نهال سنجد حاج رحیمی

نهال سنجد حاج رحیمی از بهترین و مرغوبترین انواع نهال سنجد است. محصولات این نهال درشت و به رنگ قرمز و قهوه‌ای هستند و از بهترین ارقام سنجد برای صادرات به دیگر کشورها می‌باشند. سنجد حاج رحیمی یکی از بهترین و مفیدترین خشکبار است که خواص درمانی بی شماری دارد. از این سنجد در صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی و حتی عطرسازی استفاده می‌شود.

علاوه بر محصولات نهال سنجد حاج رحیمی، چوب درخت سنجد نیز در صنایع چوبی کاربرد فراوانی دارد. این درخت تا ارتفاع 5 الی 7 متر رشد می‌کند. شاخه‌های آن دارای خار است. چوب این درخت مقاومت بسیار بالایی دارد و یکی از مهمترین چوبها برای تهیه ابزار چوبی به شمار می‌رود.

نهال سنجد حاج رحیمی مانند اغلب درختان سنجد، مقاومت بسیار بالایی در برابر بادها و طوفانهای شدید دارد. به همین دلیل اغل باغداران در مناطق بادخیز در اطراف باغ خود، نهال سنجد حاج رحیمی را می‌کارند تا مانند بادشکن عمل کرد و از سایر درختان در برابر باد محافظت کنند.

میزان بازدهی نهال سنجد حاج رحیمی بسیار بالا است. به همین دلیل کاشت این نهال سود و صرفه اقتصادی بسیار زیادی برای باغداران دارد. در ادامه به طور کامل با مراحل کاشت و نگهداری این نهال آشنا خواهید شد.

کاشت نهال سنجد حاج رحیمی

نهال سنجد حاج رحیمی باید در شرایط اقلیمی مناسب کاشته شود، تا رشد مطلوبی داشته باشد و بازدهی آن حداکثر باشد. نهال سنجد حاج رحیمی در برابر گرما مقاومت بسیار بالایی دارد. اما مقاومت این نهال در برابر سرمای شدید چندان خوب نیست. سرمای شدید ممکن است باعث یخ زدن نهال شود. به همین دلیل این نهال باید در مناطق گرمسیر، نیمه گرمسیر و یا معتدل کاشته شود.

شکوفه‌های نهال سنجد حاج رحیمی در اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه بر روی شاخه‌ها نمایان می‌شوند. رطوبت هوا باعث از بین رفتن این شکوفه‌ها می‌شود. از بین رفتن شکوفه‌ها به معنای عدم محصول دهی نهال‌ها است. بنابراین کاشت این نهال در مناطقی که دارای رطوبت بسیار بالا است، به هیچ وجه مناسب نیست.

با توجه به مطالب ذکر شده قبل از اقدام به تهیه نهال سنجد حاج رحیمی، بررسی نمایید که آیا منطقه مورد شما برای کاشت این نهال مناسب است و یا خیر؟ اگر منطقه مورد مناسب بود باید باغ را برای کاشت نهال آماده کنید. این نهال برای رشد به خاکهای شنی که زهکشی مناسبی دارند، نیاز دارد. برای ایجاد زهکشی مناسب خاک، باید زمین را به خوبی شخم بزنید.

نهال سنجد حاج رحیمی خاکهای شور را به خوبی تحمل می‌کند. اما این نهال در خاکهای رسی و سنگین نمی‌تواند رشد مطلوب داشته باشد. رشد نهال در خاک ضعیف که دارای کمبود مواد آلی مورد نیاز نهال است موجب اختلال در رشد نهال خواهد شد و بازدهی آن به شدت کاهش یابد. بنابراین بهتر است قبل از کاشت نهال، نمونه خاک را به آزمایشگاه خاک ببرید و در صورت کمبود مواد آلی، با افزودن کود مناسب، این کمبودها را جبران نمایید.

نهال سنجد حاج رحیمی گیاهی آفتاب پسند است. این نهال نیاز دارد که روزانه ۶ الی ۸ ساعت نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت کند. به همین جهت باید نهالها با فاصله مناسب از هم کاشته شوند تا بر روی یکدیگر سایه ایجاد نکنند و مانع دریافت نور هم نشوند. بهترین فاصله برای کاشت نهال سنجد حاج رحیمی، الگوی 3*3 متر است.

نکته بسیار مهم، انتخاب زمان مناسب برای کاشت نهال است. بهترین زمان برای کاشت نهال سنجد حاج رحیمی، اوایل اسفند تا اوایل فروردین و پس از پایان برف و یخبندان است. کاشت نهال در پاییز مناسب نیست، زیرا ممکن است سرمای زمستان باعث یخ زدن نهال جوان شود.

بهتر است روزهای ابری را برای کاشت نهال سنجد حاج رحیمی انتخاب کنید؛ زیرا بارش باران پس از کاشت نهال، آن را سیراب می‌کند و نهال رشد مطلوبتری خواهد داشت. توجه داشته باشید که روزهای گرم آفتابی و روزهای سرد برفی برای کاشت این نهال مناسب نیست.

نگهداری نهال سنجد حاج رحیمی

پس از کاشت نهال سنجد حاج رحیمی باید به خوبی از آن مراقبت نمایید. مهمترین گام در نگهداری این نهال، توجه به آبیاری است. پس از اینکه نهال سنجد را در زمین مورد نظر خود کاشتید، تا شش ماه بعد، باید نهال را با فواصل کم آبیاری کنید. یعنی در روزهای سرد و معتدل بهار، نهال را هر هفته یکبار آبیاری کنید. اما در روزهای گرم تابستان، نهال را دو بار در هفته آب بدهید.

پس از پایان شش ماه اول، فواصل آبیاری افزایش می‌یابد. تا دو سال، نهال سنجد حاج رحیمی باید هر دو هفته یک بار آبیاری شود. پس از اتمام این بازه زمانی دو ساله، نهال تا پنج سالگی هر سه هفته یک بار آبیاری می‌شود. اما پس از بلوغ درخت سنجد حاج رحیمی کافی است هر 40 روز یک بار این درخت را آبیاری کنید. به طور کلی این درخت در برابر خشکی و کم آبی بسیار مقاوم است.

نهال سنجد حاج رحیمی نیاز چندانی به هرس ندارد. اما توصیه می‌شود در فصل زمستان هنگامی که درخت در خواب به سر می‌برد، شاخه‌های اضافی که باعث تراکم بیش از حد تاج درخت شده است، قطع و یا کوتاه کنید. اما توجه داشته باشید که حذف بیش از حد شاخه‌ها باعث شوکه شدن درخت می‌شود. هرس نهال باید به صورت اصولی و توسط فرد متخصص انجام شود.

مهمترین بیماریهایی که نهال سنجد حاج رحیمی را تهدید می کند، عبارتند از لکه برگی، قانقاریا، پژمردگی ورتیسیلیوم و بلایت. مهمترین آفاتی که ممکن است این نهال مورد هدف قرار دهند عبارتند از شپشک و لاروهای حشرات. با استفاده از سموم مناسب از نهال محافطت کنید. همچنین استفاده کودهای حیوانی و شیمیایی مناسب، مقاومت خاک را افزایش می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *