مشخصات نهال بادام ربیع

نهال بادام ربیع بدون شک یک انتخاب عالی برای باغدارانی است که در پی کاشت یک نهال بادام پربازده هستند. این نهال بومی ایران است و زادگاه اصلی آن شهرکرد از استان چهار محال بختیاری است. این یک نهال پیوندی است که پایه اصلی به کار رفته، بادام تلخ است. این نهال در ابتدا در نواحی مرکزی و غربی آسیا اصلاح و کشت شد. اما امروزه در اغلب کشورهای آسیایی و اروپایی نیز پرورش می‌یابد.

مقاومت بسیار بالای نهال بادام ربیع در برابر خشکی و کم آبی موجب شده است که امکان پرورش این نهال به صورت دیمی نیز وجود داشته باشد. در ادامه به معرفی کامل این نهال بادام، مشخصات محصول، میزان بازدهی، نکات کاشت و مراحل نگهداری از نهال می‌پردازیم.

مشخصات محصول نهال بادام ربیع

محصول نهال بادام ربیع نسبتا درشت و به شکل بیضی است. هر بادام حدود 3 گرم وزن دارد. 33 درصد از وزن بادام نیز متعلق به مغز است. مغز بادام ربیع بسیار شیرین و خوش طعم است. مغز بادام به رنگ سفید است که پوست نازکی به رنگ قهوه‌ای روشن بر روی آن قرار دارد. درصد دوقلویی زایی در این نهال 50 درصد است که درصد بالایی محسوب می‌شود. پوست چوبی این بادام بسیار سخت و از نوع سنگی است. بر روی این پوست سخت، یک پوشش سبز وجود دارد که به راحتی از آن جدا می‌شود.

به دلیل طعم شیرین و لذیذ بادام ربیع، یکی از بهترین بادامها برای استفاده به عنوان آجیل و خشکبار است همچنین از این بادام در صنایع خوراکی و شیرینی پزی نیز استفاده می‌شود. مغز بادام ربیع برای تهیه پودر بادام بسیار مناسب و پر استفاده است. بادام دارای خواص فوق العاده ای است. به همین دلیل از بادام ربیع برای تهیه محصولات پوست و زیبایی نیز اسافاده می‌شود.

باردهی درخت بادام ربیع

شروع بازدهی نهال بادام ربیع یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باغداران به آن توجه دارند. باغدران باید اطمینان کسب کنند که میزان بازدهی نهال باید در حدی باشد که ارزش انتظار نشستن برای باردهی نهال را داشته باشد. نهال بادام ربیع از سومین سال باردهی خود را آغاز می‌کند و برای شما سودآوری خواهد داشت. زمانی که نهال به بلوغ می‌رسد، بازدهی آن به حداکثر میزان خود خواهد رسید.

با توجه به اینکه میزان باردهی نهال بادام ربیع بسیار بالا است. این انتظار کاملا ارزش دارد. هر درخت بالغ بادام ربیع حدود 7 کیلوگرم بار می‌دهد. اگر در کاشت نهالها، الگو و فاصله مناسب را به کار ببرید و در هر هکتار حدود 600 اصله نهال بادام بکارید، در این صورت می‌توانید از هر هکتار، تقریبا 4 تن بادام برداشت کنید. همان گونه که در بالا اشاره شده حدود 33 درصد از وزن بادام متعلق به مغز است. بنابراین هر هکتار حدود 1400 کیلوگرم مغز بادام تولید می‌کند. با توجه به ارزش بالایی که بادام دارد، این میزان باردهی فوق العاده است.

نهال بادام ربیع قدرت رشد عمودی متوسطی دارد. ارتفاع درخت بالغ حداکثر به 3 الی 4 متر می‌رسد. به دلیل ارتفاع بسیار کم درخت، برداشت محصولات بسیار ساده و کم هزینه است. محصولات این نهال در اواخر مرداد و یا شهوریور قابل برداشت است.

درختان بادام ربیع عمر اقتصادی بالایی دارد. طول عمر مفید این نهال 35 الی 45 سال است و این فوق العاده است. شما پس از کاشت نهالهای بادام زمان بسیار زیادی می‌توانید از آنها سود ببرید. البته عمر اقتصادی نهال مورد نظر به شرایط اقلیمی و نحوه رسیدگی از آن نیز بستگی فراوانی دارد.

مناطق کاشت نهال بادام ربیع

نهال بادام ربیع برای برخاستن از خواب زمستانی و گلدهی نیاز دارد که 200 الی 700 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دریافت کند. هنگامی که این نهال در خواب زمستانی به سر می‌‌برد، قادر است سرمای منفی 20 درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند. اما توجه کنید که کاهش دما باید به صورت تدریجی باشد. در صورتی که بعد از یک دوره گرما، کاهش دما به صورتی ناگهانی باشد، به نهال آسیب وارد می‌شود.

نهال بادام ربیع میان گل است و در اوایل فروردین ماه گلدهی می‌کند، سرمای دیررس بهار برای شکوفه‌های این نهال مضر است. به همین دلیل، این نهال نباید در مناطقی که احتمال سرمای دیررس بهار وجود دارد، کاشته شود.

بهترین مناطق برای پرورش نهال بادام ربیع، مناطقی است که تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل دارند. شیب‌های رو به جنوب برای کاشت این نهال عالی است. توجه داشته باشید که این نهال به شدت نسبت به رطوبت هوا حساس است. بنابراین از پرورش نهال در مناطقی با رطوبت بالا اجتناب کنید.

کاشت نهال بادام ربیع

قبل از کاشت نهال بادام ربیع خاک منطقه را بررسی نمایید تا از میزان مواد آلی آن مطلع گردید. همچنین این خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا از تجمع آب در اطرف ریشه و خفه شدن نهال جلوگیری کند. در صورت لزوم کودهای مناسب را به خاک بیفزایید تا نهال بهترین رشد و بازدهی را داشته باشد.

یکی از ضروری‌ترین نیازهای انواع نهال بادام، دریافت نور خورشید است؛ در صورتی که این نیاز تامین نشود، رشد نهال دچار اختلال می‌گردد. نهال بادام ربیع باید 6 ساعت در روز در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. بنابراین نهالها را با فاصله مناسب از هم بکارید تا نور خورشید را به میزان کافی دریافت نمایند. بهترین فاصله برای کاشت این نهال 5*6 متر است. در بین نهالهای بادام ربیع، باید رقم گرده زا کاشته شود. بهترین گرده زا برای این رقم، نهال بادام مامایی است.

مراقبت از نهال بادام ربیع

برای مراقبت از نهال بادام ربیع به آبیاری، کوددهی، هرس و سمپاسی نهال توجه نمایید. این نهال اگر چه مقامت بسیار بالایی در برابر کم آبی و خشکی دارد، اما نباید در آبیاری آن بی توجهی کرد. در مناطقی که میزان بارندگی بیشتر از 400 میلی متر است، می‌‍‌توان نهال را به روش دیمی کاشت. البته حتی در روش دیمی نیز باید نهال بادام جوان را با روش مصنوعی آبیاری کرد تا زمانی که نهال بالغ‌تر شود. در مناطقی که میزان بارندگی کمتر از 400 میلی متر است، امکان پرورش نهال بادام ربیع به روش دیمی وجود ندارد.

روش دیگر آبیاری نهال بادام ربیع، استفاده از روش سنتی است. در این حالت به ازای هر هکتار به 6 الی 8 هزار متر مکعب آب نیاز است. اما در روش آبیاری قطره‌ای، میزان آب مورد نیاز برای آبیاری هر هکتار به 3 هزار متر مکعب کاهش می‌یابد. بنابراین روش قطره‌ای، بهترین روش برای آبیاری نهال است.

در مراقبت از نهال بادام ربیع، مقابله با آفات و بیماری نیز اهمیت دارد. این نهال مقاومت بسیار بالایی دارد، اما با این حال باید با انواعی آفاتی و بیماری که احتمال ابتلا نهال وجود دارد، آشنا شد و در صورت لزوم از سموم مناسب بهره رفت. مهمترین بیماری این نهال بادام، بیماری لکه آجری است. در صورت ابتلا به این بیماری بر روی برگ‌های نهال، لکه‌های قهوه‌ای و آجری ظاهر می‌شود. بلافاصله پس از مشاهده این علامت، نهال را با سم مناسب سمپاشی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *