مشخصات نهال پسته خنجری دامغان

نهال پسته خنجری دامغان همان گونه که از نام نهال پیداست، بومی کشورمان ایران است و زادگاه آن شهرستان دامغان از استان سمنان می‌باشد. محصول این نهال بسیار درشت و با کیفیت است. طعم و عطر آن نیز بسیار مطبوع است. به همین دلیل یکی از بهترین ارقام پسته در بازار است که فروش بسیار بالایی دارد.

محصول نهال پسته خنجری دامغان از نمونه‌های پسته اعلا است و یکی از بهترین ارقام صادراتی به شمار می‌رود. پرورش نهال پسته به ارزآوری کشور کمک شایانی می‌کند، زیرا به راحتی می‌توانید محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر نمایید. همچنین پرورش نهال پسته برای باغداران، یکی از پرسودترین سرمایه گذاری‌ها به شمار می‌رود.

مشخصات محصول نهال پسته خنجری دامغان

محصول نهال پسته خنجری دامغان از درشت‌ترین ارقام پسته است. این پسته به شکل بادامی و کشیده است. طول هر پسته به طور میانگین 21 میلیمتر است. این پسته شباهت بسیاری به پسته احمد آقایی و پسته بادامی دارد. اما پسته خنجری نسبت به پسته احمد آقایی، کشیده‌تر است. قسمت انتهایی لبه آن نوک است و شبیه به خنجر برگشته است. پوست استخوانی پسته، به رنگ کرمی است و نسبت به دیگر ارقام کمی تیره‌تر است. بر روی این پوست، پوست دیگری وجود دارد که به رنگ بنفش است و به راحتی با دست کنده می‌شود.

محصول نهال پسته خنجری دامغان نسبت به دیگر انواع پسته، وزن بیشتری دارد. مغز پسته نیز بسیار درشت و کشیده است و به رنگ سبز فسفری می‌باشد. به دلیل رنگ زیبای مغز پسته، برای تهیه خلال پسته بسیار مناسب است. زیرا خلال آن بسیار خوش رنگ و شیک خواهد بود. از خلال پسته خنجری در بستنی فروشیها و شیرینی فروشیها استفاده می‌شود.

پسته خنجری از نوع 100 درصد خندان است. یعنی همه پسته‌ها خندان هسستند اما درجه خندان آنها متوسط و یک طرفه است. طعم لذیذ و عطر دل انگیز پسته خنجری موجب شده است که از انواع لوکس و مجلسی محسوب شود. این پسته بسیار بازار پسند است. علاوه بر فروش داخلی، این پسته در میان صادرکنندگان نیز بسیار محبوب است.

باردهی نهال پسته خنجری دامغان

نهال پسته خنجری دامغان مانند اغلب نهالهای پسته بازدهی خود را دیر آغاز می‌کند. شما پس از کاشت این نهال باید پنج سال به انتظار به بار نشستن نهال باشید. اما به جرات می‌توان گفت این انتظار کاملا به صرفه و اقتصادی است. زیرا بعد از پنج سال مشاهده خواهید که این نهال تا چه میزان بازدهی و سوددهی خواهد داشت. محصول این نهال به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند. هر خوشه شامل حدود 11 پسته است. بنابراین میزان بازدهی آن بسیار بالا است.

همان گونه که ذکر شد نهال پسته خنجری دامغان پس از پنج سال، بازدهی خود را آغاز می‌کند. اما تا هشت سالگی نیز میزان بازدهی نهال اندک است و توجیه اقتصادی ندارد. اما در سال نهم به یکباره شاهد افزایش چشمگیر میزان محصولات خواهید بود. میزان بازدهی هر درخت پسته خنجری دامغان حدود 4.5 کیلوگرم است. بنابراین اگر با رعایت فواصل مناسب بین نهالها، حدود 400 اصله نهال را در یک هکتار بکارید، می‌توانید حدود 2 تن محصول مرغوب برداشت نمایید.

نهال پسته خنجری دامغان از ارقام پیوندی و اصلاح شده است. این نهال بر روی پایه کوتاه، پیوند زده شده است؛ به همین دلیل ارتفاع کمی دارد. ارتفاع این درخت به طور میانگین حدود 3 متر است. این ارتفاع کم یک مزیت مهم است. زیرا برداشت محصولات بسیار ساده و کم هزینه است. علاوه بر این ارتفاع کم درخت، باعث افزایش میزان باردهی نهال است. محصولات این نهال از ارقام میان رس است و در اواسط شهریور ماه قابل برداشت است.

مناطق کاشت نهال پسته خنجری دامغان

نهال پسته خنجری دامغان باید در منطقه مناسبی کاشته شود که با ویژگیهای آن سازگار باشد. این نهال در فصل زمستان، قادر است سرمای 21 درجه زیر صفر را تحمل کند. اما توجه داشته باشید که کاهش دما باید به صورت تدریجی باشد. سرمای ناگهانی باعث یخ زدن نهال و صدمه به آن می‌شود. این نهال همچنین قادر است گرمای 42 درجه بالای صفر را به خوبی تحمل کند. اما گرمای بیش از حد هوا باعث می‌شود برگهای نهال بسوزد و مغز پسته از بین برود.

نهال پسته خنجری دامغان پس از اینکه نیاز سرمایی خود را تامین کرد، در اواخر فروردین گلدهی می‌کند. این نهال از ارقام دیرگل است و تا حدودی در برابر سرمای بهاره مقاوم است. تامین نیاز سرمایی نهال موجب می‌شود که در برابر سرما و گرمای هوا، مقاومت مناسب داشته باشد.

نهال پسته خنجری دامغان در مناطق گرم و خشک، بهترین عملکرد را خواهد داشت. به همین دلیل در مناطقی مانند دامغان، رفسنجان و نوق که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند، بیشترین میزان کشت پسته وجود دارد. پسته کشت شده در این مناطق نیز بالاترین کیفیت را دارند.

نکته بسیار مهم دیگر این است که به هیچ وجه در مناطقی که میزان رطوبت هوا، بسیار زیاد است، نهال پسته خنجری دامغان را نکارید.

کاشت نهال پسته خنجری دامغان

به دلیل حساست بالای نهال پسته خنجری دامغان به رطوبت بالای خاک، باید در خاک شنی با زهکشی مناسب کاشته شود تا آب را از خود عبور داده و رطوبت را بیش از حد در خود نگه ندارد. همچنین خاک منطقه کاشت باید غنی از مواد معدنی باشد تا نیازهای نهال را تامین نماید.

در هنگام کاشت نهال پسته خنجری دامغان باید فاصله مناسب را در بین نهالها در نظر بگیرید که شاخ و برگ آنها در یکدیگر نپیچد. با توجه به اینکه قطر تاج درخت بالغ پسته خنجری دامغان حدود 3 متر است. بهتر است نهالها با الگوی مستطیلی و با فاصله 3 * 4 متر کاشته شوند. رعایت این فاصله موجب می‌شود که نهال بتواند نور خورشید را به میزان کافی دریافت نماید. نور خورشید برای رشد مساعد و عملکرد مطلوب نهال ضروری است.

نهال پسته خنجری دامغان از ارقام خودبارور است. در واقع هر درخت، همزمان گلهای نر و ماده را دارد. بنابراین نیاز به رقم گرده افشان ندارد. عملیات گرده افشانی این نهال توسط عوامل محیطی مانند باد، حشرات و‌… انجام می‌گیرد. توجه داشته باشید که باران شدید بهاری موجب اختلال در فرایند گرده افشانی نهال می‌شود. این مسئله را در هنگام انتخاب منطقه مناسب برای کاشت نهال در نظر بگیرد.

نگهداری نهال پسته خنجری دامغان

حال پس از کاشت نهال پسته خنجری دامغان، باید از ان نگهداری کرد. آبیاری صحیح و به موقع نهال از مهمترین مراحل نگهداری نهال پسته خنجری دامغان است. این نهال در برابر کم آبی مقاومت بالایی دارد. نیاز آبی این نهال نیز اندک است . به همین دلیل در مناطق گرم و خشک و بیابانی نیز می‌توان این نهال را کاشت. آبیاری بیش از حد نهال به شدت به آن آسیب می‌زند.

نکات ذکر شده به این معنا نیست که نهال پسته خنجری دامغان به هیچ وجه به آبیاری نیاز ندارد. بلکه به معنای این است که می‌توان فواصل آبیاری را افزایش داد. این نهال، در دو سال اول کاشت باید هفته‌ای یکبار آبیاری شود. اما با بلوغ درختان و گسترش ریشه در خاک، می‌توانید نهال را هر 12 روز یک بار آبیاری کرد. آبیاری این نهال باید به صورت عمیق باشد تا حدی که در فاصله میان دو دوره آبیاری، رطوبت خاک حفظ شود.

نهال پسته خنجری دامغان نیاز به خاک غنی دارد تا محصولات درشت و مرغوب تولید کند. بنابراین در زمان مناسب کودهای حیوانی و کود شیمیایی از جمله کود 10-10-10 که دارای مواد معدنی و ارگانیک از قبیل ازت، فسفر، پتاس کلسیم، آهن و منیزیم می‌باشد را به خاک اضافه کنید.

یکی دیگر از مهمترین موارد در نگهداری نهال پسته خنجری دامغان، مراقبت از نهال در برابر آفات و بیماری است. خوشبختانه این نهال در برابر آفات مقاومت بالایی دارد. اما با این حال، نهال باید به صورت دوره‌ای و منظم با سموم مناسب سمپاسی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *