مشخصات نهال پسته رفسنجان

نهال پسته رفسنجان نهالی است که اصالت ایرانی دارد. همان گونه که از نام نهال مشخص است، زادگاه این نهال شهر رفسنجان از استان کرمان است. رفسنجان مهمترین منطقه پرورش پسته است و اصولا این شهر با پسته بسیار مرغوب و با کیفیتش شناخته می‌شود. شهر رفسنجان تولید کننده بیشترین مقدار پسته در ایران است. حدود 70 درصد از زمینهای زیر این شهرستان، متعلق به پسته است.

شهرت نهال پسته رفسنجان و شهر رفسنجان تنها محدود به ایران نیست. این شهر به واسطه پسته‌اش در جهان معروف است و پسته این نهال به عنوان مرغوبترین و محبوترین نوع پسته شناخته می‌شود. بنابراین شما نیز می‌توانید با پرورش نهال پسته، محصولات خود را به دیگر کشورها صادر نمایید. این نهال یکی از پرسودترین و تجاری‌ترین ارقام به شمار می‌رود.

مشخصات محصول نهال پسته رفسنجان

محصول نهال پسته رفسنجان بسیار درشت می‌باشد. هر پسته به طور میانگین 4 گرم وزن دارد. این پسته از نوع خندان است. پسته رفسنجان طعم لذیذ و عطر مطبوع و خوشایندی دارد. پوست پسته نازک است و پسته به راحتی از آن جدا می‌شود. پسته رفسنجان از معروفترین و محبوبترین انواع پسته است. به همین دلیل بازار فروش بسیار عالی دارد. این پسته مرغوب، بهترین گزینه برای صادرات است.

پسته خواص فراوانی دارد؛ به همین دلیل یکی از پر مصرفترین انواع مغزیجات ایرانی است. در واقع با کاشت این نهال اطمینان دارید که یک محصول پرفروش دارید. در واقع بازار خرید این محصول فوق العاده است. به علت قیمت بالای محصول این نهال، می‌توان گفت که دیگری شکی بر جا نمی‌ماند.

باردهی درخت پسته رفسنجان

مهمترین ویژگی نهال پسته رفسنجان بازدهی زودهنگام آن است. معمولا اغلب نهالهای پسته پس از هفت الی هشت سال باردهی خود را آغاز می‌نمایند. اما نهال پسته رفسنجان از همان سال اول به بار می‌نشیند و سوددهی خود را آغاز می‌کند. در سال پنجم، میزان محصول دهی این نهال به حداکثر میزان خود می‎رسد. به طوری که شما می‌توانید از هر هکتار زیر کشت پسته، حدود 7 تن پسته برداشت نمایید. البته میزان بازدهی این نهال به شرایط اقلیمی و نحوه رسیدگی از آن بستگی دارد.

نهال پسته رفسنجان قدرت رشد متوسط دارد. اما ارتفاع درخت چندان بلند نیست. ارتفاع کم درخت موجب می‌شود که برداشت محصولات به راحتی و بدون صرف هزینه اضافی برداشت شود. همچنین هزینه سمپاسی، کوددهی و هرس درختان تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. درخت پسته رفسنجانی عمر اقتصادی بسیار طولانی دارد. به همین دلیل کاشت این نهال پسته، به شما کمک می‌کند تا سالیان طولانی از محصولات فراوان آن بهره مند شوید.

مناطق کاشت پسته رفسنجان

نهال پسته رفسنجان دارای انواع مختلف است. برخی از انواع نهالها مانند نهال پسته کله قوچی از ارقام زودگل می‌باشند و باید در مناطق گرمسیر کاشته شوند. کاشت این نهال در مناطق سردسیر به هیچ وجه مناسب نیست؛ زیرا سرمای بهاره، شکوفه‌های نهال را از بین خواهند برد. برخی دیگر از انواع نهال پسته رفسنجان، مانند نهال پسته اکبری دیر گل می‌باشند و مقاومت سرمایی بسیار بالایی دارند؛ این نهالها مناسب کاشت در مناطق سردسیر می‌باشد. بنابراین برای انتخاب نهال مورد نظر خود باید توجه داشته باشید که زمان گلدهی نهال با شرایط اقلیمی منطقه شما سازگار باشد.

ارتفاع منطقه از سطح دریا نیز بر رشد و عملکرد نهال پسته رفسنجان تاثیر می‌گذارد. بهتر است نهال در منطقه‌ای با ارتفاع 900 تا 1800 متر از سطح دریا کاشته شود تا رشد و عملکرد آن بهینه ‌باشد. قبل از انتخاب رقم مورد نظر خود، بهتر است ویژگیهای نهال و بازه دمایی که نهال قادر به تحمل آن است را بررسی نمایید. تا مطمئن شوید نهال انتخاب شده برای پرورش در منطقه مورد نظر شما مناسب است.

کاشت نهال پستجه رفسنجان

نهال پسته رفسنجان باید در خاک یکنواخت با بافت سبک و زهکشی مناسب کاشته شود. این نهال ریشه گسترده‌ای دارد و باید در خاک عمیق کاشته شود. بهتر است قبل از کاشت نهال، نمونه خاک را به آزمایشگاه بفرستید تا از وجود مواد معدنی کافی در خاک مطمئن شوید.

نهال پسته رفسنجان باید با فاصله استاندارد از یکدیگر کاشته شوند تا نور خورشید و مواد معدنی خاک را به میزان کافی دریافت نمایند. نور خورشید برای رشد و عملکرد این نهال ضروری است. طبق نظر کارشناسان، بهترین الگو برای کاشت نهال پسته رفسنجان در زمین‌های مسطح، الگوی مربعی با فاصله 4 * 4 متر می‌باشد. در زمینهای شیب‌دار و همچنین مناطق بادخیر، نهالها باید با فاصله 3 * 3 متر کاشته شوند. رعایت این فاصله موجب می‌شود تا از زمین خود، بیشترین بهره‌وری را داشته باشید، همچنین نهالها مزاحمتی برای یکدیگر نخواهند داشت.

نکته دیگری که در هنگام کاشت نهال پسته رفسنجان اهمیت دارد، کاشت رقم گرده افشان مناسب است. زمان گلدهی این نهالها باید با نهال پسته رفسنجان همزمان باشد. به ازای هر 10 اصله نهال پسته رفسنجان باید یک اصله نهال گرده افشان در نظر گرفته شود.

نگهداری نهال پسته رفسنجان

پس از کاشت نهال پسته رفسنجان باید به روش اصولی از آن مراقبت کرد که تا شاهد ثمردهی حداکثری آن باشید. اولین مسئه در نگهداری نهال پسته رفسنجان، آبیاری است. این نهال در برابر کم آبی مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین این نهال، نیاز آبی کمی نیز دارد. به همین دلیل مناسب کاشت در مناطق گرم و خشک و کویری است.

نهال پسته رفسنجان در سال اول کاشت باید یک بار در هفته آبیاری شود؛ زیرا هنوز ریشه آن ضعیف و کوچک است. اما پس از یک سال با توجه به شرایط آب و هوایی نهال هر دو الی سه هفته یکبار آبیاری می‌گردد. میزان آبیاری نهال در فصول مختلف تفاوت دارد. برای مثال در فصل بهار به ازای هر روز، نهال به 2 لیتر آب نیاز دارد. اما در فصل تابستان، به دلیل گرمای بییشتر و در نتیجه تبخیر بیشتر آب، به ازای هر روز به 3 لیتر آب نیاز است.

نهال پسته رفسنجان برای رشد و تولید محصولات مرغوب نیاز به خاک غنی از مواد معدنی دارد. بنابراین با افزودن کودهای گاوی، مرغی، گوسفندی و همچنین کودهای شیمیایی مناسب، نهال و ریشه آن را تقویت نمایید. کوددهی مناسب و به موقع یکی از مهمترین مسائل در نگهداری نهال پسته رفسنجان است.

خوشبختانه نهال پسته رفسنجان به دلیل اصلاحات انجام گرفته، مقاومت بسیار بالایی در برابر آفات و بیماری‌ها دارد. به همین دلیل به راحتی دچار آفات و بیماری نمی‌شود. اما شما نیز نباید در سمپاشی و هرس به موقع نهال کم کاری داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *