مشخصات نهال سیب عروس

نهال سیب عروس دارای محصولاتی درشت، مجلسی و بازار پسند است. قابلیت ماندگاری بالای این نهال یک مزیت مهم به شمار می‌رود. این نهال یکی از بهترین انواع نهال سیب برای کاشت در مناطق معتدل است. میزان بازدهی این نهال بسیار بالا است و کاشت آن سوددهی فراوانی دارد. این نهال یک رقم تجاری است.

منشا اصلی نهال سیب عروس هلند است. اما امروزه در کشور ما نیز کشت بالایی دارد به طوری که در سالهای اخیر جز پرفروش‌ترین ارقام می‌باشد. این نهال سیب بسیار اقتصادی است؛ زیرا قیمت نهال سیب بسیار مناسب است و در برابر بازدهی فوق العاده نهال در واقع ناچیز است.

مشخصات محصول نهال سیب عروس

محصول نهال سیب عروس گرد و درشت می‌باشد و وزن هر سیب حدود 150 الی 200 گرم است. سیبها دو رنگ هستند و ترکیب سرخ و سفید می‌باشند. در واقع سیبها به رنگ قرمز هستند و رگه‌های سفید یا زرد بر روی آن وجود دارد. این ترکیب رنگ باعث جذابیت ظاهری بسیار بالای سیب شده است.

محصول نهال سیب عروس بافت سفتی دارد و به همین دلیل قابلیت ماندگاری بسیار بالایی دارد. این یک مزیت مهم می‌باشد. این سیب طعم شیرین و دلچسبی دارد. این سیبهای درشت، خوش رنگ و جذاب مناسب تازه خوری هستند و می‌تواند زینت بخش میهمانی‌ها و مجالس باشد.

باردهی درختان سیب عروس

نهال سیب عروس از سال سوم و یا چهارم شروع به باردهی می‌کند. شما پس از سه سال انتظار شاهد محصول دهی فوق العاده نهال خواهید بود. اما میزان محصول دهی این نهال در سال دهم به اوج خود خواهد رسید. هر درخت سیب عروس حدود 300 کیلوگرم محصول تولید می‌کند. اگر با رعایت فاصله استاندارد، نهالها را بکارید، از هر هکتار از زمین می‌توانید حدود 40 الی 70 تن محصول برداشت نمایید. میزان دقیق محصول به منطقه کاشت نهال بستگی دارد. همچنین میزان آبیاری نهال، کوددهی و هرس نهال نیز در میزان بازدهی درختان سیب عروس تاثیر دارد.

محصول نهال سیب عروس از ارقام زودرس است و در مرداد رسیده و قابل برداشت است. درخت سیب عروس رشد کمی دارد و از ارقام پا کوتاه محسوب می‌شود. ارتفاع این درخت حداکثر 4 الی 6 متر می‌باشد. به همین دلیل برداشت محصولات این درختان بسیار ساده و کم هزینه است.

نهال سیب عروس عمر طولانی دارد. این درختان حدود 70 سال عمر می‌کند. اما باردهی درخت سیب عروس حداقل 25 و حداکثر 40 سال ادامه دارد. در واقع عمر مفید این درخت به شرایط اقلیمی منطقه کاشت، نحوه رسیدگی و مراقبت از نهال بستگی دارد. برای مثال برخی از آفات ممکن است باعث از بین رفتن نهال و کم شدن عمر مفید آن شود. پس از اینکه عمر مفید درخت پایان یافت، نگهداری آن، صرفه اقتصادی ندارد.

مناطق کاشت نهال سیب عروس

نهال سیب عروس نیاز دارد که در فصل زمستان 1000 الی 1600 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دریافت نماید. تامین نیاز سرمایی نهال موجب می‌شود که مقاومت آن در برابر سرما افزایش یابد. پس از اینکه نیاز سرمایی این نهال تامین شد، از خواب زمستانی بر می‌خیزد و در اواخر اسفند گلدهی می‌کند. نهال سیب عروس از ارقام دیرگل محسوب می‌شود؛ به همین دلیل جوانه‌ها از سرمای بهاره در امان می‌مانند.

به دلیل اینکه نیاز سرمایی نهال سیب عروس بسیار بالا است، نهال باید در مناطقی کاشته شود که بتواند این نیاز را تامین کند. مناطق سردسیر کوهستانی بهترین شرایط برای کاشت این نهال است. این نهال قادر است سرمای منفی 35 درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل کند. بنابراین نگرانی بابت یخ زدن نهال کاهش می‌یابد.

همچنین نهال سیب عروس در برابر گرما نیز مقاومت قابل قبولی دارد. این نهال گرمای 40 درجه بالای صفر را به خوبی تاب می‌آورد. نهال در مناطق سرد معتدل که تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد قابل پرورش است.

علاوه بر آب و هوا، ارتفاع منطقه کاشت نهال سیب عروس از سطح دریا نیز در عملکرد آن موثر است. این نهال باید در ارتفاع 1000 الی 2500 متر بالاتر از سطح دریا کاشته شود تا رشد و راندمان بهینه داشته باشد.

کاشت نهال سیب عروس

نهال سیب عروس باید در خاکی کاشته شود که زهکشی مناسبی دارد. خاک باید تخلخل کافی داشته بشد که هوای کافی در بین آن وجود داشته باشد. بهترین خاک برای کاشت نهال سیب عروس خاکی است که از ترکیب شن و رس تهیه می‌شود. همچنین در انتخاب مکان کاشت نهال سیب عروس باید دقت داشته باشید که میزان آب زیر زمینی به سطح زمین نزدیک نباشد. سطح آب زیر زمینی در منطقه کاشت نباید بالاتر از 2 متر باشد. زیرا در این حالت آب بسیار زیادی به ریشه نهال نفوذ می‌کند. در این حالت اکسیژن کمتری به ریشه رسیده و باعث پوسیده شدن نهال می‌گردد.

نهال سیب عروس باید با فواصل استاندارد و کارشناسی شده از هم کاشته شوند تا بتوانند رشد مناسب داشته باشند. در صورتی که نهالها خیلی به هم نزدیک کاشته شوند، نور خورشید و میزان مواد آلی خاک را نمی‌توانند دریافت کنند. بهترین فاصله برای کاشت این نهال 4*4 متر است. در فواصل تعیین شده، گودالی به عمق 80 سانتیمتر الی یک متر حفر کنید.

نهال سیب عروس مانند اغلب ارقام نهال سیب، خود گرده افشان است و برای باروری نیاز به رقم گرده افشان ندارد. اما معمولا برای افزایش میزان بازدهی از یک رقم گرده افشان دیگر نیز استفاده می‌شود تا میزان باردهی به حداکثر برسد. گرده افشان سازگار با این رقم نهال سیب لبنانی است.

مراقبت از نهال سیب عروس

پس از خرید و تهیه نهالها نوبت به مراقبت از نهال سیب عروس می‌رسد. این نهال نسبت به کم آبی و خشکی بسیار حساس است. عدم توجه به آبیاری دقیق و منظم نهال موجب خشک شدن و از بین رفتن آن خواهد شد. بنابراین باید نسبت به این مسئله توجه بسیاری داشته باشید. به طور میانگین نهال باید هر ده روز یکبار به میزان کافی آبیاری شود. البته علاوه بر کم آبی، آبیاری بیش از حد و غرقابی شدن نیز برای نهال بسیار مضر است؛ زیرا امکان پوسیدگی ریشه وجود دارد.

برای آبیاری نهال سیب عروس می‌توان از روش سنتی و یا روش قطره‌ای استفاده کرد. در روش آبیاری قطره‌ای نیاز آبی هر هکتار 6 هزار متر مکعب است. اما در روش سنتی میزان نیاز آبی نهال حدود 40 هزار متر مکعب است. بنابراین برای صرفه جویی در مصرف آب، توصیه می‌شود از روش قطره‌ای استفاده نمایید. استفاده از این روش از غرقابی شدن نهال جلوگیری می‌کند.

برای مراقبت از نهال سیب عروس، باید از کوددهای مناسب استفاده نمایید. استفاده از کودهایی که حاوی پتاسیم، نیتروژن و ازت هستند باعث افزایش باردهی درختان سیب عروس می‌شوند. این کودها باید در فصل گلدهی به خاک افزوده شوند. برخی از کودها نیز برای تقویت نهال و افزایش مقاومت آن در برابر آفات و بیماری کاربرد دارد.

نهال سیب عروس اگر به خوبی آبیاری و تغذیه شود، به احتمال بسیار زیاد از حشرات و بیماری‌ها در امان می‌ماند. آفات و بیماری که سلامت نهال سیب عروس را تهدید می‌کنند، عبارتند از: آتشک، سفیدک، لک چوب پنبه‌ای و زنگ سیب. برای مقابله با این آفات باید نهال را با سموم مناسب سمپاشی کنید. همچنین احتمال ابتلا نهال به انواع قارچ‌ها وجود دارد. برای جلوگیری از پیشرفت قارچ‌ها باید از قارچ‌کش‌ها استفاده نمود.

نهال سیب عروس از همان سال اول نیاز به هرس دارد؛ زیرا این نهال در سالهای اولیه رشد بسیار بالایی دارد. بنابراین باید با حذف شاخه و برگ اضافی نهال کمک کنید که تنه نهال قوی‌تر شود. این کار به افزایش بازدهی نهال در سالهای آینده کمک می‌کند. در سالهای بعد نیز نهال باید هرس باردهی و هرس فرمدهی شود. همچنین به محض مشاهده شاخه‌های بیمار، آسیب دیده و مرده باید آنها را هرس کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *