مشخصات نهال هلو انجیری مالکی

نهال هلو انجیری مالکی محصولات درشت و صادراتی دارد. این نهال رقم وارداتی بوده و زادگاه اصلی آن مانند اغلب نهالهای هلو، کشور چین است. این نهال یک رقم پیوندی است که پایه شفتالو و آلو وحشی برای پیوند استفاده می‌گردد. کشور ما یکی از اصلی‌ترین پرورش دهندگان این رقم است که محصولات خود را به سایر کشورها نیز صادر می‌کند.

نهال هلو انجیری مالکی قدرت رشد بسیار سریعی دارد، به همین دلیل خیلی زود به بازدهی اقتصادی می‌رسد. بنابراین این نهال یکی از بهترین ارقام برای کشاورزانی است که می‌خواهند در سریع‌ترین زمان به سود حاصل از سرمایه گذاری خود دست یابند. این نهال بسیار پر بار  و پر بازده است، بنابراین سودآوری بالایی برای باغداران دارد. در ادامه به معرفی این نهال هلو مرغوب و باکیفیت می‌پردازیم و با مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات نیز آشنا می‌شویم.

محصول نهال هلو انجیری مالکی

محصول نهال هلو انجیری مالکی درشت، انجیری شکل و پهن است. وزن این هلوها به میزان رسیدگی از نهال بستگی دارد. در صورتی که نهال به خوبی آبیاری، کوددهی و تقویت شود، هلوها سنگین و آبدار خواهند شد. هلوها به رنگ قرمز هستند که هاله زرد رنگی دارند. اما قسمت گوشتی هلو سفید رنگ است. پوست هلو انجیری مالکی کرکدار و مخملی است. طعم هلو شیرین مایل به ترش است. این هلو بسیار خوش طعم و باکیفیت است.

محصول نهال هلو انجیری مالکی بافت نسبتا سفت و مقاومی دارد. به همین دلیل قابلیت جابجایی خوبی دارد. این ویژگی سبب شده است که هلو مالکی یکی از بهترین ارقام برای صادرات محسوب شود. زیرا در حین حمل و نقل احتمال آسیب دیدن میوه‌ها کم است.

باردهی درخت هلو انجیری مالکی

نهال هلو انجیری مالکی رشد سریعی دارد و یکی از ارقام زودبازده است. اگر این نهال را در باغ خود بکارید، از سال دوم شاهد بازدهی نهالها خواهید بود. البته در سالهای اول باردهی نهال چندان چشمگیر نیست. اما اگر به خوبی از نهال مراقبت نمایید در سال سوم یا چهارم میزان باردهی به مراتب افزایش خواهد یافت و به توجیه اقتصادی خواهد رسید.

نهال هلو انجیری مالکی بازدهی بالایی دارد. از یک هکتار از زمین زیر کشت نهال هلو مالکی می‌توان حدود ۴۰ تن هلو برداشت نمود. اما به طور کلی توجه داشته باشید که میزان باردهی نهال کاملا به مراقبت از آن بستگی دارد. برای مثال اگر نهال به میزان کافی آبیاری نشود، نه تنها کیفیت محصولات افت می‌کند، بلکه میزان تولید محصولات نیز کاهش می‌یابد. همچنین استفاده از برخی کودها باعث افزایش بازدهی درخت می‌شود.

محصول نهال هلو انجیری مالکی در اواخر مرداد رسیده و برای برداشت مهیا می‌شود. این نهال قدرت رشد بالایی دارد و ممکن است تا ارتفاع 8 متر نیز رشد کند. اما اغلب نهالهای هلو مالکی تا ارتفاع 3 متر رشد می‌کنند. با استفاده از هرس می‌توان ارتفاع نهال را کاهش داد. هرس نهال باید توسط فرد متخصص انجام شود تا از آلوده شدن آن جلوگیری شود. هر چه ارتفاع نهال کوتاه‌تر باشد، برداشت محصولات راحت‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

باردهی درخت هلو انجیری مالکی تا حدود 20 سال توجیه اقتصادی دارد. نهال در طول این دوران عمر مفید خود، محصولات مرغوب و باکفیتی تولید می‌کند. پس از اینکه عمر مفید درخت پایان یافت، بازدهی آن کاهش یافته و سپس متوقف می‌شود

مناطق کاشت نهال هلو مالکی

برای کاشت نهال هلو انجیری مالکی باید منطقه مناسب انتخاب شود. اگر نهال در شرایط اقلیمی ناسازگار پرورش یابد، نمی‌توان انتظار رشد و عملکرد بهینه از آن داشت. این نهال هلو باید در منطقه‌ای کاشته شود که نیاز سرمایی آن تامین شود. نیاز سرمایی نهال هلو مالکی حدود 400 الی 1000 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد است. پس از اینکه نیاز سرمایی نهال تامین شد، در اوایل بهار از خواب زمستانی از خواب برمی‌خیزد و در اواخر فروردین شروع به شکوفه زدن می‌نماید. این نهال از ارقام دیرگل است و از سرمای بهاره مصون است.

نهال هلو انجیری مالکی برای کاشت در مناطق متعدل و سرد مناسب است. این نهال مناسب آب و هوای بارانی نیست؛ زیرا خیس شدن شاخه و برگ‌ها ممکن است باعث بیماری نهال شود.

علاوه بر موارد ذکرش شده، ارتفاع از سطح دریا نیز در رشد و باردهی نهال موثر است. این نهال بهتر است در ارتفاع 400 تا 2000 متر بالاتر از سطح دریا کاشته شود تا عملکرد عالی داشته باشد.

کاشت نهال هلو مالکی

قبل از کاشت نهال هلو انجیری مالکی جنس و کیفیت خاک باغ مورد نظر خود را بررسی کنید. خاکهایی که بافت لومی و شنی دارند برای کاشت این نهال مناسب است. این خاک باید بافت سبک و زهکشی مناسبی داشته باشد. خاک سنگین باعث می‌شود که ریشه قدرت تنفس نداشته باشد و خفه شود. قبل از کاشت نهال، نمونه خاک را به آزمایشگاه ببرید تا آن را تست و آنالیز نمایند. با آزمایش خاک میزان مواد معدنی خاک و کمبودهای آن معین می‌شود. با افزودن کودهای مناسب، فقر خاک را از بین ببرید.

نهال هلو انجیری مالکی برای اینکه میوه‌های شیرین و آبداری تولید نماید باید در ساعاتی از روز، نور خورشید را دریافت نماید. بنابراین نهالها را طبق یک الگوی استاندارد با فواصل مشخص بکارید تا در آینده بر روی همدیگر سایه ایجاد نکنند. الگوی استاندارد برای کاشت نهال هلو مالکی 3*3 متر است

نهال هلو انجیری مالکی از ارقام خود سازگار یا همان خود بارور است. این نهال برای باردهی نیاز به رقم گرده افشان ندارد.

مراقبت از نهال هلو انجیر مالکی

نحوه رسیدگی و مراقبت از نهال هلو انجیری مالکی در رشد و عملکرد نهال بیشترین تاثیر را دارد. برای اینکه هلوها شیرین و آبدار باشند، باید در آبیاری منظم و به موقع نهال کوشا باشید. اگر آبیاری نهال کافی نباشد نه تنها کیفیت هلوها و میزان بازدهی نهال کاهش می‌یابد. امکان ابتلا به انواع بیماری و آفات نیز افزایش می‌یابد. این نهال در برابر کم آبی مقاومت متوسط دارد. این نهال هر 10 الی 14 روز یکبار با 10 لیتر آب آبیاری می‌شود.

 همان گونه که کم آبی بر روش نهال هلو انجیری مالکی تاثیر بدی دارد، آبیاری بیش از حد نهال و خیس شدن زیاد خاک باعث کمبود آهن و در نتیجه زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

در مراقبت از نهال هلو انجیر مالکی مقابله با آفات و بیماری بسیار حایز اهمیت است. خوشبختانه این نهال بسیار مقاوم است. اما به هر حال نباید از سمپاشی نهال در زمانهای مناسب غافل شوید. هرس نهال و حذف شاخه‌های شکسته برای مقابله با آفات موثر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *