مشخصات نهال سیب مشهدی

نهال سیب مشهدی یک نهال عالی با محصولاتی یکدست و خوش رنگ است. همان گونه که از نام نهال مشخص است، این نهال بومی ایران و استان مشهد از خراسان رضوی است. البته این نهال گاهی با عنوان نهال سیب مشهدی نوری نیز شناخته می‌شود. احتمالا علت این نامگذاری به این دلیل است که برای اولین بار در باغ شخصی به نام نوری مشاهده شده است.

اگر چه زادگاه اولیه این نهال مشهد است، اما امروزه در اغلب مناطق کشور به ویژه مناطق شمال غرب ایران کاشته می‌شود. در واقع بیشترین میزان کشت نهال سیب مشهدی، در شهر مراغه است به همین دلیل گاهی با عنوان نهال سیب نوری مراغه‌ای نیز نامیده می‌شود.

مقاومت بسیار بالای این نهال در برابر سرما، امکان کاشت آن در مناطق سردسیر، همچنین مقاومت بسیار بالای نهال در برابر آفات موجب شده است که کاشت این نهال سیب ریسک کمتری برای باغداران داشته باشد. به همین جهت بسیار مورد توجه باغداران قرار می‌گیرد.

مشخصات محصول نهال سیب مشهدی

محصول نهال سیب مشهدی به شکل گرد و با اندازه متوسط رو به درشت است. یکی از مزیتهای اصلی این سیب، یکدست بودن محصولات است. این سیب در دو رنگ سفید و قرمز موجود است. ظاهر سیبها بسیار شیک و زیبا است. طعم سیب مشهدی شیرین و خوشمزه است. بافت سیب مشهدی سفت و در عین حال آبدار است. عطر این سیب بسیار دل انگیز است. این ویژگیها سبب شده است که سیب مشهدی یک از ارقام بازار پسند به شمار برود.

سیب یکی از مفیدترین میوه هایی است که مصرف آن توسط پزشکان بسیار توصیه می‌شود. سیب مشهد را می‌توان به صورت تازه و یا آبمیوه مصرف نمود.

باردهی درخت سیب مشهدی

پس از کاشت نهال سیب مشهدی باید حدود سه سال باید منتظر بمانید تا نهال باردهی خود را آغاز کند. میزان محصول دهی این نهال بسیار بالا است. اگر با رعایت فاصله استاندارد در هر هکتار از زمین خود، حدود 600 اصله نهال بکارید، می‌توانید حدود 60 تن محصول ناب و مرغوب برداشت کنید. محصول این نهال از ارقام میان رس است و در اوایل ماه شهریور رسده و آماده برداشت است.

نهال سیب مشهدی حدود 35 سال عمر مفید دارد. نهال در طول این سالها محصول دهی عالی دارد. پس از پایان یافتن عمر مفید یا عمر اقتصادی نهال، میزان محصول دهی آن افت می‌کند و یا به مرور متوقف می‌شود. پس از پایان عمر مفید درخت باید با آن را با نهال جوان جایگزین کنید. عمر اقتصادی نهال به منطقه کاشت، نحوه رسیدگی از آن از جمله آبیاری، کوددهی و سمپاشی نیز بستگی دارد. با رسیدگی اصولی می‌توان تا حدودی عمر مفید درخت را افزایش داد. بالعکس با آبیاری ناکافی یا نامناسب و عدم سمپاشی ممکن است باعث شود که نهال خیلی زودتر از بین برود.

مناطق کاشت نهال سیب مشهدی

نهال سیب مشهدی از ارقام دیرگل است و در برابر سرمای بهاره مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد. همچنین این نهال در برابر سرما مقاومت قابل قبولی دارد. این نهال تا سرمای 40 درجه زیر صفر را به خوبی تحمل می‌کند. بنابراین، این نهال مناسب کاشت در مناطق سردسیر و معتدل است. اما توجه داشته باشید که سرمای شدیدتر و زیر 40 درجه سانتی گراد ممکن است باعث از بین رفتن نهال شود.

نیاز سرمایی نهال سیب مشهدی 1600 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد است. به دلیل اینکه نیاز سرمایی نهال در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر تامین نمی‌شود، باید از کاشت نهال در این مناطق خودداری کنید. دما مناسب برای پرورش این نهال 21 الی 25 درجه است.

ارتفاع منطقه کاشت نیز در بازدهی نهال موثر است. نهال سیب مشهدی در ارتفاع 1800 الی 2000 متر بالاتر از سطح دریا بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد.

کاشت نهال سیب مشهدی

قبل از کاشت نهال سیب مشهدی باید خاک را بررسی نمایید. خاک مناسب برای کاشت نهال سیب مشهدی خاک شنی لومی است. این خاک باید 2 الی 2.5 متر عمق داشته باشد. نهال باید در خاکی کاشته شود که زهکشی مناسب داسته باشد و رطوبت را به مقدار کمی نگه دارد. از کاشت نهال در خاکهای سنگین رسی، خاکهای سنگلاخی و همچنین خاک شنی خودداری کنید. میزان اسیدیته خاک باید 6.5 الی 6.8 باشد.

رعایت فاصله مناسب بین نهالهای سیب ضروری است. زیرا این نهال به شدت نور پسند است. این نهال برای داشتن محصولات شیرین و لذیذ نیاز به دریافت نور خورشید دارد. بهترین فاصله کاشت برای نهال سیب مشهدی در زمینهای مسطح الگوی مربعی و با فاصله ۴*۴ متر است. اما در زمینهای شیبدار و مناطق بادخیز الگوی مستطیلی با فاصله  ۴*۳ و یا ۳.۵*۳ متر مناسب است.

نهال سیب مشهدی از ارقام خود بارور نمی‎باشد. این نهال برای لقاح و باروری نیاز به رقم گرده افشان مناسب دارد که همزمان با نهال سیب مشهد، گلدهی کند. مناسب‌ترین رقم گرده زا برای این نهال، رقم ایوان ارنگه است. به ازای هر 10 اصله از این نهال باید یک اصله گرده زا کاشته شود.

مراقبت از نهال سیب مشهدی

پس از تهیه و کاشت نهال، نوبت به مراقبت از نهال سیب مشهدی می‌رسد. اگر نهال به صورت اصولی رسیدگی نشود، مثلا به میزان کافی آبیاری نشود، میزان محصول دهی آن به حد مطلوب نخواهد رسید. آبیاری نهال باید به طور دقیق و منظم باشد. به خصوص نهال جوان باید با فاصله کمتری آبیاری شود؛ زیرا ریشه کوچکتری دارند و نمی‌توانند رطوبت را از عمق خاک جذب کنند. با بزرگتر شدن نهال فواصل آبیاری افزایش می‌یابد.

آبیاری نهال سیب مشهدی در فصول مختلف نیز تفاوت دارد. این نهال در فصل بهار باید هر 10 روز یکبار با 18 لیتر آب، آبیاری شود. اما در تابستان به دلیل گرمای هوا و تبخیر بیشتر آب، نهال باید هر 6 روز یکبار با 15 لیتر آب آبیاری شود. توجه داشته باشید که همان گونه که خشکی و کم آبی برای درخت مضر است، آبیاری بیش از حد نیز باعث خفگی و پوسیدگی ریشه می‌شود.

یکی از مراحل مراقبت از نهال سیب مشهدی، کوددهی زمین و اطمینان از کافی بودن مواد مغذی درون خاک است. هرچه میزان مواد مغذی خاک بیشتر باشد، رشد نهال بهتر خواهد بود. برای تقویت خاک می‌توان از کودهای شیمایی یا طبیعی استفاده کرد. بهترین کود برای این نهال، کودهایی است که سرشار از پتاسیم، فسفر، نیتروژن، مس، بور و روی است. این کودها از نیمه دوم فصل پاییز تا نیمه اول اسفند ماه به صورت چالکود به خاک افزوده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *