپوت مناسب است. به هر حال نهال هلو آلبرتا از بهترین و پرفروش‌ترین ارقام تجاری محسوب می‌شود که دارای محصولات بازار پسندی می‌باشد. کشور ما یکی از تولید کنندگان اصلی این رقم است که محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌نماید.

محصول نهال هلو آلبرتا

محصول نهال هلو آلبرتا درشت و بیضی شکل هستند. این هلوها زرد و قرمز هستند. قسمت گوشتی هلو به رنگ زرد است. پوست هلو مخملی و کرکدار است. هلو آلبرتا از ارقام هسته جدا می‌باشد. معمولا ارقام هسته جدا مشتری پسندتر هستند. بافت گونه‌های مختلف هلو آلبرتا با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال هلو آلبرتا دیررس بافت سفت‌تری دارد به همین دلیل برای تهیه کمپوت مناسب است؛ زیرا حین پختن هلوها له نمی‌شود. اما هلو آلبرتا زودرس بافت نرم‌تری دارد و برای مصرف تازه خوری مناسب است.

محصول نهال هلو آلبرتا ماندگاری بسیار خوبی دارد. این هلوها تا دو ماه در انبار قابلیت نگه داری دارند و کیفیت خود را حفظ می‌نمایند. به دلیل ماندگاری خوب این هلو، برای صادرات نیز مناسب است. این هلوها طعم بسیار شیرین و لذیذی دارند. طعم بی نظیر در کنار ظاهر جذاب و لوکس هلو آلبرتا موجب شده است که یکی از بهترین ارقام برای پذیرایی در مهمانی‌ها و مجالس باشد.

باردهی درخت هلو آلبرتا

نهال هلو آلبرتا از سال دوم باردهی خود را آغاز می‌کند. اما باردهی در این سال بسیار کم است و در حد مصرف خانگی است. باردهی نهال از سال سوم یا چهارم افزایش می‌یابد و به میزان اقتصادی می‌رسد. اگر چه این نهال نسبتا دیر باردهی می‌کند، اما بازدهی بالای آن باعث جذب نظر باغداران می‌شود. در صورتی که مراقبتهای اصولی از نهال انجام شود، میزان بازدهی آن حدود 40 الی 60 تن در هکتار خواهد بود.

محصول نهال هلو آلبرتا با توجه به گونه آن، ممکن است از اواخر اردیبهشت تا اواخر مرداد برسد و آماده برداشت شود. زمان رسیدن هلو آلبرتا زودرس اواخر اردیبهشت و یا اوایل خرداد است. در صورتی که هلو آلبرتا دیررس در اواخر مرداد می‌رسد. هلو آلبرتا میان رس نیز در اواسط این بازه زمانی رسیده و برای برداشت آماده می‌شود.

خوشبختانه نهال هلو آلبرتا از انواع درختان کوتاه قامت است و حداکثر 3 الی 5 متر ارتفاع دارد. به دلیل ارتفاع کم نهال، برداشت محصولات بسیار سریع و راحت است و نیاز به تجهیزات ماشینی و صرف هزینه اضافی نیست. علاوه بر این، نهالهایی که ارتفاع کوتاه‌تری دارند، اغلب محصول‌دهی بیشتری دارند.

نهال هلو آلبرتا همچون سایر ارقام هلو عمر مفید نسبتا کوتاهی دارند. باردهی درخت هلو آلبرتا حدود 15 الی 20 سال توجیه اقتصادی دارد. پس از اینکه عمر مفید درختان به پایان می‌رسد، کیفیت محصولات افت می‌کند، میزان بازدهی آن کاهش می‌یابد و در نهایت متوقف می‌گردد. بنابراین بهتر است پس از پایان عمر مفید درخت، نهال جوانی را جایگزین آن نمایید.

مناطق کاشت نهال هلو آلبرتا

قبل از اینکه نهال هلو آلبرتا را برای کاشت تهیه نمایید، باید ابتدا بررسی نمایید که آیا شرایط اقلیمی منطقه‌ای که باغ شما در آن قرار دارد، برای پرورش این نهال مناسب است. هر نهال برای رشد و تولید بار نیازمندی‌های خاص خود را دارد. بنابراین بررسی سازگاری نهال و منطقه بسیار حایز اهمیت است.

نهال هلو آلبرتا نیاز دارد که در فصل سرما حدود 600 الی 110 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی‌گراد را دریافت نماید تا بتواند در زمان مناسب از خواب زمستانی برخیزد و گلدهی کند. پس از اینکه نیاز سرمایی نهال تامین شد، در برابر سرما بسیار مقاوم خواهد شد. این نهال قادر است سرمای منفی 25 الی منفی 30 درجه را به خوبی تحمل کند. به این ترتیب سرما و یخبندان قادر نخواهد بود که به نهال آسیبی بزند.

شکوفه‌های زیبا و خوش رنگ نهال هلو آلبرتا در اواخر فروردین بر روی شاخه‌ها  ظاهر می‌شوند، بنابراین این نهال از ارقام دیرگل است و از سرمای دیررس در امان می‌ماند. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، مناطق نیمه سردسیر، معتدل و کوهستانی بهترین و ایده‌آل‌ترین شرایط را برای پرورش این نهال فراهم می‎کنند.

کاشت نهال هلو آلبرتا

کیفیت خاک و میزان مواد معدنی موجود در آن در عملکرد نهال هلو آلبرتا تاثیرگذار است. بهتر است این نهال را در خاک شنی و لومی که دارای زهکشی مناسب است، بکارید. زهکشی خاک برای این نهال بسیار ضروری است. زیرا ریشه نهال هلو نسبت به رطوبت زیاد بسیار حساس است. رطوبت زیاد احتمال ابتلا به بیماری‌های قارچی را افزایش می‌دهد، باعث پوسیدگی ریشه و طوقه نهال می‌گردد و همچنین ریشه گیاه را خفه می‌کند. بنابراین خاک باید نفوذ پذیری کافی داشته باشد تا آب را از خود عبور دهد.

نهال هلو آلبرتا برای داشتن محصولات شیرین و مرغوب به نور خورشید نیاز دارد. در هنگام کاشت نهال باید قطر تاج درختان بالغ را در نظر بگیرید و با توجه به آن فاصله مناسب بین نهالها را لحاظ کنید تا در آینده مشکل ازدحام بیش از حد درختان به وجود نیاید. الگوی استاندارد برای کاشت نهال هلو آلبرتا در زمینهای مسطح ۴*۴ متر است. اما در زمینهای شیبدار با شیب رو به جنوب، نهالها نور خورشید را بهتر دریافت می‌کنند. بنابراین می‌توان نهالها را با فاصله 3*4 متر کاشت.

نهال هلو آلبرتا از ارقام خود بارور است. این نهال بدون کاشت رقم گرده افشان نیز قادر به باردهی است.

مراقبت از نهال هلو آلبرتا

هدف از کاشت و پرورش نهال، برداشت محصولات بیشتر و مرغوب‌تر است. یک باغدار زمانی به هدف خود نزدیک می‌شود که به صورت اصولی به مراقبت از نهال هلو آلبرتا بپردازد. اگر نهال به میزان کافی آبیاری نشود، قاعدتا کیفیت محصولات افت می‌کند و عطر و طعم مطلوب را نخواهند داشت. همچنین اگر خاک دارای مواد معدنی کافی نباشد، نمی‌تواند محصولات درشت و مرغوبی تولید کند.

همان گونه که در بالا اشاره کردیم یکی از اصلی‌ترین موارد در مراقبت از نهال هلو آلبرتا، آبیاری اشت. این نهال نیاز آبی فراوانی دارد. این نهال هلو در ماههای گرم سال و در فصل رشد باید دو بار هفته آبیاری شود. اما در ماههای فصل بهار که هوا خنک‌تر است و  بارندگی بیشتر است، می‌تواند هر هفته یکبار آبیاری شود. در ماه‌های سرد سال نیز می‌توان هر 20 روز یکبار نهال را با 20 لیتر آبیاری کرد.

نهال هلو آلبرتا مواد معدنی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می‌کند. بنابراین ضروری است که خاک غنی از مواد معدنی باشد. بهتر است سالانه نمونه خاک را آزمایش کنید تا کمبودهای آن را مشخص شود. با افزودن کودهای مناسب به خاک، آن را تقویت کنید. یکی از بهترین کودها، کود پوسیده دامی است. به ازای هر هکتار باید 5 تن از این کود استفاده شود. استفاده از کود، علاوه بر تقویت رشد و عملکرد نهال، موجب افزایش مقاومت نهال در برابر آفات و بیماری نیز می‌شود.

یکی از مهمترین بیماری‌هایی که نهال هلو آلبرتا را تهدید می‌کند، بیماری لب شتری است. برای مقابله با این بیماری بهتر است از سم کاپیتان استفاده شود. شانکر باکتریایی و سفیدک سطحی نیز دو مورد دیگر از بیماریهای اصلی این نهال می‌باشند. متاسفانه این نهال در برابر آفات و بیماری بسیار حساس است و مقاومت چندانی ندارد. بنابراین استفاده از سموم مناسب حیاتی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *