معرفی نهال هلو قجیر قانات

نهال هلو قجیر قانات یک نهال غیر بومی است که منشا آن کشور چین است. این نهال به دلیل محصولات مرغوب به کشور ما نیز راه یافت. این نهال بسیار پربار است، به همین دلیل، یکی از پرفروش‌ترین ارقام است. این نهال پیوندی است و برخی از اصلاحات بر روی آن انجام گرفته است. بهترین پایه برای این رقم، شفتالو و آلوچه‏ی جنگلی است.

نهال هلو قجیر قانات یکی از بهترین ارقام برای کاشت در مناطق گرمسیر است. در صورتی که مراقبتهای لازم از نهال انجام شود، یکی از سودآورترین انواع نهال هلو است. بنابراین این نهال یک انتخاب عالی برای باغدارانی است که می‌خواهند به حداکثر میزان سود دست یابند. پیشنهاد می‌شود قبل از تهیه نهال با ویژگیهای کامل نهال آشنا شوید.

محصول نهال هلو قجیر قانات

محصول نهال هلو قجیر قانات به شکل گرد و کروی است. این هلو با اندازه متوسط هستند. پوست هلو به رنگ قرمز تیره است که رگه‎های زرد رنگی بر روی آن وجود دارد. پوست هلو کرکدار و مخملی است. قسمت گوشتی هلو قجیر قانات به رنگ سفید مایل به زرد است. هر چه به طرف هسته نزدیک می‌شود رنگ گوشته متمایل به قرمز می‌شود. در این هلو قسمت گوشتی به هسته هلو چسبیده است.

محصول نهال هلو قجیر قانات دارای بافت نرم و آبداری است. طعم هلو بسیار لذیذ و شیرین است. این هلو برای مصرف تازه خوری و تهیه کمپوت بسیار مناسب است.

باردهی درخت هلو قجیر قانات

پس از اینکه نهال هلو قجیر قانات را در باغ خود می‌کارید، در سال دوم مشاهده می‌کنید که این نهال مقدار کمی هلو تولید کرده‌اند. میزان باردهی نهالها بسیار کم است و برای مصرف خانگی مناسب است. اما از سال سوم یا چهارم، مشاهده خواهید کرد که بازدهی نهالها توجیه اقتصادی خواهد داشت و نهالها سوددهی خود را آغاز می‌نمایند. میزان تولید محصول این نهال فوق العاده است. از هر هکتار از زمین می‌توان حدود 70 الی 130 تن محصول برداشت نمود.

محصول نهال هلو قجیر قانات در اوایل مرداد ماه می‌رسد و آماده برداشت می‌گردد. به دلیل اینکه این نهالها معمولا ارتفاع بسیار کمی دارند و حداکثر تا ۲ الی ۵ متر رشد می‌کنند؛ برداشت محصولات آنها ساده، بدون نیاز به تجهیزات و بسیار کم هزینه انجام می‌گیرد. خوشبختانه این هلوها ماندگاری زیادی بر روی درخت دارند. بنابراین فرصت کافی برای چیدن هلوها فراهم است.

عمر مفید نهال هلو قجیر قانات به منطقه کاشت بستگی دارد. این نهال در کشور ما حدود ۸ الی ۱۵ سال عمر مفید دارد. البته در برخی مناطق مشاهده شده است که این نهال تا 25 سال باردهی اقتصادی دارد.

مناطق کاشت نهال هلو قجیر قانات

رشد و بازدهی نهال هلو قجیر قانات هنگامی به حالت ایده‌آل می‌رسد که در منطقه مناسب با شرایط آب و هوایی سازگار با ویژگیهای آن کاشته شود. یکی از مهمترین مسائل در انتخاب مناطق مناسب برای پرورش نهال، نیاز سرمایی است. نهال هلو قجیر قانات باید حدود 500 الی 1000 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دریافت کند تا از خواب زمستانی برخیزد. با توجه به این که نیاز سرمایی این نهال چندان زیاد نیست، مناطق گرمسیر نیز می‌توانند پاسخگوی این نیاز نهال باشند.

نهال هلو قجیر قانات پس از اینکه از خواب زمستانی بر می‌خیزد، در اواخر فروردین شکوفه می‌دهد. گلدهی این نهال حدود دو هفته طول می‌کشید. این نهال از ارقام دیرگل است. نهال هلو قجیر قانات قادر است سرمای هوا تا منفی 21 درجه را تحمل کند. دمای هوای پایین‌تر ممکن است آسیبب جدی و جبران ناپذیری به نهال وارد کند. بنابراین کاشت این نهال در مناطق خیلی سردسیر مناسب نیست. زیرا ریسک یخ زدگی و نابودی نهال وجود دارد.

نهال هلو قجیر قانات در برابر گرمای هوا مقاومت بهتری دارد. این نهال به راحتی گرمای 40 درجه بالای صفر را تحمل می‌کند. با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر برای پرورش این نهال مناسب است.

کاشت نهال هلو قجیر قانات

خاک منبع اصلی تامین موارد معدنی مورد نیاز گیاهان است و نقش مهمی در میزان رشد و عملکرد نهال دارد. بنابراین در هنگام کاشت نهال هلو قجیر قانات، باید خاک را آزمایش و آنالیز نمایید تا از مناسب بودن آن مطمئن گردید. این نهال در خاک‌های شنی و لومی قوی‌ترین عملکرد را خواهد داشت. خاک باید زهکشی و نفوذپذیری کافی داشته باشد تا آب را به خوبی از خود عبور دهد. پرورش نهال هلو قجیر قانات در خاک‌های آهکی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا در این خاک نهال رشد موفقیت آمیزی نخواهد داشت.

نهال هلو قجیر قانات باید با فواصل مناسب و طبق الگوی منظم در باغ کاشته شود. رعایت این الگو مزیت‌های فراوانی دارد که از مهمترین آنها عبارتند از: نظم و زیبایی باغستان، عدم قرارگیری نهالها در سایه اندازه یکدیگر و دریافت نور خورشید به میزان کافی توسط آنها، راحت‌تر شدن عملیات کوددهی، آبیاری، سمپاشی و برداشت محصولات.

طبق نظر کارشناسان کشاورزی الگوی استاندارد برای کاشت نهال هلو قجیر قانات در زمین‌های مسطح، 4*4 متر است. اما در اراضی شیب‌دار با شیب جنوبی، می‌توان الگوی 3*4 متر را برای کاشت نهالها به کار گرفت؛ زیرا در ارضی شیبدار نهالها نور خورشید را بهتر دریافت می‌کنند. خوشبختانه نهال هلو قجیر قانات از ارقام خود گرده زاو سازگار است. این نهال برای باردهی نیاز به کاشت رقم گرده افشان ندارد.

مراقبت از نهال هلو قجیر قانات

زمان شروع باردهی نهال، میزان بازدهی، کیفیت محصولات، طول عمر مفید درخت و … به نحوه رسیدگی و مراقبت از نهال هلو قجیر قانات بستگی دارد. برای مثال اگر آبیاری نهال به میزان کافی نباشد، نباید انتظار داشته باشید که میزان بازدهی نهال به میزان ایده‌آل برسد. همچنین کم آبی باعث افت کیفیت محصولات می‌شود. کم آبی و خشکی بیش از حد نهال نیز ممکن است باعث خشک شدن و کاهش طول عمر نهال شود.

میزان نیاز آبی نهال هلو قجیر قانات به عوامل مختلفی چون سن نهال، میزان بارندگی، دمای هوا و … بستگی دارد. نهال در سال اول ریشه کوچکتری دارد و نمی‌توان آب را از عمق خاک جذب کند؛ بنابراین باید فواصل میان دو دوره آبیاری کوتاه باشد. اما پس از اینکه نهالها بالغ‌تر شدند و ریشه‌ها در خاک گسترش یافت، می‌توان فواصل آبیاری را افزایش داد و در هر دوره، آبیاری را به صورت عمیق انجام داد.

االبته توجه داشته باشید که همان گونه که کم آبی بر روی کیفیت محصولات نهال هلو قجیر قانات، تاثیر منفی دارد. آبیاری بیش از حد نهال و رطوبت دائمی خاک نیز بسیار مضر است. رطوبت بیش از حد خاک باعث افزایش احتمال آلودگی نهال به بیماری‌های قارچی می‌شود؛ به این ترتیب سلامت نهال به خطر می‌افتد.

یکی دیگر از مهمترین موارد در مراقبت از نهال هلو قجیر قانات کوددهی است. مهم‌ترین کود برای این نهال، کود 10-10-10 است. در سال اولی که نهال را کاشتید، حدودا پس از یک هفته، 250 گرم از کود را به خاک بیفزایید تا شاهد رشد عالی نهال باشید.

نهال هلو قجیر قانات در برابر آفات مقاومت چندانی ندارد و احتمال آلودگی آن وجود دارد. بنابراین باید کاملا حواستان به سمپاشی و کوددهی به موقع نهال باشد. نهالها باید در زمان‌های مشخص با سموم مناسب سمپاشی شوند. همچنین استفاده از برخی کودها باعث افزایش مقاومت نهال می‌گردد. برای انتخاب سموم و کودهای مناسب بهتر است از مشاوره متخصصان آلفا نهال کمک بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *